Ģimenes studija

Dzejniecei un redaktorei Ērikai Bērziņai svarīga ir arī trīs bērnu mammas loma

Ģimenes studija

Gaisa kvalitāte klasēs pārsvarā vidēji slikta: kā to iespējams mainīt

UNESCO aicina: skolās jāaizliedz viedtālruņu izmantošana

(Ne)aizliegt viedtālruņus skolās! Lēmuma pieņemšanai trūkst skaidru kritēriju

Viedtālruņu izmantošana skolās ir jāaizliedz visā pasaulē – šovasar publicētā ziņojumā rosina UNESCO. Bērni nav spējīgi koncentrēties mācībām un telefoniem, uzskata speciālisti. Latvijā nav vienotu noteikumu izglītības iestādēm attiecībā uz viedtālruņu izmantošanu mācību laikā, jo lēmuma pieņemšanai trūkst skaidru kritēriju,  to risina ar skolu  iekšējās kārtības noteikumiem, pedagogi skaidroja Latvijas Radio raidījumā "Ģimenes studija".

UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas ģenerālsekretāre Baiba Moļņika akcentēja, ka "UNESCO neko neaizliedz, tagad runājam par vienu līniju, kas ņemta ārā no konteksta. Šogad ziņojumam bija fokuss – tehnoloģijas izglītībā. UNESCO pārliecība ir skatīties, kas ir izglītības kvalitāte, kas ko garantē." Globālais izglītības pārskats rāda, ka globālā mērogā redzami akcenti, kompass. UNESCO seko līdzi, cik taisnīgi piemērots kurss uz mērogojumu – ko izmērām un pierādām. Jebkuru no ierīcēm ieliekot šajā kompasā, varam runāt par mobilā telefona pielietojumu. Jāsaprot, ko ar šo vēlas stundās panākt.

 

Taisnīgums un pieejamība jebkurai ierīcei. Kovidlaiks pierādīja, ka tehnika ir palīdzoša un iekļaušanos veicinoša. No otras puses, pasaules līmenī segregācija palielinājās, ir valstis, kur tehnoloģijas ir nepietiekamas. Tāpat atvērtie izglītības resursi – redzot, kas notiek ar mazajām valodām, jo  lielākā daļa informācijas ir angļu valodā.

Piemērotība un atbilstība – ziņojums rāda, ka daudzi skolotāji, kuri mācījušies par tehnoloģiju izmantošanu, nav spējīgi pielietot zināšanas mācību stundā. Pamatlīmenī skolotāju zināšanas ir labas, bet nepietiekamas satura veidošanā.

Mērogojums – kas ir pasūtītājs pētījumiem? Tāpat jāvēro, kādi ir mācību rezultāti – tiek zaudētas lasīšanas un komunikāciju spējas.

Ilgtspējība – datu sensitivitāte.

"Jebkura veida iniciatīvas, kas vēlas regulēt ierīču lietojumu izglītības jomā, ir apsveicamas, nepieciešami skaidri kritēriji. Pieaugušajiem jābūt atbildīgiem par ierīču tehnisku lietošanu.

Viedierīču lietošana mācību stundā samazina uztveršanas un koncentrēšanās spējas, uzmanību nevar kvalitatīvi sadalīt uz vairākām informācijas līnijām. Vecākiem ir jārāda bērniem labs piemērs," pauda Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes lektors, pētnieks Edmunds Vanags.

"Ģimenes studija"

"Ģimenes studija"

Izgaismo pieredzi un viedokļus par aktuālām ģimenes attiecību, veselības un izglītības tēmām.

Klausies podkāstā sev ērtā laikā un šādās lietotnēs - Spotify, Apple, Google . Jauna epizode katru darba dienu. Epizodes garums 50 minūtes.

Babītes vidusskolas direktore Ilze Rozenberga skaidro, ka 1. līdz 6.  klases skolēniem viedierīces stundās jāaizliedz, jo bērniem nav zināšanu par to, ko drīkst, ko nedrīkst. Skola nodrošināta ar viedierīcēm, tāpēc nav nepieciešami telefoni. Skolas iekšējās kārtības noteikumos teikts, ka skolā telefons ir izslēgts un nolikts somā, to nedrīkst lietot arī starpbrīžos, bet tas nestrādā.

Smārdes pamatskolā par telefonu ierobežošanu sāka runāt pirms septiņiem gadiem. Pirmskovida laikā telefonus nolika skapītī. Tagad pirmās stundas laikā telefonu savāc kastē, pēc stundām saņem atpakaļ. Ir bērni, kuri pamanās nenodot telefonus. Iemesls arī tāds, ka telefons novērš skolēna uzmanību, skaidroja Smārdes pamatskolas direktore Inga Upatniece.

 "Domājam, kā vairot dažādus Latvijas pieredzes stāstus. Kāpēc mums ir vajadzīgi kādi ierobežojumi, uz šo jautājumu jāatbild, pirms ko mainām. Jājautā – vai mums tas traucē mācīties? Jādomā, ko mēs ar to darām? Ja to kontrolēs valsts, pārvērtīsimies par policejisku valsti.

Skolas ir dažādas ar atšķirīgām vajadzībām un risinājumiem. Svarīgi saglabāt skolu autonomiju lēmumu pieņemšanā,"

skolu ierobežojumus raksturo Izglītības un zinātnes ministrijas vecākais eksperts Edgars Plētiens.

Moļņika akcentē, ka "mēs fokusējamies uz telefoniem, aizmirstot, ka UNESCO ziņojumā runā par tehnoloģijām. Jāskatās uz tehnoloģiju lietošanu plašāk, lai veidotu skolu, kur skolēni ir zināšanu radītāji."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti