Anda Rožukalne: Mediju gada stress – trauksme par jauniešiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Kā sasniegt jaunus cilvēkus, kā uzrunāt? Jaunieši un mediju nākotne – šīs jautājums uztrauc gandrīz visus, izņemot jaunus cilvēkus, kuri priecīgi un aktīvi izmanto daudzveidīgu mediju saturu dažādās komunikācijas ierīcēs. Sākot mediju gada notikumu un prognožu rakstu sēriju, uzreiz pietuvošos karstu diskusiju apgabalam – Latvijā 2014.gadā publiski gan aizstāvēti, gan apstrīdēti jauniešiem adresētu mediju projekti.

Jāmin vismaz trīs svarīgi notikumi:

  • Pirmais -  A/S Radio SWH veidotā jauniešu radio spin.fm pārcelšanās tikai uz interneta vidi.
  • Otrais - kvēlu strīdu objekts, sabiedriskā medija jauniešu radio pieci.lv.
  • Trešais –  “Gudrs, vēl gudrāks”, par spēcīgu zīmolu kļuvušais LTV1 projekts skolēniem, paredzēts jaunas auditorijas audzēšanai un audzināšanai.

Pakavēšos pie pretrunīgākā, dārgākā un unikālākā šā gada projekta – radio pieci.lv.

Atgādināšu, pieci.lv dzimis kā jauns kanāls, radio veidošanai un darbībai līdz 2017.gadam ieplānots valsts budžeta finansējums 1,8 milj.euro apjomā. Valdības dāsnums kombinācijā ar pieticīgajiem pieci.lv auditorijas datiem šoruden izraisīja komercmediju publiskas šaubas par šī projekta dzīvotspēju.

Nozīmīgs jaunums ir aktuālākie radio auditorijas dati. TNS rudens pētījums rāda, ka pieci.lv klausītāju skaits lēni pieaug. Vasaras pētījumā pieci.lv nedēļas kopēja auditorija veidoja 23 000 klausītāju, rudens pētījumā – 32 000 klausītāju.

Tāpēc gribu pievienot trīs argumentus, kas strīdos par/pret pieci.lv minēti maz vai nemaz.

Saturs

Atskats uz pieci.lv cīņu par klausītāju liek domāt, cik daudzi gadi ir pagājuši, kad Latvijā jauni cilvēki un radio nozīmē populāras mūzikas kanālu, klubu informāciju un izklaidi, izklaidi, izklaidi. Baidos, ka pieci.lv potenciālā auditorija ir pieradusi un noticējusi, ka tai pienākas tieši minētais.

Ne velti, "Carnival Youth" bikšu novilkšanas video ir daudz, daudz populārāks par raidījumu “Domnīca”.

Nav iespējams pusgada laikā mainīt tradīciju, ka ar jauniem cilvēkiem radio (arī citi mediji) nav runājuši nopietni, padziļināti, daudzpusīgi, piedāvājot diskusijas un ziņas. Tas gan nenozīmē, ka pieci.lv saturs - gan daudzveidīga izklaide, gan izglītojoši raidījumi - ir ideālā līmenī. Nē, tas ir tālu no optimālā, bet arī satura attīstībai vajadzīgs laiks.

Nauda

Diskusijas par pieci.lv parādīja dziļi iesakņojušos pārliecību, ka mediju jomā atbalstāms ir tikai augstu reitingu un augstas popularitātes lutināts saturs. Tas ir komercializētas mediju vides kultivēts skatījums, piemirstot, ka populārs var būt gan vērtīgs, gan bezvērtīgs. Un otrādi. Tāpēc vajadzīgi citi kritēriji, reitingi un naudas sadalīšana uz klausītāju galviņām nevar būt galvenais atskaites punkts. Lai mainītu tradīciju, lai piesaistītu auditoriju, kuras ikdienā radio nav prioritāte, lai lēnām audzētu auditoriju, vajadzīga nauda, jo tā ilgi, ilgi nav tērēta nozīmīgam, jauniešiem adresētam saturam.

Radio tirgus

Latvijā ir ļoti daudz nelielu radio kanālu. To vidū ir vēl vairāki jau ilgstoši strādājoši radio, kuru klausīšanās laika daļa nav īpaši lielāka par to, ko pieci.lv sasniedzis pirmajā skanēšanas gadā.

Mazliet par kontekstu

Jauni cilvēki un mediji - tas ir karsts jautājums globālajā mediju biznesā. Lūk, Lielbritānijā jauni cilvēki televīziju skatās daudz mazāk nekā viņu vecāki, jo vairāk vēro īsus video dažādās interneta vietnēs, vēro ierakstītus raidījumus vai izvēlas TV saturu pēc pieprasījuma.

Eiropas Raidorganizāciju savienība EBU šogad oktobrī rīkoja īpašu jauniešu auditorijas pētījumiem veltītu konferenci, analizējot jauniem cilvēkiem adresētu mediju veiksmes un neveiksmes.

Somijas spēcīgā sabiedriskā medija kanālu grozā ir divi jauniešiem adersēti radio – YLE X, kurā galvenā ir populārā mūzika, un YLE Extrem – zviedriski runājošajiem jauniešiem Somijā. Mediju vides stress par jauniem cilvēkiem nemainīsies.

Kas notiks ar pieci.lv Latvijā?

Piesardzīgā prognoze: pieci.lv auditorija lēnām augs 2015.gadā, bet straujāka izaugsme būs tajā auditorijas daļā, kas klausās šo kanālu interneta vidē.

Klausītāju skaitu audzēs spilgti radio notikumi. Kad tie noklusīs, pieci.lv atkal un atkal nāksies cīnīties par jau reiz uzrunāto un iepriecināto auditoriju.

Nestabils, mainīgs, aizrautīgs klausītāju loks ir šī kanāla liktenis!

Ilgtermiņa prognoze: pēc dažiem gadiem būs iespējams atteikties no radio frekvences pieci.lv vajadzībām, jo visa auditorija to klausīsies tiešsaistē.

Ja neticat, ka jauns radio spēj sasniegt jauniešus un citus, veltiet vienu diennakti pieci.lv jaunākajam projektam - Ziemassvētku mūzikai, sakārtotai 15 stundu garumā! 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti