Aizvien vairāk mūsu dzīvē ienāk dažādas ierīces, par kurām pirms pārdesmit gadiem pat nenojautām. Viena no tādām lietām ir arī bankas kartes un bankomāti, kuros var gan izņemt skaidru naudu, gan to iemaksāt. Lai gan šķiet, ka visi ar tiem jau esam iepazinušies un apguvuši, tomēr ik pa laikam kāds no mūsu skatītājiem nonāk neērtā situācijā, jo nav sapratis, ko tas bankomāts prasa un šķiet pat, ka bankomāts "krāpjas" – naudu apsola, bet neizdod.
Kļūdīties ir cilvēcīgi, un mēs katrs savā dzīvē kādreiz kļūdāmies, bet, ko darīt tad, ja kādam šķiet, ka kļūdījies ir bankomāts? Vai tiešām šo problēmu ir iespējams novērst? Vai tiešām bankomāti mēdz kļūdīties?
Dīvainu situāciju piedzīvojusi kāda pensionāre Aizkrauklē, kad bankomātā vēlējusies izņemt savu pensiju.
"Lieta tāda, ka 11. datumā, 11. mēnesī Aizkraukles bankomāts man nozaga 100 eiro. Viņi man atsūtīja, ka es to naudu esmu izņēmusi, bet tas automāts man prasīja, lai es iemaksāju, iepriekš mēģināju izņemt naudiņu, viņš man atkal tāpat saka – "iemaksājiet!" Tā es, naudu nesaņēmusi, atkal aizgāju prom. Izrādās, ka 100 eiro tomēr ir paņemti. Bet es neesmu ņēmusi, es nezinu, ko man darīt!" stāstīja raidījuma skatītāja Daina.
Vai tiešām bankomāts iekārojis pensionāres jau tā trūcīgos līdzekļus un 100 eiro izgaisuši? To vaicājām bankas pārstāvjiem, kuri arī rūpīgi izsekojuši kundzes darbībām bankomātā.
"Bankomāts ir tāda labā ziņā tehniska ierīce, – ļoti precīzs, visu uzskaita, visas darbības, gan kādas pogas jūs spiežat, gan ko jūs ieliekat bankomātā un ko jūs saņemat ārā no bankomāta. Šajā gadījumā kundze ir rakstījusi pretenziju, šī pretenzija ir izskatīta, un pretenzijā ir secināts tas, ka viņa tiešām no sava konta ir izņēmusi kopā 300 eiro, sešas reizes pa 50 eiro ir ņemtas ārā un viņa šo naudu reāli ir ņēmusi ārā, un bankomāts reāli šo naudu ir izsniedzis," skaidroja "Swedbank Latvia" mediju attiecību vadītājs Jānis Krops.
Šad tad gadoties arī tehniskas kļūmes, bet bankomāti esot veidoti tā, lai neviena naudas zīme nepazustu un neizgaistu.
"Protams, dažkārt gadās, ka, piemēram, cilvēks saka "es nospiedu, bet tehnisku iemeslu dēļ kāda kupīra palika bankomātā iekšā", bet bankomāts ir veidots tā, lai šī kupīra nonāktu speciālā kastītē un pie inkasācijas šīs kastītes apseko, un tajā brīdī, ja ir kaut kāda lieka nauda, kas ir palikusi bankomātā, protams, pēc šīm pretenzijām skata, cik kas kādam ir iztrūcis," pauda Krops.
Vēl visi bankomāti ir aprīkoti ar videonovērošanas kamerām, caur kurām arī iespējams secināt – cik, kurš, ko ir paņēmis.
"Šajā gadījumā bankomātā nekādas liekas nauda nebija, līdz ar to nauda bijusi izsniegta, un arī videonovērošanas kamera apliecina to, ka kundze ir paņēmusi naudu un bijusi pie bankomāta. Te var ļoti precīzi redzēt, ka kundze ir ņēmusi 6 reizes pa 50 eiro ārā naudu, laiku, kad viņa ir ņēmusi šo naudu ārā, un dati atspoguļo to, ka šī nauda ir izsniegta. Piemēram, ja mēs varam teikt, ka ir notikusi kaut kāda mistiska tehniska ķibele, tad šī nauda būtu atrodama bankomātā, bet, tā kā šīs naudas tur nav, skaidrs, ka šī kundze to naudu ir paņēmusi," teica Krops.
Mistērija ar it kā pazudušajiem 100 eiro tomēr negūst apstiprinājumu. Bet mūsu skatītājiem, kurus, iespējams, varētu samulsināt naudas iemaksas un izmaksas bankomāti, vai gadās nospiest nepareizo pogu, lūk, kāds ieteikums – bieži vien cilvēki, teiksim tā, gados vecāki cilvēki, var apmulst no šīm lietām. Ja bankomāti atrodas blakus filiālēm, – nekautrējieties, pieejiet klāt filiāles darbiniekam, palūdziet palīdzību, filiāles darbinieks arī parādīs, kā rīkoties.