Hakeri piekļūst «Revolut», «BeReal» sociālais tīkls un robots mata biezumā. Tehnoloģiju TOP

Digitālajiem gardēžiem Latvijas Radio raidījums "#DigitālāsBrokastis" piedāvā iknedēļas tehnoloģiju TOP. Iepazīsties ar aizvadītās nedēļas spilgtākajiem tehnoloģiju pasaules notikumiem un produktiem!

#DigitālāsBrokastis

"Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" raidījums "Digitālās Brokastis" - Tava iknedēļas tehnoloģiju ziņu deva. Tehnoloģijas, digitālā kultūra un trendi, gadžeti un to apskati, kā arī sociālo tīklu jaunumi. Tiešraidē "Digitālās Brokastis" dzirdamas "Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" ēterā katru piektdienas rītu 10.05.

Podkāsta formātā raidījums klausāms visās lielākajās straumēšanas platformās:

1. Hakeri piekļuvuši "Revolut" klientu datiem

Hakeri uzņēmumam "Revolut", kas Lietuvā darbojas arī ar bankas licenci, nozaguši nelielu, taču pietiekami ievērojamu daļu klientu datu. Uzņēmuma pārstāvis Maikls Bodanskis atklājis, ka hakeriem uz neilgu laiku izdevies piekļūt nelielai daļai klientu informācijas. Uzbrukums noticis 10. septembrī, un līdz nākamās dienas rītam "Revolut" ar to esot ticis galā, vēstīja vietne "TechCrunch".

Pēc "Revolut" ziņotā Lietuvas varasiestādēm, kiberuzbrukums skāris kopumā 50 150 klientus, tostarp 20 687 klientus Eiropas Ekonomikas zonā un 379 Lietuvas pilsoņus. Uzņēmums nav publiski atklājis, kādiem datiem kiberuzbrucēji piekļuva. Zināms vienīgi, ka klientu ieguldījumi neesot skarti. Ziņojumā varastiestādēm teikts, ka pie ļaundariem varētu būt nonākuši daļēji karšu maksājumu dati, klientu vārdi, adreses, e-pasta adreses un tālruņu numuri.

Oficiālajās atskaitēs "Revolut" informējuši, ka hakeri izmantojuši sociālās inženierijas metodi. Tas varētu nozīmēt to, ka hakeriem izdevies ar viltu no uzņēmuma darbinieka iegūt sensitīvu informāciju, piemēram, paroli.

2. "BeReal". Jaunais sociālo tīklu fenomens

Arvien lielāku popularitāti gan Latvijā, gan pasaulē iegūst Parīzē bāzētais fotogrāfiju sociālais tīkls "BeReal", kura galvenā ideja ir gaužām vienkārša – katru dienu atšķirīgā laikā lietotājam izlec paziņojums ar aicinājumu divu minūšu laikā uzņemt fotogrāfijas. Teju vienlaicīgi tiek uzņemta viena fotogrāfija ar galveno viedtālruņa kameru, otra – ar selfija kameru.

"BeReal" unikalitāte slēpjas izaicinājumā atrast ideālos kadrus divu minūšu laikā, parādot, kāda tad patiesībā ir mūsu ikdiena. Pēc tam pārējiem draugiem ir iespēja komentēt un reaģēt ar īpašām emocijkonām, kurās esi redzams tu. Savas fotogrāfijas vai nu vari rādīt tikai saviem draugiem vai arī padarīt tās publiskas "Discover" sadaļā, kur to varēs apskatīt jebkurš.

Platformas "Instagram" un "TikTok" jau metušās šo jauno spīdekli nokopēt. "Instagram" strādā pie "BeReal" klona ar nosaukumu "Candid Challenges" jeb "Atklātie Izaicinājumi". Savukārt īso video platforma "TikTok" to sauc par "TikTok Now", kur lietotājam ir dota iespēja uzfilmēt desmit sekunžu video. "Instagram" un "TikTok" jaunās funkcijas ir izstrādē un dažādās pasaules daļās parādīsies atšķirīgos laikos, vēstīja portāls "TechCrunch".

3. Mikrorobots, kas mazāks par skudru

Modernajām tehnoloģijām strauji progresējot, pētnieki sacenšas, kurš spēs izveidot mikroskopiskāku robotu. ASV Kornelas Universitātes pētnieki izstrādājuši mikroskopiskus robotiņus "Antbots" jeb skudrboti, kas patiesībā ir pat mazāki par skudrām. Mazās ierīces ir aptuveni cilvēka mata biezumā.

Par robotu gan to saukt esot pāragri tā ierobežoto darbību dēļ – mikroskopiskā ierīce spēj tikai pārvietoties.

Pagaidām uz niecīgās virsmas vairāk "gudrības" jeb elektronikas uzlikt virsū nav izdevies, taču tas jau ir liels sasniegums mikrorobotu sfērā, kas nākotnē var pavērt neiedomājamas iespējas. Pētniekiem pagaidām ir izšķiršanās par to, vai padarīt esošo robotu gudrāku vai arī samazināt tā spējas, vēl samazinot tā izmēru.

Kāds varētu būt to pielietojums? Pētnieku iztēlei gan jau nebūs robežu, taču pagaidām mikroskopiskajās ierīces varētu pielietot kā vides attīrīšanā, tā kontrolētā zāļu piegādē ķermenim, šūnu attīstības novērošanai vai pat mikroskopiskajai ķirurģijai. Mikroskopiskie roboti, kas autonomi spētu sajust un reaģēt uz apkārtējo vidi, pavērtu neiedomājamas iespējas nākotnes zinātnes attīstībai, stāstīja Kornelas Universitātes pētnieki.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

4. "Spotify" paplašina savu saturu ar audiogrāmatām

Platforma "Spotify" turpina savu izaugsmi – no mūzikas līdz podkāstiem, un tagad arī audiogrāmatas. Nesen audiogrāmatu pakalpojums par papildu samaksu atvērts lietotājiem ASV, un no pirmās dienas bibliotēkā jau iekļauts vairāk nekā 300 000 dažādu piedāvājumu.

Atšķirībā no mūzikas un podkāstiem, kas "Spotify" lietotājiem pieejams vai nu bezmaksas reklāmu versijā vai arī ar ikmēneša abonentmaksu, katra audiogrāmatu lietotājam jāpērk atsevišķi. Neskatoties uz to, "Spotify" pārstāvji ir likuši manīt, ka biznesa modelis audiogrāmatām nākotnē varētu mainīties. Piemēram, "Amazon" piederošā "Audible" platforma piedāvā ikmēneša abonentmaksu, par kuru vari klausīties tik daudz audiogrāmatas, cik vien spēj patērēt.

"Spotify" jau iepriekš stiprinājis tā kapacitāti audiogrāmatu žanrā, iegādājoties audiogrāmatu uzņēmumu "Findaway", kas ļauj jaunajiem audiogrāmatu autoriem pievienot savu veikumu un ar to pelnīt, vēstīja "The Verge".

5. Kas ir Latvijas TOP sociālie tīkli?

Kā liecina šī gada aprīlī un maijā veiktā "Eirobarometra" zibensaptauja, Latvijas iedzīvotāju vidū visbiežāk cilvēki (79% respondentu) atzīmējuši "Facebook" kā sociālo tīklu, kuru visvairāk izmantojuši pēdējo septiņu dienu laikā.

Otrajā vietā Latvijas respondentu vidū ir saziņas lietotne "WhatsApp" ar 68%. Trešajā tikai par trim procentiem mazāk atzīmējuši video platformu "YouTube". Ceturtajā un piektajā vietā ierindojas vizuālais sociālais tīkls "Instagram" ar 34% un "Facebook" saziņas lietotne "Messenger" ar 32%.

Sesto un septīto vietu ar 22% dala īso video platforma "TikTok" un saziņas lietotne "Telegram", astotajā vietā ierindojoties "Twitter" sociālajam tīklam ar 13%. Vismazāko popularitāti "Eirobarometra" aptaujā izpelnījies mirklīgais sociālais tīkls "Snapchat" (8%) un profesionālā platforma "LinkedIn" (6%).

Arī kaimiņvalstīs Lietuvā un Igaunijā visvairāk respondenti atzīmējuši "Facebook", taču interesanti, ka saziņas lietotne "WhatsApp" nav ne tuvu tik populāra kā Latvijas respodentu vidū. Attiecīgi Lietuvā to atzīmējuši tikai 15% un Igaunijā 22%. Otrā vieta Lietuvā un Igaunijā ir "YouTube" un trešajā — "Facebook Messenger".

Eiropas Savienības dalībvalstu vidū TOP3 ierindojas "Facebook" ar 67%, tad "WhatsApp" ar 61% un tam seko "YouTube" ar 56%.

Pētījums veikts no 2022. gada aprīļa līdz maijam ar tiešsaistes interviju palīdzību, aptaujājot 1014 Latvijas iedzīvotājus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti