Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Jānis Butāns uzsvēra, ka velosipēda vadītāja tiesībām īsti nav jēgas, jo tāpat uz ceļa netiek kontrolēts, kuram velosipēdistam apliecība ir un kuram nav. Turklāt lielākajā daļā Eiropas valstīs bērniem, lai ar velosipēdu piedalītos satiksmē, netiek prasītas tiesības. Arī Latvijā būtībā šī prasība ir vairāk uz papīra, un reāla kontrole uz ceļa nenotiek.
„Manuprāt, šīs velo apliecības kā obligāts pasākums nav nepieciešams. Jau patlaban redzam, ka faktiski satiksmē piedalās bērni gan ar vadītāja apliecībām, gan bez. Netiek jau kontrolēts, vai viņam ir vai nav. Tas ir vairāk tāds bērnam prieks, viņa paša zināšanai, ka noteikumus apguvis un nolicis eksāmenu. Tā vietā, lai tas nebūtu obligāts pasākums, mēs varētu izsniegt diplomu vai sertifikātu,” sacīja Butāns.
Pagaidām tiem pieaugušajiem, kuriem nav auto vadītāja apliecība, braukšanai ar velosipēdu ir nepieciešamas tiesības. Šo normu tuvākajā laikā plānots labot, un pieaugušie varēs ar divriteni braukt bez tiesībām.
Patlaban bērni velosipēda vadītāja apliecības var iegūt divos veidos – vai nu paši mājās internetā apgūst teorētisko materiālu un pēc tam kārto attālināti eksāmenu, vai arī zināšanas iegūst skolā. Pirms diviem gadiem CSDD sāka īstenot speciālu projektu ceturto klašu skolēniem, kuri sasnieguši 10 gadu vecumu un likumīgi var būt patstāvīgi velosipēdu vadītāji.
„Pirmajā mācību gadā 223 izglītības iestādes noslēdza ar CSDD līgumu, un tika eksaminētas 17 tūkstoši personu. No tām vairāk nekā 11 tūkstoši, gandrīz 12 tūkstoši saņēma velo vadītāja apliecību. Šajā mācību gadā 45 izglītības iestādes ir piepulcējušas vēl klāt. Projekta realizācijai nepieciešamais finansējums ir 41 tūkstotis eiro. Līdzekļi nāk no OCTA apdrošinātāju līdzekļiem. Līdz ar to ikviens autovadītājs daļēji piedalās šī projekta realizācijā,” stāstīja CSDD pārstāve Valda Kjaspere.
Butāns norādīja, ka pagaidām Rīgas skolas šajā projektā samērā maz iesaistās: „Rīgā, kur satiksmes drošības problēmas ir vienas no lielākajām un velo pārvietošanās tur ir aktuāla, tā iesaiste ir bēdīga.”
Butāns uzsvēra, ka līdz ar atteikšanos no velosipēda vadītāja tiesībām apmācības netiks izskaustas. Jautājums – kā tās labāk un efektīvāk īstenot. Viņaprāt, būtu jāpanāk, ka satiksmes drošības materiālu bērniem māca, piemēram, klases stundu laikā, un tad būtu aptverts pēc iespējas plašāks audzēkņu loks. Tad no velosipēda vadītāja tiesību obligātās iegūšanas varētu arī atteikties.
„Visiem bērniem ir jāzina ceļu satiksmes noteikumi. Vismaz pamata principi – krustojums, manevri. Pamata elementi būtu vajadzīgi, lai bērni zinātu, kā uzvesties uz ceļa vai ietves, ja pārvietojas pa ietvi,” sacīja Butāns.
Diskusijas vēl turpinās, un sagaidāms, ka izmaiņas attiecībā uz velosipēda vadītāja tiesībām būs nākamajā gadā.