Stāsti

Gaidot "Dod pieci": Linda Ozola adoptēja dvīņus

Stāsti

Gaidot "Dod pieci": Aizbildnis Reinis Ziļevs stāsta, kāpēc būtiski palīdzēt pusaudžiem

Pētot riepu tirgu, speciālisti secina, ka komersanti grēko ar marķējumu

Speciāliste: Autoriepu tirgū komersanti grēko ar marķējumu

Jau pēc dažām dienām, proti, sākot no 1. decembra, spēkratiem, kuru pilna masa nepārsniedz trīsarpus tonnas, obligāti nepieciešamas ziemas riepas. Tomēr autovadītājiem, kuri riepu iegādi un nomaiņu atlikuši uz pēdējo brīdi, jābūt piesardzīgiem – būtiskai daļai Latvijā nopērkamo riepu marķējumā atrodamā informācija ir neatbilstoša vai marķējuma nav vispār. To, piedaloties pētījumā, kas tiek īstenots piecpadsmit Eiropas valstīs, secinājis Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.

Jau kādu laiku 15 Eiropas valstīs strādājošās tirgus uzraudzības iestādes, to vidū arī Latvijas Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, kopīgā projektā pārbauda Eiropas tirgū nopērkamo riepu kvalitāti, dokumentāciju un marķējumu. Projekta ietvaros visā Eiropā plānots pārbaudīt marķējuma atbilstību 15 tūkstošiem dažādu modeļu riepu, bet 150 riepu modeļi tiks speciāli testēti, lai pārliecinātos par to kvalitāti.

“Tas tiek darīts visā Eiropā, līdz ar to mēs aptveram ļoti lielu daļu. Tas tiek darīts kopīgi. Informācija tiek nodota ražotājiem un izplatītājiem, un tādā veidā tirgus tiek sakārtots daudz ātrāk,” saka Patērētāju tiesību aizsardzības centra Tehnisko preču uzraudzības daļas vecākā eksperte Agnese Černaja.

Projekta ietvaros Latvijā notikušas pārbaudes pie 76 komersantiem.

Kopumā jau pārbaudītas vairāk nekā 980 dažādu tipu riepas, pagaidām lielāko vērību pievēršot tieši to marķējumam. 27% jeb vairāk nekā ceturtajā daļā gadījumu konstatēta marķējuma neesamība vai neatbilstība. “Ļoti daudz interneta vietnēs [marķējums] nav norādīts kā nepieciešams. Tirdzniecības vietās jau mazāk,” bilst Černaja.

Jautāta, kādēļ svarīgi, lai riepu marķējums būtu precīzs, Černaja skaidro, ka atbilstoši ES regulai tieši riepas marķējumam jāsniedz potenciālajiem pircējiem informācija, piemēram, par degvielas patēriņa efektivitātes klasi. Lietojot elektromobili, speciāliste pati personiski pārliecinājusies, ka tai ir nozīme. “Brīdī, kad ir uzliktas sliktākas riepas, uzreiz jūtami nokritās tas, cik daudz kilometru var nobraukt ar pilnu akumulatora izlādi,” saka Černaja.

Savukārt marķējumā ietvertā informācija par konkrētā riepu modeļa saķeri ar slapju ceļu ir nozīmīga no satiksmes drošības viedokļa.

“Ja mēs runājam par saķeri ar slapju ceļu, tas nozīmē, cik ātri var nobremzēt. Respektīvi, ja mēs rēķināmies, ka varam nobremzēt 18 metrus, bet nobremzējam īsākā distancē, tad tas maina mūsu drošību. Līdz ar to, izvēloties riepas, ir vērts padomāt, ko varam atļauties un kā tas tālāk ietekmēs mūsu iespējas būt uz ceļa,” saka Černaja.

Pircēji, kas orientējas riepu marķējumā, no tā var noskaidrot, piemēram, to, cik vecas ir noskatītās riepas. “Tur ir četri cipari – pirmie divi nedēļu, otrie divi gadu. Piemēram, 14-12 ir 14. nedēļa 2012. gadā. To, cik vecas riepas cilvēks ir gatavs nopirkt, katrs var pats izvēlēties,” stāsta Černaja.

Riepu paraugu testēšanu plānots pabeigt nākamgad. Tad arī projektā iesaistītās tirgus uzraudzības institūcijas nāks klajā ar plašākiem secinājumiem par riepu tirgū notiekošo

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti