"Rudenī tad, kad es to mašīnu dabūju un kad tviterī [tagad – vietne "X"] cilvēki tur teica: "Ha, tu varēsi 100 kilometrus ziemā nobraukt," man bija tāda neticība. Es zināju, ka būs baigi samazinājies tas nobraukums, bet man nelikās, ka tik traki būs," sacīja Skutelis.
Ja vasarā no panelī redzamajiem 220 kilometriem ar uzlādētu auto varēja nobraukt aptuveni 200, tad ziemā pēc pilnas uzlādes panelis ziņo par 119 nobraucamiem kilometriem, un izdodas pat mazāk.
Kas rada šo veicamā attālumā samazinājumu? Pirmkārt, arī jebkurai citai tehnoloģijai, kas darbojas ar bateriju, veiktspēja ziemā samazinās, norādīja zinātnieks Kristaps Vītols. Otrkārt, elektroauto papildus klāt vēl nāk nepieciešamība pēc apsildes, kas patērē gana daudz enerģijas.
"Iedomājieties – jūs braucat ar 100 vai 90 kilometru stundā lielu ātrumu pa lielceļu un jums vēl ir pretvējš. Ārā ir -20 grādi. Tur mašīna pārsvarā... tā virsma, kas atduras pret gaisu, ir stikls, piemēram, priekšējais. Tas ļoti labi dzesē to mašīnu.
Ja mēs gribam iekšā saglabāt to komfortu, kaut kur ir jāņem tā enerģija, kas mašīnu uzsildīs. Un šajā gadījumā enerģija tiek ņemta no baterijas," skaidroja zinātnieks.
Apgalvojumam, ka varbūt Latvijā nav piemēroti klimatiski apstākļi šīs tehnoloģijas izmantošanai, nepiekrita jomas eksperts Edgars Korsaks-Mills:
"Tā vidējā temperatūra sezonas laikā ar elektroauto pat ir, iespējams, labāka nekā norvēģiem, vāciešiem vai itāļiem, kur atkal ir ekstrēmi karsts. Baterijai ir vajadzīga normālā temperatūra, lai tā darbotos visefektīvāk. Jā, karstās, aukstās dienās būs tā, ka tas prasa papildu resursus piedomāt un saprast, kā sagatavoties. Tas [enerģijas] patēriņš būs lielāks, nobraukums samazināsies, uzlādes ātrumi mainīsies. Bet, pret gadu kopumā skatoties, tas viss balansējas," viņš pauda.
Elektrotransporta specifika savu ietekmi nākotnē atstās arī uz sabiedrisko transportu. Tā, piemēram, Norvēģijas galvaspilsētā Oslo pagājušā gada beigās ziņoja par atceltiem reisiem tieši tā iemesla dēļ, ka elektroautobusi nespēja veikt visus tiem paredzētos reisus. Jāatgādina, ka pirmos elektroautobusus nesen saņēmusi arī Rīga. Tomēr ar problēmām Latvijas galvaspilsēta saskārusies nav.