Digitālās brokastis

Kas ir viedās mājas "Matter" standarts? Skaidro Rihards Mukstiņš un Krišjānis Antons

Digitālās brokastis

Kāda ir Latvijas videospēļu industrija? Skaidro Laura Vilsone un Andrejs Kļaviņš

Microsoft un Google čatbotu cīņas un 4. krāsa luksoforā tehnoloģiju ziņu topā

Mākslīgā intelekta čatbotu cīņas un luksofora ceturtā gaisma. Tehnoloģiju ziņas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada un 7 mēnešiem.

Digitālajiem gardēžiem Latvijas Radio raidījums "#DigitālāsBrokastis" piedāvā iknedēļas tehnoloģiju TOP. Iepazīsties ar aizvadītās nedēļas spilgtākajiem tehnoloģiju pasaules notikumiem un produktiem!

#DigitālāsBrokastis

#DigitālāsBrokastis

"Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" raidījums "Digitālās Brokastis" - Tava iknedēļas tehnoloģiju ziņu deva. Tehnoloģijas, digitālā kultūra un trendi, gadžeti un to apskati, kā arī sociālo tīklu jaunumi. Tiešraidē "Digitālās Brokastis" dzirdamas "Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" ēterā katru piektdienas rītu 10.05.

Podkāsta formātā raidījums klausāms visās lielākajās straumēšanas platformās:

1. Milžu cīņas. Ringā mākslīgā intelekta čatboti – "Google" pret "Microsoft"

Mākslīgā intelekta (AI) čatbotu cīņas lielo zīmolu starpā ir sākušās. Šonedēļ "Microsoft" prezentēja tā uzlaboto "Bing" meklētāju, bet "Google" iepazīstināja ar tā eksperimentālo mākslīgā intelekta čatbotu "Bard". Tikmēr arī Ķīnas tehnoloģiju uzņēmums "Baidu" strādājot pie "ChatGPT" veida servisa ar nosaukumu "Ernie", vēstī vietne "Techspot".

"Bing" jaunajā versijā izmantota uzņēmuma "OpenAI" izstrādātā tehnoloģija "ChatGPT", kuras licenci "Microsoft| nesen iegādājies ilgtermiņa lietošanai par prāvu naudas summu. "Microsoft" norāda, ka, pateicoties "ChatGPT", "Bing" tagad uz meklēšanas jautājumiem atbildēs ar krietni detalizētākām atbildēm, nevis tikai ar saitēm uz mājaslapām. Tāpat lietotāji arī varēs tērzēt ar robotu, lai labāk pielāgotu savus meklējumus, vēstīja "Delfi". Milzīga konkurences priekšrocība jaunajam "Bing" čatbotam ir fakts, ka atšķirībā no "ChatGPT" šis čatbots spēj izmantot interneta resursus, kas publicēti pat pēdējās stundas laikā kopš vaicājuma.

Pirms "Bing" gan pie apvāršņa parādījās arī "Bard" čatbots no "Google". "Google" izpilddirektors Sundars Pičai par projektu paziņoja jau iepriekš savā bloga ierakstā, aprakstot to kā "eksperimentālu sarunvalodas mākslīgā intelekta jeb AI pakalpojumu". Arī "Bard" sākumā būs "uzticamas testētāju" grupas rīcībā, taču jau tuvākajās nedēļās tas kļūs pieejams plašākai sabiedrībai. Tāpat kā konkurentu ražojums, arī "Google" tērzēšanas robots atbildēs uz lietotāju jautājumiem un piedalīsies sarunās. "Bard" izmantos informāciju no tīmekļa, lai sniegtu jaunas, augstas kvalitātes atbildes, un, visticamāk saruna būs tikpat brīva kā ar "OpenAI ChatGPT" rīku. Atšķirībā no "Microsoft", kas izmanto "OpenAI" valodas modeli sadarbībā ar pašu izstrādāto "Prometheus" ietvaru, "Bard" pamatā ir "Google" pašu izstrādātais "LaMDA" valodu modulis, ziņoja portāls "The Verge".

"Bard" gan bija pierādījums, ka nevajag uzticēties visam, ko čatboti mums raksta. Piemēram, īsā video, kurā tika demonstrēts, kā "Bard" darbojas, "Google AI", vaicāts par Džeimsa Veba kosmiskā teleskopa atklājumiem, sniedza vairākas atbildes, tostarp to, ka teleskops "uzņēmis pirmos planētas attēlus ārpus mūsu Saules sistēmas". Tas bija neprecīzi, jo pirmo eksoplanētas attēlu piefiksēja jau cits teleskops 2004. gadā. Neprecīzā interpretācija radās, jo pirmās planētas atklājums bija tieši Veba teleskopa misijā nevis cilvēces vēsturē kopumā.

2. Rekordstraujš kritums viedtālruņu pārdošanas apjomos

Pērnā gada pēdējā ceturksnī novērots rekordstraujš kritums pasaules viedtālruņu pārdošanas apjomos, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu. Gada griezumā apjomi sarukuši par 11,3%, kas ir sliktākais rādītājs pēdējā desmitgadē. Arī Latvijā tendence pirkt jaunus viedtālruņus strauji sarūk – cilvēki iegādājas dārgākus modeļus, kas kalpos ilgāku laiku, vēstīja "Delfi".

"International Data Corp" pētniecības direktore Nabila Popala norādīja, ka nekad nav novērojuši situāciju, ka gada pēdējā ceturksnī, kas ir svētku laiks, apjomi kritušies. Paši ražotāji gan sniedz citu informāciju. Proti, "Apple" vēstīja, ka "iPhone" pārdošanas apjomi gada nogalē sarukuši par 8%, ko ietekmējusi rūpnīcas slēgšana Ķīnā inflācijas un Covid-19 dēļ, tāpat arī visa gada griezumā ienākumi sarukuši par 5%. Savukārt "Samsung" ieņēmumi pieauguši par 8%, sasniedzot rekordu. Tas gan nav veicinājis peļņas pieaugumu, pērn peļņa sarukusi par 15%.

Eksperti norāda, ka šādas tendences var nākt par labu pircējiem. Patērētājiem visdrīzāk tiks piedāvāti vēl dāsnāki piedāvājumi nekā līdz šim, jo tirgotāji domās par jaunām metodēm, kā veicināt tālruņu pārdošanas apjomus, lai realizētu vairāk ierīču, īpaši augstās klases modeļus.

Kāda ir situācija Latvijā?

Globālās tendences var novērot arī mūsu valsts robežās. Iedzīvotāju pieprasījums pēc jauniem viedtālruņiem kļuvis piezemētāks. Kā liecina interneta veikala "220.lv" dati, pērn decembrī pārdoto tālruņu skaits samazinājies par 10%, lai gan apgrozījums ir pieaudzis par 33%. Kā tas var būt? Viens no iemesliem ir saistīts ar to, ka iedzīvotāji dod priekšroku jau zināmiem zīmoliem un ļoti bieži izvēlas to jaunākos modeļus. Tādu pašu situāciju ir novērojis "LMT Retail & Logistics" valdes priekšsēdētājs Rinalds Kalniņš, uzsverot, ka klienti izvēlas iegādāties dārgākus tālruņus, kas nereti kalpo ilgāk. Tāpat arī "Tele2" pārdošanas vadītājs Mārtiņš Vinters ziņo, ka klienti pērn iegādājušies telefonus, kas vidēji maksā pat 360 eiro, telefona dzīves ciklam sasniedzot gandrīz 2,5 gadus.

3. Pētniekiem ideja par ceturto luksoforu gaismu autonomajiem transportlīdzekļiem

Ziemeļkarolīnas štata universitātes pētnieku grupa rosina ieviest ceturto luksofora gaismu pašbraucošajiem auto jeb autonomajiem transportlīdzekļiem, kas samazinātu brauciena laiku un gāzes patēriņu, ja autovadītāji ļautu autonomajiem transportlīdzekļiem vadīt satiksmi.

Kā ziņo vietne "Techspot", sistēma paredz, ka, sasniedzot noteiktu autonomo mašīnu īpatsvaru satiksmē, autonomajai automašīnai tuvojoties krustojumam, gaisma pārslēgtos uz jauno krāsu, lai informētu autovadītājus, ka luksofors tagad "komunicē" ar autonomām mašīnām. Tā vietā, lai apstātos vai palēninātu ātrumu, gaisma liktu autovadītājiem kopēt braucošo autonomo transportlīdzekli neatkarīgi no tā, vai tas brauc cauri krustojumam vai gaida, kad kāds cits to šķērsos. Kad autonomo transportlīdzekļu procentuālais daudzums nokrītas zem noteiktā sliekšņa, luksofors atgrieztos mūsdienās ierastajā režīmā.

Netiek plānots, ka ceturtā luksofora gaisma vadītu autonomās mašīnas, tā vienkārši norādītu vadītājiem, ka satiksmes dators un autonomie transportlīdzekļi vienojas par satiksmes plūsmu un ka viņiem vajadzētu sekot autonomo mašīnu darbībām.

Līdz šim pētnieki ir pārbaudījuši priekšlikumu tikai ar skaitļošanas modeļa "mikroskopiskām" satiksmes simulācijām, taču tie parāda palielinātu satiksmes ātrumu. Eksperimentu rezultātā tika samazināts gaidīšanas laiks pie luksoforiem un mazāks degvielas patēriņš, kad autonomo automašīnu īpatsvars sasniedza 10 procentus.

4. "Nintendo Switch" – trešā visu laiku visvairāk pārdotā konsole

"Nintendo Switch" ierindojas trešajā vietā visu laiku visvairāk pārdoto konsoļu topā, pārspējot gan "Sony PlayStation 4" pārdoto 117,2 miljoni vienību, gan "Nintendo Game Boy" 118,69 miljonus apvienoto vienību kopskaitu.

"Nintendo" trešā ceturkšņa peļņas pārskats liecina, ka "Switch", "Switch OLED" un "Switch Lite" no 2022. gada 1. oktobra līdz 31. decembrim sasnieguši 8,2 miljonus kombinēto vienību pārdošanas apjomu. Tas liecina, ka kopējais konsoles vienību pārdošanas apjoms ir 122,55 miljonu apmērā, kopš tās izlaišanas 2017. gadā.

Neskatoties uz šo pagrieziena punktu, "Switch" pārdošanas apjoms samazinājies par 23% salīdzinājumā ar 10,6 miljoniem vienību, kas tika pārdoti tajā pašā ceturksnī, tikai gadu iepriekš. Tāpat arī "Switch" spēļu pārdošanas apjomi gada griezumā ir samazinājušies par 4%, neskatoties uz spēļu "Pokémon Scarlet" un "Violet" popularitāti, kas pārspēja rekordus, kļūstot par visstraujāk pārdotajām spēlēm "Nintendo" vēsturē.

Interesanti, ka vēl pērn augustā "Nintendo" ziņoja – "Switch" konsoles ražošanu ietekmējusi globālais mikroshēmu trūkums, kas samazinājis sūtījumus un kopējos pārdošanas apjomus. Acīmredzot kopš tā laika ražošanas līmenis ir atjaunojies. "Nintendo" nesen prognozēja, ka pieaugošā piedāvājuma dēļ pārdošanas apjomi pieaugs arī 2023. gadā.

Portāls "The Verge" vēstīja, ka "Nintendo" joprojām varētu palielināt pieprasījumu pēc "Switch", izlaižot konsoles īpašā izdevuma modeļus kopā ar galvenajiem gaidāmajiem izlaidumiem, piemēram, "The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom". Tāpat "Yasuda" prognozē – ja "Nintendo" sagatavos vismaz divus īpašos izdevumus, nākamajā finanšu gadā tas joprojām var pārdot vairāk nekā 20 miljonus vienību. Pastāv arī iespēja, ka "Nintendo" nākotnē izlaidīs "Switch Pro" modeli, kas varētu tikt iekļauts līdzās "OLED", "Lite" un oriģinālo "Switch" modeļu vienību pārdošanā, nodrošinot konsolei labākas iespējas gāzt "Sony Playstation 2" no troņa.

5. "Apple Support" lietotne ierīču atbalstam vienuviet

Janvāra izskaņā "Apple" paplašinājis "Apple Support" lietotni "iPhone" un "iPad" iekārtam, līdz ar to tā ir pieejama arī Latvijā. "Apple Support" lietotnes mērķis ir lietotājam ērtā veidā sniegt informāciju par dažādām remonta iespējām, kā arī kā rīkoties dažādu problēmu gadījumā. Tāpat uzreiz ir iespējams redzēt "Apple ID" piesaistīto iekārtu garantijas laiku, kā arī meklēt tuvāko servisa centru, vēstīja "Kursors".

Henrijs Avotiņš gan novērojis, ka ar remonta sniedzēju atrašanu Rīgā lietotne vēl nespēja tikt galā. Parocīgi gan ir tas, ka vienā vietā vari redzēt visas savas "Apple" iekārtas un tiešām noskaidrot, ko darīt dažādu problēmu gadījumā. Lietotnē var vienuviet pārbaudīt dažādus mērījumus, kā baterijas veselību vai pārvaldīt savus abonementus un pirkumus.

Komentējot ziņu, tehnoloģiju apskatnieks Lauris Āboliņš "Digitālajām brokastīm" "Apple Support" gan vairāk vērtēja kā mārketinga triku, kā kārtējo funkciju, kas dos lielāku pievienoto vērtību, ja esi vairāku "Apple" ierīču lietotājs. Lai gan lietotnē ir atrodams atbalsts dažādām problēmām, kas ar ierīci var notikt, visticamāk, tāpat Latvijā reālo problēmu gadījumā cilvēki nesīs telefonu pie pārdevēja, kur ierīce iegādāta, kas tālāk to aizsūtīs uz oficiāli apstiprinātajiem servisiem remontam. Turklāt tādas lietas kā abonamentu pārvaldība ir atrodama arī ārpus konkrētās lietotnes. Būtībā visas "iCloud", paša telefona izvēlnes lietas sakopotas vienā lietotnē, bet tās joprojām tiek dublētas citos pierastos servisos.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti