Kā labāk dzīvot

Lielie rakšanas un mēslošanas darbi jeb dārza darbi septembrī

Kā labāk dzīvot

Moderna bibliotēka vairs nesaistās vienkārši ar grāmatu lasīšanu

Jaunu automašīnu piegāde kavējas: lietotās trūkst vai kļūs dārgākas

Auto eksperti: Mikroshēmu trūkuma dēļ uz jauniem auto jāgaida, cenas cēlušās arī lietotiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Jaunu automašīnu piegāde kavējas mikroshēmu trūkuma dēļ, jo to ražotāji nav spējīgi tikt galā ar nemitīgi pieaugušo pieprasījumu, turklāt mikroshēmas nepieciešamas ne tikai auto, bet arī daudzās citās sadzīvē lietojamās ierīces, Latvijas Radio raidījumā "Kā labāk dzīvot" skaidroja Latvijas Auto asociācijas vadītājs Andris Kulbergs. 

Pieprasījums pārsniedz piedāvājumu

Šī brīža situācija auto tirgū ir cieši saistīta ar pandēmiju. "Pandēmijas laikā, kad visi jau ir iemācījušies ar to sadzīvot, ekonomika ir atgriezusies un aprite notiek, bet ir ļoti grūti ražošanas kapacitāti atgriezt iepriekšējās robežās, jo pieprasījums visās valstīs ir ievērojami kāpis," stāstīja Kulbergs. 

Kā vēl viens no faktoriem, kas kavē jaunu auto piegādi, ir tas, ka auto ražotāji mikroshēmas pasūta pie pāris ražotājiem, kas nav spējīgi tikt galā ar pieprasījumu, jo tās nepieciešamas arī viedierīču ražotājiem, iekārtās, kurās izmanto smalkākas mikroshēmas. "Mašīnas ir gatavas, rūpnīcā stāv, bet nav mikroshēmu. Vairums ražotāju ir nonākuši situācijā, ka pat nevar nosaukt datumu, kad mikroshēmas būs pieejamas. Tas skar arī valsts pasūtījumus," norādīja Kulbergs, piebilstot, ka tāds pats iztrūkums ir arī ar lietotajiem auto.

"Kvalitatīvā produkta nav, un tas ir kāpinājis lietoto auto cenas par 20 %," stāstīja Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Transportlīdzekļu kontroles un sertifikācijas inspekcijas priekšnieks Liepiņš, piebilstot, ka auto plači ir iztukšoti. Viņš stāstīja, ka tagad ir labākais laiks, kad pārdot mašīnu, bet jaunu nopirkt būs grūti."

Odometra rādītāji ir tikai viens parametrs 

Eiropa joprojām nav tikusi galā ar tā dēvētājām īpašuma tiesībām, sakārtojot situāciju ar odometriem. Tas nozīmē, ka cilvēkam ne vienmēr ir bijusi iespēja pārliecināties, kāds ir bijis odometra rādītājs iepriekšējā valstī. Liepiņš sacīja, ka Latvijā katram, kurš vēlas iegādāties lietotu automobili, tā nobraukuma normai vajadzētu būt ap 200 000 kilometriem.  

"Latvijā autobraucējs vidēji gadā nobrauc 14 500 kilometrus," norādīja Liepiņš. 

Iegādājoties mašīnu no Vācijas vai Nīderlandes, ir jārēķinās ar Latvijas auto ceļu īpatnībām, jo šeit ir ļoti daudz grantētu un zemes ceļu.

Svarīgi ir sakārtot tehniskos jautājumus

Ja potenciālā automobiļa īpašnieks ir noskatījis lietotu auto, vajadzētu mēģināt saprast, ko var iegādāties tepat uz vietas, neaizbraucot līdz dīlerim. To iespējams aplūkot CSDD  mājaslapā. Tāpat jāpārbauda, vai auto nav avarējis.

Svarīgi ir tehniskos jautājumus sakārtot ar auto apdrošināšanas kompānijām. Kulbergs mudināja pirms lietotas mašīnas pirkšanas to nodot neatkarīgā servisā pārbaudei. Ja tirgotājs atsaka tādu iespēju, tad nevajadzētu pie viņa pirkt auto.

Kulbergs norādīja, ka jābūt īpaši uzmanīgiem ar dīzeļauto, jo ir milzīga atšķirība, kādos apstākļos tos ekspluatē Eiropā un Latvijā, jo dīzeļa kvēpu filtri ir pirmie, kas iziet no ierindas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti