Sadaļas Sadaļas

Podkāstos no dienas ziņām līdz ekspertu sarunām un pētnieciskajai žurnālistikai

Ziņas veic svarīgu funkciju sociāli aktīva cilvēka dzīvē - tās sniedz sajūtu, ka dzīvojam līdzi aktuālajam sabiedrībā, kuras daļa esam. Radio vai TV ēterā ziņas pieejamas konkrētā laikā, sociālajos tīklos tās pieejamas nepārtraukti un ar kaut tikai stundas nobīdi var būt jau pazudušas no mūsu jaunumu joslām. Tikmēr podkāstos ziņas iespējams klausīties tieši tad, kad tās vēlies dzirdēt.

Daudzi no mums ieraduši pie ziņām tikt sociālajos tīklos, taču tam ir savi riski, kā sajukšana vienā “putrā” ar nekavējoties izteiktiem apgalvojumiem no sociālajos tīklos aktīviem viedokļu līderiem, kas savukārt var ietekmēt katra indivīda paša spēju neitrāli novērtēt saņemto informāciju. Tāpat jāņem vērā sociālo tīklu spēja ierobežot ziņu izplatību sev izdevīgi, un pasaulē jau ir gana skaļš piemērs, vietnei “Facebook” bloķējot iespēju skatīties un dalīties ar ziņām Austrālijā.

Tikmēr laba alternatīva informācijas iegūšanai sociālajos tīklos var būt podkāsti. Pasaulē ir daudz ziņu podkāstu - gan tādi, kas stāsta par ikdienas aktualitātēm, gan tādi, kas katrā epizodē pievēršas vienas tēmas iztirzāšanai, ļaujot klausītājam padziļinātāk izprast aktualizēto jautājumu. Jau iepriekš rakstīju par “The New York Times” komerciālajiem panākumiem, bet britu sabiedriskā medija podkāstu “BBC Global News” kā pērn Itālijā klausītāko. BBC ziņu dienestam veidi, kā nogādāt savu produktu pie patērētājiem, ir visdažādākie, tostarp podkāsti. Šī medija podkāstu lapā zem ziņu kategorijas ir 103 dažādi podkāsti vairākās valodās. Lielajos straumēšanas servisos BBC neizvieto visus saražotos podkāstus, bet tos, kas iemantojuši lielāku popularitāti arī ārpus savas valsts robežām.

Viens no Latvijā klausītākajiem podkāstiem ziņu un politikas kategorijā ir amerikāņu medija “Vox” veidotais “Today, Explained”, kurā katru dienu nepilnas pusstundas laikā, tiek izskaidrota kāda aktuālā tēma. Savukārt ASV sabiedriskais medijs NPR podkāstos piedāvā dažādu ziņu saturu, tostarp piecu minūšu ziņu izlaidumus ik stundu.

Latviešu valodā populārākais raidījums podkāstos ziņu un politikas kategorijā ir Latvijas Radio veidotais “Krustpunktā”, kas ik dienu apskata politiskas un sociālas tēmas, piedāvā diskusijas un lielās intervijas.

Savus analītiskos raidījumus un intervijas podkāstu formātā piedāvā arī Latvijas Televīzijas Ziņu dienests. Tikmēr Latvijas Radio Ziņu dienests piedāvā politikai un ekonomikai veltītus podkāstus, kā arī jaunumu - Dienas ziņas.

Šajā podkāstā visas nedēļas garumā divreiz dienā klausāms Latvijas un pasaules svarīgāko notikumu apskats. “Cilvēki bez ziņām nevar dzīvot. Vienā vai otrā veidā viņi tās meklē, lasa un uzsūc informāciju. Ņemot vērā, ka tradicionālā FM platforma paredz atcerēties un "pielipt" pie radio aparāta noteiktos dienas laikos, bet gados jaunāki cilvēki mīl paši pārvaldīt, kur, kad un kā lietot ziņu saturu, tad ziņu satura piedāvāšana šādā vienkārši un ērti pieejamā “on demand” veidolā - podkāstos ir nenovēršama radio ziņu evolūcija, ja sabiedriskais radio ar profesionālu, objektīvu un daudzpusīgu ziņu saturu vēlas sasniegt gados jaunāku auditoriju,” ziņu nonākšanu podkāstos skaidro Latvijas Radio Ziņu dienesta galvenais redaktors Kārlis Dagilis.

Starp klausītākajiem politikas kategorijas podkāstiem latviešu valodā ir arī “Diplomātiskās pusdienas” - Uģa Lībieša un Kārļa Bukovska saruna par kādu pasaules valsti un aktuālajiem notikumiem tajā. Piemēram, Salvadora un tur jūtamās sekas pēc pilsoņu kara. Jauna epizode klausāma katru otrdienu. Tikmēr Latvijas Radio pētnieciskās žurnālistikas raidījums “Atvērtie faili” raidierakstos klausāms katru ceturtdienu, aizraujoši apskatot tēmas no tievēšanas programmām līdz kukuļņemšanas skandāliem.

Latvijas podkāstu kultūra šobrīd tikai veidojas, un neatkarīgie raidierakstu veidotāji pagaidām ir kūtri uz ziņu un politikas satura ražošanu, turklāt apziņa, ka jākonkurē ar šajā jomā gadu gaitā rūdītiem profesionāļiem, nemotivē. Lai veidotu kvalitatīvas, pilnvērtīgas ziņas, nepieciešami resursi, kādus var atļauties tikai lielie mediji kā Latvijas Radio, Latvijas Televīzija vai TV3, kam ir veseli ziņu dienesti. Latvijas Radio ziņas nodrošina ap 50 cilvēku liela komanda, bet BBC, kas lepojas ar lielāko Ziņu dienestu pasaulē un ir pieejams vairākās valodās visā pasaulē, ir ap 3500 darbinieku, no tiem vairāk nekā 2000 žurnālistu.

Tikmēr individuālie podkāstu veidotāji var piedāvāt analīzi un izteikt viedokļus. Visai populāru podkāstu “Šķiltava” Latvijā radījis žurnāls “Ir”, katru piektdienu žurnālistiem aplūkojot aizvadītās nedēļas notikumus. Podkāstu dzimtenē ASV šāda veida satura ir ārkārtīgi daudz, piemēram, “Pod Save America”, kurā četri savulaik ASV prezidenta Baraka Obamas ofisa cilvēki (divi runu rakstītāji, vecākais padomnieks komunikācijā un preses pārstāvis) komentē ASV politiskos notikumus.

Klausies Latvijas Radio ziņas podkāstos šeit.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Medijpratība
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt