4. studija

Kāpēc uz Siguldas šosejas tiks likvidētas trīs svarīgas apgriešanās vietas?

4. studija

(Zīmju valodā). 4. studija

4. studija

Zaglīgās «loterijas» sociālajos tīklos: krāpnieku upuri nenojaušot abonē maksas pakalpojumus

Aizvien biežāk izskan brīdinājumi par krāpniekiem, kas ar interneta palīdzību cenšas izkrāpt no cilvēkiem naudu. Šī gada laikā no Latvijas iedzīvotājiem izkrāpti jau gandrīz 3,5 miljoni eiro, iespējams – pat vairāk, ko atzīst arī Valsts policija. Shēmas ir visdažādākās, un par upuri var kļūt jebkurš. Arī cilvēki, kuri par to ir informēti, tik un tā nejauši var nonākt krāpnieku nagos, vēstīja Latvijas Televīzijas raidījums "4. studija".

Raidījuma "4. studija" skatītājs Ivo sociālajā vietnē "Facebook" pamanījis it kā Latvijā populāra mazumtirgotāja rīkotu konkursu, kurā bijusi iespēja laimēt iespaidīgu naudas summu. Uzdevums bijis vienkāršs – zīmējumā ar zirdziņiem jāatrod tie, kuriem ir tikai trīs kājas.

"Saskaitīju zirdziņus bez vienas kājiņas un pēc brīža saņēmu privātu ziņu: "Apsveicam. Jūs esat izvēlēts un Jums ir tiesības uz balvu!" pastāstīja Ivo.

Tālāk jau sekojis aicinājums piecām "Facebook" lapām nospiest pogu "Like" jeb "patīk"un doties uz nākamo saiti, kur var reģistrēties.

"Spiedu pogu "Gatavs", process turpinājās, atnāca nākamā ziņa: "Apsveicam, Tev pienākas dāvanu maiss un kupons 500 eiro vērtībā!" situāciju atklāja Ivo.

Cilvēks kļūst par upuri, abonējot maksas pakalpojumu

Šādas krāpnieciskas spēlītes jau sen novērojuši speciālisti, kuri uzrauga interneta drošību.

Informācijas tehnoloģiju (IT) drošības incidentu novēršanas institūcijas "Cert.lv" kiberdrošības eksperts Gints Mālkalnietis pastāstīja, ka krāpnieku shēma ir klasiska – mēģināt piesolīt ļoti vienkāršā veidā iegūstamu laimestu. "Pirmais, kas jums jādara, ir jādalās ar šo krāpnieku ziņu, otrkārt, jāievada savs tālruņa numurs un jāparakstās īstenībā uz paaugstinātas maksas pakalpojumu," atklāja Mālkalnietis.

Tiklīdz dati un tālruņa numurs ievadīti, cilvēks automātiski kļūst par upuri, jo, pašam nezinot, par maksu abonējis kādu pakalpojumu, ko iespējams konstatēt tikai tad, kad saņemts telefona rēķins.

Mālkalnietis norādīja, ka tas, ka tiks pieslēgti abonēšanas pakalpojumi, ierasti norādīts sīkajā drukā. 

Ivo gan nav bijis tik lētticīgs, lai piekristu dīvainajiem loterijas nosacījumiem.

"Pēc pogas nospiešanas, atvērās dīvaina lapa, kas jau prasīja ievadīt savus datus, ko, protams, nedarīju," pastāstīja Ivo, atklājot, ka pēc piecām minūtēm viņš saņēmis brīdinājumu par to, ka reģistrācija nav pabeigta. Tā kā Ivo uz trim šādiem brīdinājumiem neesot reaģējis, krāpnieki likušies mierā.

Tad arī Ivo sācis pētīt, kas tad īsti ir "Facebook" lapa, kas rīkojusi konkursu. "Izrādījās, ka tā lapa ir uztaisīta pirms pāris dienām un vienkārši ir izmantots veikala logotips," atklāja Ivo. 

Ja gadījies iekrist krāpnieku nagos, steigšus jāziņo mobilo sakaru operatoram

Sazinoties ar veikalu "Lidl", kura logotips izmantots krāpnieciskajās darbībās, noskaidrots, ka tā zīmols krāpnieciskās shēmās tiek izmantots visai regulāri – gan izsludinot "Lidl" dzimšanas dienas pasākumus, gan rīkojot dažādus konkursus, tomēr tas viss neatbilst veikala konceptam un ir vistīrākā krāpniecība.

SIA "Lidl Latvija" pārstāve Zane Neļķe aicināja iedzīvotājus būt uzmanīgiem un neatklāt savus datus. "Lidl" konkursus organizē tikai savos oficiālajos sociālo tīklu kontos, un neskaidrību gadījumā Neļķe aicināja sazināties ar "Lidl" klientu servisu, zvanot uz tālruni 80005888.

Ja nu tomēr gadījies iekrist šādu krāpnieku nagos, steigšus jāvēršas pie sava mobilo sakaru operatora.

SIA "Latvijas Mobilais telefons" Sabiedrisko attiecību daļas vadītājs Valdis Jalinskis pastāstīja, ka uzņēmums iespēju robežās cenšas palīdzēt un rast risinājumu, tomēr galvenais ir uzmanīties pašam klientam. "Krāpnieki izmanto dažādus rīkus: gan e-pastu, gan telefona zvanus un īsziņas, gan arī viltus konkursus sociālajos tīklos. Tāpēc aicinām cilvēkus pret šādu komunikāciju izturēties kritiski un to rūpīgi izvērtēt. Lielu naudas summu iegūšanas piedāvājums un tamlīdzīgi solījumi liek būt divkārt uzmanīgam.

Izvairieties no sarakstes ar nepazīstamiem cilvēkiem, īpaši, ja viņi vēlas kaut ko piedāvāt par velti," mudināja Jalinskis.

Kā atklāt krāpniecību?

Mālkalnietis norādīja, ka visvienkāršāk saprast, vai "Facebook" konkurss ir krāpniecība, ir, aplūkojot lapu, kurā tas publicēts. "Visbiežāk tās būs no profiliem, kuri reģistrēti nupat, kam ir kādi divi trīs sekotāji un kas nekādi nav saistīts ar īstā uzņēmuma pamatprofilu "Facebook"," norādīja kiberdrošības eksperts.

Viņš iesaka par šādiem viltus konkursiem ziņot arī "Facebook" drošības dienestam (to iespējams izdarīt, ziņojot par ierakstu), savukārt gadījumā, ja ar krāpnieku ierakstu dalījies kāds draugu lokā esošs cilvēks, būtu ieteicams viņu informēt par krāpniecību.

Raidījums "4. studija" novēroja, ka sižetā pieminēto krāpniecības shēmu ar zirdziņiem patlaban komentējuši simtiem lietotāju, kuri, iespējams, uzķērušies uz krāpnieku "makšķeres".

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti