Jaunā «Twitter» konkurenta «Threads» apskats: vai sajūsmai ir pamats?

Sociālā tīkla "Facebook" īpašnieka – uzņēmuma "Meta" – radītais "Threads" tehnoloģiju pasaulē izraisījis kārtīgu viļņošanos. Jau pirmajās septiņās stundās, kopš lietotne kļuva pieejama lejupielādei, tajā reģistrējās vairāk nekā 10 miljoni cilvēku. Tehnoloģiju eksperti to dēvē par līdz šim spēcīgāko mikroblogošanas vietnes "Twitter" sāncensi. LSM.lv aplūkoja, vai sajūsmai par "Threads ir pamats, kā tā atšķiras no "Twitter" un ko tur var izlasīt.

Reģistrēšanās

Lai arī Eiropas Savienībā lietotnes palaišana pagaidām ir atlikta, tomēr izmēģināt to ir iespējams Lielbritānijā. Veidota kā fotogrāfiju un video koplietošanas sociālā tīkla "Instagram" paplašinājums, "Threads" [tulkojumā no angļu valodas – "Pavedieni"] vienā grozā ar "Twitter" vai citām tai līdzīgām platformām gluži liekama nav. Pirmkārt, jau tādēļ, ka reģistrēties tajā var tikai "Instagram" lietotāji. Otrkārt, jo "Threads" vismaz pagaidām pieejama tikai mobilajā versijā.

Atverot to pirmoreiz, vietne piedāvā iespēju vai nu tajā pārkopēt visu sava "Instagram" profila informāciju – bildi, aprakstu un saiti uz mājaslapu, vai pārnest uz "Threads" tikai daļu – profilbildi vai aprakstu, vai arī (gandrīz) visu sava konta aprakstu izveidot no jauna. Gluži tāpat kā "Instagram", arī "Threads" profilu var veidot publisku vai privātu. Vienīgais, ko šī lietotne mainīt neļauj, ir lietotājvārds – tas būs tāds pats, kā tai piesaistītajā "Instagram" kontā.

Lai arī bailēs palaist garām ko jaunu tā vien gribas kļūt par daļu no šīs vietnes, reģistrēties platformā vajag pēc kārtīgām pārdomām. Kaut vai izsverot, vai tās dēļ ir vērts ziedot savu "Instagram" kontu. Proti, dzēst savu "Threads" profilu var, tikai izdzēšoties no "Instagram". Platforma uzliek arī dubultatbildību par rīcību sociālajos tīklos – ja tiek bloķēts "Instagram" konts, tad noslēgts tiks arī tam piesaistītais "Threads" profils.

Kopskats

Vizuāli "Threads" sākumlapa izskatās kā futūristiska vai, lai izvairītos no autortiesību pārkāpumiem, nedaudz izmainīta "Twitter" versija kādā kulta seriāla "Black Mirror" epizodē. Ir sākumlapas jeb "home" poga, iespēja meklēt citus "Threads" lietotājus (jā, nevis tvītus, nevis atslēgvārdus vai tēmturus, bet gan cilvēkus). Apakšējās joslas centrā novietotais simbols ļauj pašam sacerēt kādu pavedienu, bet sirds ikona, gluži tāpat kā "Instagram", atklāj informāciju par dažādām ar kontu saistītām darbībām – jauni sekotāji, atbildes uz pavedieniem vai ieraksti, kuros esi pieminēts. Un, protams, arī šajā lietotnē ir iespēja aplūkot savu profilu – patīksmināties par sekotāju skaitu, pavedieniem un atbildēm uz citu cilvēku ierakstiem.

Pavedieni

Rakstīt un lasīt pavedienus var, cik tik uziet – te, atšķirībā no Twitter, skaita ierobežojuma tam nav. Atļauto simbolu skaits – 500 ("Twitter" neverificētajiem kontiem – 280), pie ieraksta var pievienot attēlus un līdz piecām minūtēm garus video. Diemžēl atšķirībā no "Twitter" pagaidām lietotnē nav iestrādātas atsevišķas pogas "GIF" jeb kustīgo attēlu pievienošanai. Ja pavedienu gribas papildināt ar šīm kustīgajām bildītēm, talkā būs jāņem kāda "GIF" formāta attēlu saglabāšanai un lietošanai telefonā paredzēta lietotne, piemēram, "GIPHY" vai cita.

Uz pavedieniem var reaģēt ar "man patīk", uz tiem var atbildēt, tos var pārpublicēt savā "Threads" kontā, "Instagram Stories" sadaļā vai pat kopīgot "Twitter".

Tos, kas cerēja, ka beidzot būs viena liela tviterim līdzīga platforma, kurā savus kļūdainos ierakstus varēs labot, diemžēl nāksies apbēdināt. Arī "Threads" to darīt neļauj. 

Vienīgās manevru iespējas ir:

  1. Izvēlēties, kurš drīkst uz šiem pavedieniem atbildēt, – visi, kas vēlas, tikai tie profili, kuriem pats seko, vai tikai tie, kurus piemin konkrētajā ierakstā;
  2. Paslēpt pavediena "patīk" skaitu;
  3. Un, protams, vēl ir iespēja pavedienu vienkārši dzēst.

Kā lasīt pavedienus?

Būtiskākā atšķirība starp "Threads" un "Twitter" ir "timeline" jeb lietotnē publicēto pavedienu laika josla. Piemēram, "Twitter", lai apskatītu jaunākos ierakstus, ir izveidotas divas sadaļas – "Following", kur hronoloģiskā secībā redzami tvīti no profiliem, kuriem lietotājs seko, un "For You", kur redzami gan izvēlētu, gan "Twitter" algoritma ieteiktu kontu apcerējumi.

"Threads" piedāvā tikai otro variantu –  paša un arī algoritma izvēlētu profilu pavedienus vienā kopīgā putrā. Lai arī uzstādījumos var noteikt, ka laika joslā uzrādās paša piesekoto lietotāju radīts saturs, tomēr arī tad pa vidu "jaucas" algoritma piedāvājumi.

Jaunā lietotne arī neļauj atlasīt konkrētu saturu – tēmturu [angļu valodā – hashtag] šeit nav, un nav arī tik ierastās "Twitter" sadaļas "Trending".

Lietotnē redzamie ieraksti jeb pavedieni vizuāli atgādina "Instagram" publikācijas, tikai teksta formā. Laika joslā var apskatīt pavediena sākumu, sirsniņu un komentāru skaitu. Karstu diskusiju palaist garām šeit būs daudz vieglāk nekā "Twitter", jo tad ir jāzina, kurš cilvēks pavedienu aizsācis, pavediens jāatrod un tad vēl jāizburas cauri visiem komentāriem, kuri, starp citu, arī rādās algoritma noteiktā, nevis hronoloģiskā secībā.

Ko raksta slavenības?

Platformā jau pirmajā dienā reģistrējušies vairāki mediji, tostarp "The Washington Post" un "The Economist". Arī straumēšanas vietnes "Netflix" un"HBO". Taču skaļākā produkta, tostarp arī sociālā tīkla, reklāma ir tā, ka ap to (vai drīzāk – tajā) rosās arī slavenības. "Threads" jau pirmajā darbības dienā sapulcēja iespaidīgu zvaigžņu pulku. Te reģistrējušās popzvaigznes Dženifera Lopesa un Šakira, šefpavārs Gordons Remzijs, sabiedrības dāmas Parisa Hiltone, Kardašjanu māsas Kima un Kortnija, televīzijas dīvas Opra Vinfrija un Dženifera Anistone, britu rokgrupa "Coldplay", arī uzņēmuma "Meta" saimnieks Marks Zakerbergs, uzņēmējs Bils Geitss un citi.

Dažas zvaigznes vēl klusē, bet citas jau paspējušas savērpt ne vienu vien pavedienu.

Lai arī pirmajā acumirklī var šķist, ka "Threads" ir kā ilgi gaidītais sociālais tīkls, uz kuru pārcelties no pretrunīgu pārmaiņu pārņemtā "Twitter", ap lietotni radītais troksnis pagaidām ir daudz lielāks nekā reālie ieguvumi. Vismaz, ja vēlme ir sekot saturam, nevis influenceriem, un paša izvēlētām aktualitātēm, nevis algoritma ieteiktiem "pavedieniem".

KONTEKSTS: 

Darbību sākusi ASV sociālo tīklu lieluzņēmuma "Meta" izstrādātā mikroblogošanas platforma "Threads" jeb latviski "Pavedieni", kas tiek uzskatīta par tiešu konkurenti vietnei "Twitter". Eiropas Savienības teritorijā jaunā lietotne gan pagaidām nav pieejama. Tikmēr "Twitter" īpašnieks Īlons Masks norādījis, ka apsver iespēju vērsties tiesā par jauno platformu, norādot, ka "konkurence ir laba, krāpšanās nav".

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti