Anda Rožukalne: Copy-paste laikmeta šovs «Izklausies redzēts»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Lai gan tuvu līdzās ir baisi kara draudi, izklaide nedrīkst beigties. Šoreiz to uztur TV3 ar formātu “Izklausies redzēts”. Beidzot īsts grimētāju un kostīmu mākslinieku šovs!

Jaunajā šovā “Izklausies redzēts” viss ir jau redzēts, vien atrasts mazliet atšķirīgs princips – pazīstami dziedātāji un aktieri pierāda savas spējas, atdarinot citas zvaigznes. To varētu saukt arī – zvaigne dzied kā zvaigzne!

Skatītāji, visticamāk, līdz automātiskumam apguvuši šim līdzīgo šovu vienkāršo formulu – vadītājs, iepazīšanās saruna ar dalībnieku, dziesma, žūrijas komentāri, reklāma pēc katras vai katras otrās dziesmas... Vienīgais jauninājums žūrijas darbā – tai jādod kādam arī zemākā atzīme. Vēzēšanās ar desmitniekiem šoreiz nav gaidāma! Vai tas viss spēs uzturēt interesi desmit nedēļu garumā?

Operatori bija ļoti labi uztvēruši žūrijas sejas izteiksmes pirmā priekšnesuma laikā. Režisors nebaidījās parādīt dabiskās emocijas.

Samulsums, skepse, grūti savaldāms un nemaz ne priecīgs izbrīns par Ralfa Eilanda komiski uzpolsterēto Lūisu Ārmstrongu – žūrijas seju plejāde bija kā laba filma.

Dziesmu vērtētāji atguvās ātri un viņu čalošana lielākoties bija labākā šova satura daļa. Bet katra dalībnieka pirmais uznāciena brīdis patiesi bija pats jautrākais – tā smieklīgā pārsteiguma dēļ, kura rezultāts ir neticība centīgajam atdarinājumam. Tā ir šova vienīgā, mirkli garā intriga, jo kopumā jau nekādi pārtapšanas brīnumi nenotika.

Ja gribat zināt “Izklausies redzēts” vadītāja Lauris Reinika vērtējumu, tad - viss kārtībā! Viņš bija ļoti līdzīgs Laurim Reinikam citos paša vadītājos šovos, ar citām zvaigznēm, piemēram, Džeremiju Klārksonu nesajaucams!

Pasaulē pazīstamais šovs, kā to piesaka TV3, rādīts ap 20 valstīs, pārsvarā Latīņamerikā un Austrumeiropā. Pat Igaunija mūs pārspējusi arī šoreiz – ziemeļupuses kaimiņu TV3 programmā “Izklausies redzēts” bija iekļauts pirms gada.

Šovs izdomāts Spānijā 2011.gadā, bet kopš 2013.gada to piedāvā britu komerckanāls ITV kā franšīzes formātu šovam “Your Face Sounds Familiar”. Lai cik dažādi dalībnieki atrasti šovam, tā meistarības, ticamības, iespaidu spēka lielāko daļu nosaka grima meistari, stilisti, kostīmu mākslinieki. Viņu pilns saraksts lasāms šeit.

Tomēr, man šķiet mazliet negodīgi, ka šova formātā meistares un viņu padarītais netiek pienācīgi izcelts.

Žūrija cenšas dažādos veidos atrast izvēlētā dziedoņa raksturu un balss skanējuma neatkārtojamību, bet grimu un kostīmu piemērotību nevērtē. Bez ārējo pārvērtību meistaru ieguldījuma šova dalībniekiem būtu daudz grūtāk iejusties dotajās lomās. Īsa grimēšanas reportāža raidījuma otrajā pusē neatsvēra grimētāju meistarībai veltīto nepietiekamo uzmanību.

Pati šova ideja – iejušanās, identificēšanās, sevis pazaudēšana un saplūšana ar kādu citu cieši saistīta ar pagājušā gadsimta beigu masu mediju radīto fenomenu - fanu kultūru. Tās pamatā ir emocionāla, līdz pat savas patības aizmiršanai aizrautīga attieksme pret savu elku.

Ne velti ir pat veseli festivāli un filmas, kas veltītas, piemēram, joprojām globālajai apsēstībai ar Elvisu Presliju.

Būt par fanu nozīmē smazināt attālumu starp sevi un savu elku, tuvināties! Ne velti vesela Latvijas postneatkarības paaudze nevar iedomāties savas skolas laika atmiņas bez popielas traumas. Tāds ir jaunā TV3 šova konteksts un panākumu cerība.

Fanu kustība ir arī liels un mediju veicināts mārketinga paņēmiens, kas palīdz pagarināt izklaides produktu dzīves ciklu. Tagad tas ielikts diezgan banālā šovā, kura uzdevums ir dot mums iknedēļas nogales izklaides devu, iemeslu papļāpāt, vai kādam dalībniekam izdevās saplūst ar īsto mākslinieku, vai tas mūs pārliecināja?

“Izklausies redzēts” šķiet ļoti simboliska atbilde uz to popkultūras muzikālo radošo ideju un māksliniecisko risinājumu bezizeju, ko atklāja šāgada Eirovīzijas konkursa Latvijas versija. Tāpēc vērts pozitīvi skatīties uz vietējo dziedātāju centieniem šovā – daudz labāk pārdziedāt un atdarināt kādu jau zināmu skaņdarbu, ļaujoties kopēšanas vilinošajai drošībai.

Ja tev nav nekā sava, ja neko jaunu šobrīd nespēj radīt, tu vari piesavināties spilgto, atzīto, mīļoto un paaudzēs populāro, to kopēt uz nebēdu, jo copy-paste kā lavīna veļas pāri mūsu zināšanām par pasauli.

Tas ir universāls paņēmiens, lai mums katram iemācītu, ka atdarināšana spēj piešķirt jebkuram vismaz nelielu atveidotās izcilības daļu. Laipni lūgti, TV3 šova “Izklausies redzēts” legalizētajā copy-paste kultūrā, kas mums kā jaunu sniedz neskaitāmas reizes pārkopētu pasauli!

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti