Valodu rīkam «Hugo.lv» pusgada laikā pusmiljons apmeklējumu

Valodu rīkam „Hugo.lv” pusgada laikā bijuši pusmiljons apmeklējumu, kas ir liels skaits, un ievērojami pārsniedz pat sākotnēji prognozēto. „Hugo.lv” līdzās tulkošanai piedāvā arī runas atpazīšanu un teksta izrunāšanu. „Hugo.lv” nepārtraukti tiek attīstīts, un pašlaik aktuālākais ir līdz gada beigām izveidot septiņus jaunus virtuālos asistentus, kas būtiski uzlabos saziņu ar dažādām valsts iestādēm.

Valodu rīkam «Hugo.lv» pusgada laikā pusmiljons apmeklējumuBaiba Kušķe

    Valodu rīks „Hugo.lv” darbojas kopš 2014.gada, bet pagājušā gada decembrī ieviesa tā jauno versiju. Ja iepriekšējā bija tā sauktā statistiskā mašīntulkošana, tad jaunā piedāvā neironu mašīntulku, kas spēj nodrošināt daudz augstāku kvalitāti.

    „Hugo.lv” darbības valodas ir latviešu, krievu un angļu, un tā kā tas ir īpaši pielāgots latviešu valodai, tā tulkojumi ir kvalitatīvāki nekā „Google” un citās vietnēs. Arī drošāki, kas īpaši svarīgi, tulkojot dažādus valsts iestāžu dokumentus.

    Līdzās tulkošanai „Hugo.lv” piedāvā arī runas atpazīšanu, kā arī teksta izrunāšanu, kas nozīmē, ka vietnē var iekopēt kādu rakstisku tekstu un pārvērst runā.

    Bijušās kolēģes Sandras Glāzupas balss ir viena no trijām balsīm, kurā pārvēršas teksts. To var pārvērst arī vīrieša un jaunieša balsī, tāpat padarīt izrunu ātrāku vai lēnāku, kā arī tembrāli augstāku vai zemāku.

    Teksta izrunāšana vietnes apmeklētāju vidū esot gana populāra – pastāstīja Kultūras informācijas sistēmu centra projektu vadītājs Jānis Ziediņš:

    „Ir daudz cilvēku, kuri tekstu uztver labāk, klausoties. Un var arī šo tekstu, kas ir pārvērsts par runu, lejupielādēt kā mp3 failu un pēc tam, piemēram, ielikt telefonā vai datorā. Var mašīnā klausīties vai kādos citos apstākļos. Ir, piemēram, cilvēki ar disleksiju, kam tas ir ļoti svarīgi.”

    „Hugo.lv” jaunajai versijai apmeklētības rādītāji kopumā ir ļoti labi, tos izmanto kā valsts iestāžu darbinieki, tā privātpersonas.

    „Popularitāte ir pārspējusi arī mūsu pašu cerības,

    šobrīd sešu mēnešu laikā mums ir pusmiljons apmeklējumu, ir veikti tuvu deviņiem miljoniem tulkošanas pieprasījumu, un tā rezultātā ir iztulkoti 149 miljoni vārdu. Tas apjoms, ko lietotāji tulko, protams, ir milzīgs, un es domāju, ka tas krietni ietaupa laiku,” sacīja Ziediņš.

    Projekts „Hugo.lv” tiek pilnveidots un papildināts, un Kultūras informācijas sistēmu centrs to īsteno sadarbībā ar programmatūras izstrādātāju „Tilde”.

    Pašlaik notiek aktīvs darbs, lai uz „Hugo.lv” bāzes izveidotu virtuālo asistentu jeb čatbotu platformu. Plānots, ka līdz šī gada beigām lietotājiem būs pieejami vismaz septiņi virtuālie asistenti, kas palīdzēs saziņā ar dažādām valsts pārvaldes iestādēm.

    Kā paskaidroja „Tildes” biznesa attīstības direktors Kaspars Kauliņš, tie ir roboti, kas latviešu valodā (pagaidām vēl tikai rakstiskā veidā) var uzturēt sarunu ar lietotāju, piemēram, kādas iestādes mājaslapā un atbildēt uz viņam aktuāliem jautājumiem.

    „Katrs, kas ir saskāries ar komunikāciju ar valsts pārvaldes iestādēm, zina, ka bieži vien nākas gaidīt ļoti ilgi, lai saņemtu atbildes uz šķietami vienkāršiem jautājumiem. To iemeslu ir daudz un dažādi, bet viens no galvenajiem, protams, ir nepietiekamais darbinieku skaits, un tad tie virtuālie asistenti ir viens no veidiem, kā atrisināt šo problēmu. Jo tie ir pieejami 24 stundas diennaktī, katru dienu, ja tie ir labi „satrenēti”, tad spēj atbildēt uz vismaz lielāko daļu lietotāju būtiskākajiem jautājumiem uzreiz, nekavējoties,” stāstīja Kauliņš.

    Savu pirmo virtuālo asistentu, vārdā Laura, „Tilde” sāka būvēt jau tālajā 2011. gadā, un tā joprojām ir pieejama lietotājiem, bet sazinās tikai angļu valodā.

    Publiskajā sektorā pirmais virtuālais asistents „Una” tika ieviests pērn – Uzņēmumu reģistrā.

    Pavisam drīz – līdz šī gada beigām – „Unai” piepulcēsies vēl septiņi virtuālie asistenti, katrs ar savu īpašo vārdu un identitāti.

    Tie visi ar lietotājiem sazināsies rakstiski, bet aptuveni pēc gada varētu parādīties arī pirmais latviski runājošais virtuālais asistents jeb runas bots.

    „Hugo.lv” izveidota kā valsts pārvaldes valodu rīks, bet tā brīvi pieejama ikvienam iedzīvotājam.

    Saistītie raksti
    Tehnoloģijas un zinātne
    Dzīve & Stils
    Jaunākie
    Interesanti