De Facto

Vai izdosies kārtējais mēģinājums labot nevienlīdzīgo sociālo apdrošināšanu?

De Facto

De Facto

«RīgaTV 24» vēsturiskais investors – ar Māri Martinsonu saistīta firma

«RīgaTV 24» vēsturiskais investors – ar Māri Martinsonu saistīta firma

Solis, lai stiprinātu un attīstītu nacionālos medijus – šādi abu mediju uzņēmumu vadība komentēja nupat notikušo darījumu, kura rezultātā portāls “LA.lv” tika iekļauts “RīgaTV 24” struktūrā. Gan izdevēja “Latvijas Mediji” īpašnieks Olafs Berķis, gan AS “TV Latvija” vadītājs Klāvs Kalniņš apgalvo, ka runa esot par sadarbības plāniem vairāku gadu garumā, bet jautājumi par darījuma summu netiek atbildēti.

ĪSUMĀ:

  • Finansējums "RīgaTV 24" attīstībai nācis no uzņēmuma, kas saistīts ar Martinsonu;
  • Uzņēmums noliedz, ka Martinsons spēlējis lomu "LA.lv" darījumā;
  • "RīgaTV 24" raidījumos bieži viesi ir Martinsona paziņas un partneri.

Latvijas Televīzijas raidījums “De facto” noskaidroja, ka pirms pieciem gadiem finansējums “RīgaTV 24” attīstībai nāca no uzņēmuma, kas cieši saistīts ar skandalozo uzņēmēju Māri Martinsonu.

Kopš 2014. gada sākuma bezmaksas virszemes apraidē iekļautais televīzijas kanāls “RīgaTV 24” galvenokārt specializējas uz tiešraidēm: diskusijas, intervijas un pieslēgšanās no dažādām aktualitātēm. Savukārt AS “Latvijas Mediji” atpazīstamākais produkts ir “Latvijas Avīze” - viens no retajiem vēl atlikušajiem drukātajiem nacionālā mēroga laikrakstiem valstī.

Visticamāk, tieši tāpēc ziņa par it kā ne pārāk būtiskajām izmaiņām Latvijas mediju tirgū ir izraisījusi pamatīgu viļņošanos, turklāt ne mediju profesionāļu aprindās vien.

Kuluāros skanošās versijas par to, ka pārdota varētu tikt arī visa “Latvijas Mediju” izdevniecība,

tās īpašnieks Olafs Berķis sarunā ar “De facto” kategoriski noraida un sauc par baumām bez pamata.

Arī AS “TV Latvija” pārstāvji šobrīd runā vien par televīzijas un interneta portāla sadarbību, jo tirgus to pieprasot. “Ja mēs tā skatāmies, tad “Delfi”, “TVNET”, tas pats TV3 ar “skaties.lv” un “Go3” - visas šīs kompānijas pieder ārvalstu kapitālam, kuram ir pārstāvniecības visā Baltijā, un ir ļoti grūti mūsdienās konkurēt komerctirgos, ja šīs kompānijas ļoti lielos tempos attīsta gan digitālo vidi, gan video saturu. Un tāpēc šī nacionālā komercmediju tāda apvienošanās, savienošanās, bloķēšanās ir principā pat neizbēgama kaut kādos mirkļos,” saka AS “TV Latvija” valdes loceklis Klāvs Kalniņš.

AS “TV Latvija” īpašnieki šobrīd caur SIA “Ekis & Co-Positioning and Consulting” ir “RīgaTV 24” direktors Klāvs Kalniņš un programmu direktors Rūdolfs Ēķis. Taču iepriekš starp īpašniekiem bija arī uzņēmuma finanšu direktors, Klāva brālis Krists Kalniņš, kā arī Rūdolfa brālis Roberts Ēķis. Bildes sociālajos tīklos liecina, ka viņi visi ir draugi kopš bērnības.

Abu jaunāko Ēķu tēvs ir televīzijas biznesā labi zināmais Andrejs Ēķis, kurš pēdējos gados aktīvi pievērsies kino režisora darbam. Ar “TV Latvija” viņam ir arī citas saites – uzņēmuma padomes loceklis Imants Zaķītis ir Ēķa jaunāko filmu operators, bet bijušais valdes loceklis Kristiāns Alhimionoks – producents.

Andrejs Ēķis pēc ilgākām pārdomām no sarunas ar “De facto” par “LA.lv” darījumu atteicās, komentāru sniedzot īsziņā: “Es neesmu īpašnieks un arī neieņemu nekādus amatus uzņēmumos, kas saistīti ar pieminēto darījumu. Tādēļ iesaku ar šiem jautājumiem vērsties pie cilvēkiem, kas ir saistīti ar šo biznesu un nodarbojas ar šī biznesa pārvaldīšanu. Bet ļoti labi, ka nacionālie mediji apvienojas un attīstās.”

Kuluāros skan arī versijas, ka jaunajam mediju darījumam klāt varētu būt stāvējis vairākos kriminālprocesos figurējošais uzņēmējs Māris Martinsons.

Ēķis “De facto” jautājumu par to atstāja bez atbildes.

Savukārt  AS “Latvijas Mediji” īpašnieks un padomes priekšsēdētājs Olafs Berķis noliedz Martinsona iesaisti darījumā. “Pazīstami esam. Nu, domāju, kādus gadus trīs vai četrus, vai piecus neesmu ne redzējis, ne saticis,” par Martinsonu saka Berķis, bet vaicāts, vai viņa vārdu dzirdējis kontekstā ar darījumu, uzsver: “Nē, absolūti nē. Es esmu pilnīgi pārliecināts, ka tās ir... Ja kāds par to runā, tad tās ir baumas. Tas neatbilst patiesībai. (..) Nu man par to nekas nav zināms, un, cik es esmu dzirdējis arī no viņiem, tad Māris nav ticis pieminēts. Un tas, ko viņi taisās darīt, es arī tur neredzu nekur, ka Mārim būtu vieta.” Arī pats Martinsons “De facto” paziņoja, ka viņam grūti komentēt, ko runā kuluāros, taču varot apliecināt, ka tas neatbilst patiesībai.

Tomēr vēsturiski Martinsona saikne ar “Rīga TV24” gan ir saskatāma. Komercķīlu reģistrā atrodama informācija par 2015. gada pavasarī “TV Latvija” dotu ķīlu – visu uzņēmuma mantu kā lietu kopību uz ieķīlāšanas brīdi, kā arī tās nākamās sastāvdaļas. Nodrošinātā prasījuma maksimālā summa – 600 tūkstoši eiro. Ķīlas ņēmējs ir SIA “MN Invest”.

Šis uzņēmums vienādās daļās pieder SIA “IVN Finance”, kura patiesā labuma guvēja ir Māra Martinsona drauga, Krievijas hokejista Iļjas Ņikuļina sieva, un SIA “MM Investīcijas”, kura valdes loceklis tolaik bija pats Māris Martinsons, bet īpašnieks – viņa dēls Mārcis.

Ķīla joprojām nav dzēsta. Tās pamatā ir aizdevums, kas bija nepieciešams, lai attīstītu kanālu pēc nonākšanas bezmaksas apraidē, atklāj “TV Latvija” finanšu direktors Krists Kalniņš: “2014. gada otrajā pusē mēs sapratām, ka gribam piesaistīt papildu finansējumu, lai varam attīstīt mediju. (..) Un tad mēs uzrunājām ļoti daudz finanšu uzņēmumu, lielās komercbankas - “Swedbank”, SEB, “Citadeli” - kuras tad un arī vēl joprojām ir diezgan kūtras atbalstīt vietējos uzņēmumus. Runājām arī ar citām investīciju kompānijām. (..) Saņēmām daudz dažādu piedāvājumu un, izvērtējot šos piedāvājumus un iespējas, izvēlējāmies, mūsuprāt, visizdevīgāko.”

“Vienīgā persona, ar ko mēs esam komunicējuši šajā sakarā, ir mūsu finanšu konsultants un otrā pusē tā ir [“MN Invest” valdes locekle] Jekaterina Griga. Un mēs nevienā veidā neesam nekad runājuši ar Māri Martinsonu. Mēs esam tikai runājuši ar Jekaterinu Grigu,” uzsver AS “TV Latvija” valdes loceklis Klāvs Kalniņš.

No SIA “MN Invest” valdes locekles Grigas atbildes “De facto”gan izriet, ka uzņēmuma akcionāri par šo investīciju bijuši labi informēti, un to apliecina arī Martinsons.

“Runa ir par piecus gadus seniem notikumiem, kad televīzijas kanāls “RīgaTV 24” meklēja investorus. Arī mēs saņēmām piedāvājumu. Tas bija augsta riska projekts, vienlaikus AS “TV Latvija” īpašniekiem bija skaidra attīstības vīzija un mērķis to padarīt par rentablu biznesu, tādēļ uzņēmuma valde, saskaņojot ar akcionāriem, nolēma finansēt projektu. Komercķīla atbilstoši vispārpieņemtai biznesa praksei tika reģistrēta, lai nodrošinātu aizņēmēja maksājuma saistību izpildi pret SIA “MN Invest”. Kā jau zināt no publiski pieejamās informācijas, komercķīla nav dzēsta. Atmaksas termiņš ir pagarināts, un ķīla tiks dzēsta, kolīdz “TV Latvija” būs pilnībā izpildījusi maksājuma saistības,” informēja Griga. Savukārt Martinsons īsziņā “De facto” atbildēja: “Lēmums par investīcijām tika pieņemts, pamatojoties uz valdes sagatavotajām rekomendācijām.”

To, ka šobrīd “LA.lv” darījumā gan Martinsons nekādu lomu nespēlējot, apgalvo arī AS “TV Latvija” pārstāvji.

“Māri Martinsonu personīgi nepazīstam. Nekad neesam... Cik mēs tikai zinām no ziņām. Kā jau Klāvs minēja, tad šis nav nekāds pirkuma darījums arī par šo portālu. Līdz ar to tur nav nekādas finanses vai tādas iesaistes. Tā ir sadarbība starp diviem nacionālajiem medijiem...” apgalvo finanšu direktors Krists Kalniņš.

Jau pēc intervijas “De facto” Klāvam Kalniņam lūdza komentēt 2015. gada rudenī tapušu foto, kurā viņš sēž pie viena galda ar basketbola kluba “VEF Rīga” amatpersonām – politiķi Edgaru Jaunupu (“Latvijas attīstībai”) un Māri Martinsonu. “RīgaTV 24” direktors atkārtoti uzsvēra, ka Martinsonu personiski nepazīst, bet par tolaik ar VEF slēgto sadarbības līgumu esot komunicējis ar Jaunupu un kluba direktori Lailu Spaliņu, nevis uzņēmēju.

Jaunups ir visai biežs viesis “RīgaTV24”, piemēram, regulāri parādoties raidījumā “Kur tas suns aprakts”. Regulārs dalībnieks kanāla raidījumos ir arī Eiropas Parlamenta deputāts, agrāk Rīgas vicemērs Andris Ameriks, kuru Martinsons publiski sauc par savu draugu, ar kuru kopā  braucis ceļojumos.

Savukārt reiz pusstundu gara tiešraide atvēlēta Martinsona advokātam Didzim Vilemsonam, kurš to izmantoja, piemēram, lai prognozētu izgāšanos “Rīgas satiksmes” korupcijas lietai, kurā Martinsonam ir aizdomās turētā statuss. Uz “De facto” jautājumu, vai SIA “MN Invest” aizdevums viņam kādreiz ļāvis ietekmēt “RīgaTV 24”saturu, Martinsons neatbildēja.

No Ventspils tranzītbiznesa, konkrētāk – Aivara Lemberga opozicionāru nometnes nākušais Olafs Berķis un viņa dēli pēdējos gados ir regulāri apvienībā “Attīstībai/Par!” ietilpstošās partijas “Latvijas attīstībai” ziedotāji. Tomēr “RīgaTV 24” vadība noraida bažas, ka tagad uzsāktā sadarbība ar AS “Latvijas Mediji” varētu ietekmēt kanāla redakcionālo neatkarību.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti