Tiesa: Pūces rīkojums apturēt iedzīvotāju aptauju Ikšķilē neatbilst Satversmei

Satversmes tiesa par neatbilstošu Satversmei atzinusi vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Jura Pūces ("Attīstībai/Par!") rīkojumu par Ikšķiles novada iedzīvotāju aptaujas nolikuma darbības apturēšanu, liecina Satversmes tiesas paziņojums medijiem.

Lieta ierosināta pēc Ikšķiles novada domes pieteikuma. Uzsāktās administratīvi teritoriālās reformas ietvaros Ikšķiles novada administratīvo teritoriju bija plānots apvienot ar citiem novadiem. Pieteikuma iesniedzēja izdeva aptaujas nolikumu, lai organizētu Ikšķiles novada iedzīvotāju aptauju par šo novadu kā patstāvīgu administratīvo teritoriju. Ar apstrīdēto rīkojumu ministrs apturēja aptaujas nolikuma darbību. Ikšķiles novada dome vērsās Satversmes tiesā, norādot, ka apstrīdētais rīkojums liedz tai noskaidrot iedzīvotāju viedokli, tāpēc tas neatbilst Satversmes 1. un 101. pantam un Hartas 5. pantam. 

Satversmes tiesa secināja, ka Satversmes 1. un 101. pantā un Hartas 5. pantā citstarp ir ietvertas pašvaldības tiesības uzklausīt attiecīgās administratīvās teritorijas iedzīvotāju viedokli par pašvaldības administratīvās teritorijas robežas izmaiņām. 

Satversmes tiesa atzina, ka aptaujas nolikums ir pašvaldības izdots iekšējais normatīvais akts, kura darbību ministram, pamatojot šā akta prettiesiskumu, saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 49. panta pirmo daļu bija tiesības apturēt.

Satversmes tiesa atzinusi, ka pašvaldībai ir rīcības brīvība savas autonomās kompetences īstenošanā, ņemot vērā Satversmē un citos ārējos normatīvajos aktos noteikto ietvaru un attiecīgās administratīvās teritorijas iedzīvotāju likumiskās intereses. Tā kā pašvaldība ir izveidota tieši iedzīvotāju interešu nodrošināšanai, iedzīvotāju viedokļa uzklausīšana ir viens no pašvaldības ikdienas darba elementiem, kuru tā var izmantot dažādos savā kompetencē esošos jautājumos. 

Pašvaldības autonomās kompetences ietvaros attiecīgās administratīvās teritorijas iedzīvotāju viedokli iespējams noskaidrot ne tikai publiskajā apspriešanā likumā noteiktajos gadījumos, bet arī citā kārtībā, piemēram, rīkojot dažāda veida aptaujas, intervijas, viedokļu paušanu brīvā formā. Šādi iegūts iedzīvotāju viedoklis nerada juridiskas sekas pašvaldībai un citām valsts institūcijām lēmumu pieņemšanas procesā. Turklāt pašvaldībai, noskaidrojot tās iedzīvotāju viedokli, vienmēr ir jārīkojas atbilstoši Satversmei un jāievēro normatīvo aktu prasības, norādījusi tiesa.

Administratīvi teritoriālā reforma, kuras ietvaros plānotas līdzšinējo administratīvo teritoriju robežu izmaiņas, ir tieši saistīta ar attiecīgo administratīvo teritoriju iedzīvotāju tiesībām un likumiskajām interesēm un pašvaldības autonomo funkciju īstenošanu.

Tāpēc pašvaldībai ir tiesības noskaidrot tās iedzīvotāju viedokli, lai reformas gaitā to savlaicīgi sniegtu valsts institūcijām.

Turklāt pašvaldība to var darīt jebkurā administratīvi teritoriālās reformas stadijā, citstarp arī reformas sākumā, tiklīdz ir saņemta informācija par to, ka reforma varētu skart šīs pašvaldības administratīvo teritoriju. 

Satversmes tiesa secināja, ka Ikšķiles novada iedzīvotāju viedokļa noskaidrošana par šo novadu kā patstāvīgu administratīvo teritoriju ietilpst pašvaldības kompetencē. 

"Ministram, ja viņš saskatīja nepieciešamību pilnveidot aptaujas nolikumu, bija iespējas izmantot citus, mazāk ierobežojošus pašvaldību kontroles līdzekļus, kas paredzēti likumā "Par pašvaldībām"," atzīmēja Satversmes tiesa.

Tiesa secinājusi, ka ministram nebija tiesību apturēt aptaujas nolikuma darbību, ciktāl tas attiecās uz Ikšķiles novada iedzīvotāju aptaujas organizēšanu.

Līdz ar to apstrīdētais rīkojums neatbilst Satversmes 1. pantā  ietvertajam tiesiskuma principam, proti, ka Latvija ir neatkarīga demokrātiska republika.

Satversmes tiesa vairākkārt uzsvērusi, ka valsts pārvaldei demokrātiskā tiesiskā valstī sabiedrības uzticētās funkcijas jāpilda godīgi, efektīvi un taisnīgi, tās rīcībai jāatbilst likumam un tiesībām. Turklāt demokrātiskas tiesiskas valsts institūcijām savstarpējās attiecībās ir jāievēro labas ticības princips un starpinstitucionālās lojalitātes princips.

Satversmes tiesas tiesnese Sanita OsipovaPaula Dēvica
    Satversmes tiesa vērsa pieteikuma iesniedzējas uzmanību uz to, ka tā, organizējot Ikšķiles novada iedzīvotāju aptauju saskaņā ar aptaujas nolikumu, kura darbību ministrs bija apturējis, pirms vēršanās Satversmes tiesā un sprieduma spēkā stāšanās, ir rīkojusies pretēji demokrātiskā tiesiskā valstī pieņemtajai kārtībai un nav ievērojusi likuma “Par pašvaldībām” 49. panta trešo daļu.

     

    Satversmes tiesa nosprieda: atzīt vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra 2019. gada 25. aprīļa rīkojumu "Par Ikšķiles novada iedzīvotāju aptaujas "Ikšķiles novada balsojums" nolikuma darbības apturēšanu" par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 1. pantam.

    Satversmes tiesas spriedums ir galīgs un nepārsūdzams, tas stājas spēkā tā publicēšanas dienā.

    Pūce: spriedums ir korekts un palīdzēs tālākā darba organizācijā

     Satversmes tiesas (ST) spriedums, ar kuru par neatbilstošu Satversmei atzīts vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Jura Pūces (AP) rīkojums apturēt nolikumu Ikšķiles iedzīvotāju aptaujai, ir korekts un palīdzēs tālākā darba organizācijā, žurnālistiem atzina ministrs.

    Viņš atzīmēja, ka "augsti vērtē" ST spriedumu, piebilstot, ka tajā ir sniegts detalizēts vērtējums par to, kādas ir vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra pilnvaras, pieņemot lēmumus par pašvaldību iekšējo normatīvo aktu apturēšanu. 

    Kā skaidroja Pūce, spriedumā konstatēts, ka ministram bijušas juridiskas tiesības apturēt iekšējo normatīvo nolikumu, bet pašvaldībām ir tiesības noskaidrot iedzīvotāju viedokli. 

    Ministrs atzīmēja, ka, atbilstoši spriedumam viņam bijis pienākums izmantot citas pārraudzības formas. 

    Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (“Jaunā vienotība”) solīja iepazīties ar ST spriedumu un pārrunāt to ar ministru. Premjers norādīja, ka visiem valdībā jāskatās, kā savu darbu darīt labāk, un ja ir šāds ST norādēs, viņš plāno pārrunāt, kā tās labāk ieviest.  

    Savukārt “Attīstībai/Par!” Saeimas frakcijas priekšsēdētājs Daniels Pavļuts norādīja, ka frakcija iepazīsies ar spriedumu, bet pašreizējā informācija liecina, ka tas būs noderīgs VARAM ikdienas darbā.

    Pavļuts atgādināja, ka ministrs Pūce bija aktīvs, uzraugot pašvaldību darbu, un šī ir pirmā reize, kad ST lēma, kur ir robežas, kā VARAM jāuzrauga pašvaldības, un norādīja, ka VARAM gājis par tālu. Tas nosprauž robežas, kā rīkoties tālāk, un to ņems vērā, norādīja Pavļuts.  

    KONTEKSTS:

    Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) pērn 25. aprīlī apturēja Ikšķiles novada pašvaldības lēmumu par iedzīvotāju aptaujas organizēšanu ar mērķi noskaidrot viedokli par iespējamo novada pievienošanu citai administratīvai teritorijai. Pašvaldības lēmums apturēts, jo tas ir pretlikumīgs, toreiz skaidroja VARAM. Tās ieskatā lēmums par šo reformu ir visu iedzīvotāju kopīgs lēmums, kas jārealizē caur Saeimu.

    Ikšķiles novada iedzīvotāju aptauja par iespējamo pašvaldības pievienošanu citām administratīvajām teritorijām bija plānota no 9. maija līdz 11. maijam. Šāds lēmums sekojis pēc tam, kad pašvaldībai tapis zināms, ka novadu reformas ietvaros Ikšķiles novada administratīvo teritoriju ir paredzēts pievienot citam novadam.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Latvijā
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti