Kultūra / Skatuve
Jaunajā Rīgas teātrī skatītājiem iespēja atklāt "Desmit iemeslus apciemot Kauci", Nacionālā teātra jauniestudējumā "Terors" – pašiem izlemt apsūdzētā likteni, bet Ģertrūdes ielas teātra "Nasing spešal" ļauj ieskatīties 28 stundu ilgā Saeimas sēdē. Teātra aktualitātes ieskicē teātra kritiķe, "Teātra Vēstneša" galvenā redaktore Juta Ance Ķirķis.
"Virmojums ap teātra nozari pēdējā laikā, manuprāt, parāda vienu lietu, ka šī nozare ir kaut kādā veidā iepalikusi vai stagnējusi kādu laiku, varbūt pat atradusies sava veida krīzē. Šie ["Patriarha rudens"] ir vēstneši, ka pārmaiņas tuvojas, pozitīvā virzienā," saka viens no skatuves un audiovizuālās mākslas festivāla "Patriarha rudens" veidotājiem, kinorežisors un Latvijas Kultūras akadēmijas prorektors Dāvis Sīmanis.
Kā jauna ceļa meklētājs Latvijas teātrī savulaik ienāca Pēteris Pētersons. Viņš aizsāka dzejas teātra tradīciju un radīja leģendāras izrādes, no kurām spožākās virsotnes bija "Motocikls" Dailes teātrī un "Spēlē, Spēlmani!" Jaunatnes teātrī. Pieminot meistaru viņa 100. jubilejā, Dailes teātris izveidojis koncertuzvedumu "Poēma par spēlmani", kam pirmizrāde būs piektdien, 29. septembrī.
Septembra sākumā Valmieras Drāmas teātrī (VDT) ir paveikta vairāk nekā puse projektā paredzēto būvdarbu, tostarp noslēgumam tuvojas ēkas fasādes un jumtu izbūves darbi, kā arī "black box" ir pabeigta ārsienu siltināšana, iekšējām zāles sienām ir izveidots labu akustiku nodrošinošs apmetums un visā teātra ēkā norit darbi pie inženiertehnisko sistēmu izbūves, informē VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (VNĪ) valdes locekle Jeļena Gavrilova.
"No sākuma es domāju, ka tās būs vairākas Saeimas sēdes un vispār krīzes laiks kopumā – iziet cauri vienam lēmumam, kā tas tika pieņemts –, bet pēc tam, nonākot pie šīs sēdes, bija skaidrs, ka pietiks ar vienu, jo tā ir tik ietilpīga," izrādes "Nasing spešal" idejas sākotni atceras režisors Andrejs Jarovojs. Ģertrūdes ielas teātrī tapušajā iestudējumā asprātīgā un muzikālā formā apspēlēta viena no ilgākajām Saeimas sēdēm atjaunotās Latvijas vēsturē. Tā sākās 2008. gada 11. decembrī, turpinājās līdz nākamās dienas rītam un pēc nedēļu ilga pārtraukuma noslēdzās 2008. gada 18. decembrī, kopā ilgstot 28 stundas un 16 minūtes. Raidījumā "Teātris.zip" par izrādi un politiku sarunājas Andrejs Jarovojs, viens no pieciem iestudējuma "Nasing spešal" aktieriem Mārtiņš Upenieks un politiskais komentētājs Māris Zanders.
Kad pirms nedēļas Dailes teātrī pirmizrādi piedzīvoja "Leopoldštate", visas acis bija pievērstas starptautiski pazīstamajam režisoram Džonam Malkovičam. Mazliet ēnā palika pats lugas autors, sers Toms Stopards, kuru mēdz dēvēt par dižāko britu dramaturgu pēc Šekspīra. Stopardam ir 86 gadi, un "Leopoldštati" viņš sarakstīja pavisam nesen. Viņš nebija klāt lugas pirmizrādē Rīgā, bet labprāt atsaucās Latvijas Radio aicinājumam sarunāties tiešsaistē.
"Manā skatījumā dizains ir vairāk lietotāja orientēts, kas manā gadījumā var būt gan skatītājs, gan aktieris, gan teātris. Māksla ir patstāvīgāka un vērtība pati par sevi. Manā gadījumā es mēģinu apvienot gan dizainu, gan mākslu, jo, ja scenogrāfija būs tikai funkcionāla un tai nebūs vēstījuma, tā būs pārāk sausa un tukša man. Tāpēc es tai lieku klāt māksliniecisko vērtību. Arī mirklī, kur tā tikai atrodas uz skatuves un vēl netiek izmantota, tā jau kaut ko vēsta," par dizaina un mākslas krustpunktiem scenogrāfijā Latvijas radio 3 raidījumā "Kāpēc dizains?" stāstīja režisore un scenogrāfe Pamela Butāne.