«Forbes» slavē Toma Ērenpreisa atjaunoto velobiznesu

Pazīstamais amerikāņu izdevums "Forbes" raksta par sava vienaudža "Erenpreiss" atdzimšanas veiksmes stāstu. Gustavs Ērenpreiss savu uzņēmējdarbību sāka 1922.gadā, remontējot un pārdodot pamestus armijas velosipēdus. Tomam Ērenpreisam bija nepieciešams 20 000 eiro finansējums, lai atvērtu savu darbnīcu.

29 gadus vecais Toms Ērenpreiss ir slavenā velosipēdu ražotāja Gustava Ērenpreisa brāļa mazmazdēls un ir uzsācis atdzīvināt gadu desmitiem strādājošo velosipēdu ražotāja nosaukumu, kas savulaik bija zināms kā vislabāko divriteņu ražotājs Latvijā. 2012.gadā, vairāk nekā 50 gadus kopš rūpnīcas slēgšanas, Toms sāka darboties velosipēdu biznesā un mēģināja pārdot divriteņus ar savulaik iemīļoto zīmolu, kas saistīts ar stilu, kvalitāti un nostalģija pēc 20.gadsimta divdesmitajiem gadiem.

Centīgais jaunietis mēģināja tirgot velosipēdus par 800 eiro, taču atzina, ka Latvijas augstas kvalitātes velosipēdu tirgus ir šaurs, jo pirktspēja mērķa tirgū vēl nebija atguvusies no 2008.gada ekonomiskās krīzes, raksta "Forbes". Vispiemērotākie tirgum bijuši velosipēdi 500 eiro mazumtirdzniecības cenu robežās. Toms un viņa septiņu speciālistu un dizaineru komanda izveidoja vidējas klases velosipēdu, saglabājot kvalitātes standartus.

500 eiro ir cena, ko cilvēki Latvijā ir gatavi maksāt par uzticamu velosipēdu, un viņiem nav ilūziju, ka iespējams lētāk nopirkt kvalitatīvu velosipēdu. Mūsu tipisks klients ir veselīgi domājoša, pusmūža sieviete. Viņa pievērš uzmanību labam dizainam un augstai funkcionalitātei," žurnālam "Forbes" sacīja Toms Ērenpreiss.

Velosipēdu tirgus turpina augt gan ASV, gan Eiropā un aizvien vairāk velosipēdistu pārsēžas no kalnu divriteņiem uz pilsētas velosipēdiem, taču tas nenozīmē, ka "Ērenpreiss" nedomā par nelīdzeniem ceļiem. Toms atzīst, ka pirmās divas sezonas viņam ir daudz iemācījušas velosipēdu pilnveidošanā.

Toms arī atzinis, ka jāievēro nacionālās tradīcijas dažādās valstīs. Vēsturiski briti, amerikāņi un franči izmanto rokas bremzes, savukārt Vācijā, Skandināvijā un Baltijas valstīs tradicionālas bijušas kājas bremzes. Atšķirīgā pieeja ražošanas izmaksas nemaina, taču, nezinot tamlīdzīgas nianses, var apgrūtināt pārdošanas procesu. Tāpēc uzņēmums piedāvā vienātruma velosipēdu ar aploču bremzēm un piecu ātrumu velosipēdus ar trumuļu bremzēm.

Reiz "Ērenpreiss" tika uzskatīts par stila noteicēju savā nozarē. Gustava Ērenpreisa vadītais uzņēmums ar saviem pievilcīgajiem divriteņiem kļuva par lielāko ražotāju Baltijā. Latvijas velosipēdu rūpniecība savu virsotni sasniedza trīsdesmitajos gados, kad Ērenpreiss gadā ražoja aptuveni 40 000 divriteņus vietējam tirgum, kā arī Polijai, Igaunijai, Somijai un PSRS.

Kad 1940.gadā Padomju Savienība iebruka Latvijā, Gustavs Ērenpreiss aizbēga uz Vāciju. Padomju spēki pārņēma rūpnīcu, 5-10 gadus turpināja ražot velosipēdus, līdz atteicās par labu mopēdu ražošanai. Kad 50 gadus vēlāk Latvija atguva neatkarību, Toms bija vēl pusaudža gados. 12 gadus vēlāk viņš atjaunoja pirmos 70 gadus senos "Ērenpreiss" velosipēdus, kuri tikai izpārdoti trijās nedēļās. 

"Šobrīd Latvijā nav citu divriteņu ražotāji. Tikai viens uzņēmums izgatavo elektriskos velosipēdus," žurnālam "Forbes" sacīja Toms.

Pirmajā darbības gadā viņa uzņēmuma apgrozījums bijis 56 000 eiro, šogad tas varētu sasniegt 155 000 eiro. Nākamgad apgrozījumu plānots divkāršot.

Latvijā cilvēki velosipēdus mēdz turēt otrajā, trešajā un pat ceturtajā stāvā, tāpēc svars ir būtisks, stāsta Toms. Ja vidēji pilsētas velosipēds sver vairāk nekā 20 kilogramus, tad, ievērojot pircēju dzīvesveidu, "Ērenpreiss" ir aptuveni 15 kilogramus smags.

Velosipēdu modeļiem tiek doti nosaukumi "Gustavs", "Toms", "Paula", "Greta". Gustava Ērnepreisa mīļākā aktrise bijusi Greta Garbo. Turpmāk jaunākajiem modeļiem nosaukumi tiks doti pēc putniem, piemēram, žubīte vai zvirbulis, norādot, ka braucējs ar velosipēdu gandrīz lido.

Žurnālam "Forbes" Toms stāsta arī par tvīda braucieniem, kuros dalībnieki ierodas, tērpušies savos labākajos "vintage" stila apģērbos.

Cilvēkstāsti
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti