Skolēnu trauksme, mācoties matemātiku, negatīvi ietekmē sasniegumus šajā mācību priekšmetā, liecina Ekonomikas sadarbības un attīstības organizācijas starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas "PIZA 2022" pirmie rezultāti. Latvijas skolēnu trauksmes indeksa vidējā vērtība ir augstāka par vidējo citās valstīs, kuras piedalījās šajā pētījumā.
Vēl piebilde – tieši par situāciju Latvijā, mācoties matemātiku, vismazāk uztraucas valsts ģimnāziju skolēni, bet pārējo skolu skolēniem satraukuma līmenis praktiski neatšķiras.
Limbažu Valsts ģimnāzijas direktore, arī matemātikas skolotāja Gunta Lāce uzskata, ka matemātiskā trauksme ir vienkārši trauksme, kad skolēns nejūtas drošs un domā, ka nebūs labi. Ir cilvēki, kuriem nedrošība saistīta ar matemātiku, tāpēc to nodalām.
Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes Pirmsskolas un sākumskolas izglītības nodaļas vadītāja, asociētā profesore Ineta Helmane uzsver, ka
matemātisko trauksmi var novērot, darbojoties ar skaitļiem un veicot matemātiskas darbības.
Uz matemātikas sasniegumiem var atsaukties visāda veida trauksmes, pauda Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes profesore attīstības psiholoģijā Anika Miltuze. Ja cilvēks ir trauksmaināks, tāds būs arī matemātikā, tāpat ir pārbaudījumu trauksme.
Ir specifiski definēta matemātiskā trauksme, kas parādās situācijās, kad jādarbojas ar skaitļiem. Tas būs ne tikai skolā, bet arī ikdienā, piemēram, saņemot rēķinu.
Uz iemesliem jāskatās kompleksi. Var būt ģenētiskas predispozīcijas, individuāli faktori – pieredze, ģimenes attieksme, utt.
Helmane skaidroja, ka ir pierādīts – bērni no sešiem gadiem un vecāki izjūt matemātikas trauksmi, tas saistīts ar skolas uzsākšanas laiku.
"Gribētos domāt, ka īstas matemātiskās trauksmes manā klasē (6. klasē) nav, bet ir uzplaiksnījumi, kad ir kāds jauns uzdevums un nav ticības, ka bērns ar to tiks galā. Tajā brīdī bērns jūtas slikti, visas domas ir kur citur. Vecāki un skolotāji var iedot bērnam kabatlakatu un palīdzēt pašam tikt galā ar uzdevumu," skaidroja Lāce.
Trauksmes situācijās mainās visa organisma darbība – dauzās sirds, svīšana, bailes un raizes. Dabiskā reakcija ir bēgt un izvairīties, bērns saka, ka šo uzdevumu nerisinās, pauda Miltuze.
Lāce uzsver, ka matemātikā svarīgi ir zināšanu pamati, matemātika ir jāsaprot. Ja nav izpratnes, tālāk nevar būvēt zināšanas.
"Pēc manas pieredzes – trauksme nāk no pārmērīgām ambīcijām un ģimenes prasībām. Ģimene pārlieku kontrolē bērnu un viņa sekmes. Gan vecākiem, gan bērniem ir jānoņem milzīgā spriedze." Kas notiek, ja pārbaudes darbā vērtējums būs par balli zemāks nekā iepriekš. Bērnam jāmāca, ka pārbaudes darbs jādara labākajā veidā, bet no tā nekas dzīvē nav atkarīgs. Pārbaudes darbos viena no pamatlietām – stiprināt savu pārliecību tik, cik vien var. Ir jāsāk ar to, ko prot.
Vismazāk trauksmi izjūtam rutīnas situācijās. Rutīnas situācijas kopā ar saviem skolēniem skolotājs var radīt.