Vecrīga izsenis ir viens no „karstajiem punktiem” tā dēvētajos „takšu karos”. Tur darbojas nerakstīts noteikums, ka stāvēt un uzņemt klientus var tikai noteikta loka pārvadātāji. Pārējie, kas pārkāps šo noteikumu, riskē ar pārdurtām riepām un fizisku vardarbību. Atbildīgās iestādes ziņo, ka strādā pie risinājumiem, lai šo situāciju normalizētu.
Rīgas dome (RD) janvārī ieviesa maksas atļaujas taksometriem, lai tiem būtu tiesības stāvēt Vecrīgas teritorijā. Patlaban tiek apkopoti kontroles dienesta dati par to kā „takšu” īpašnieki uzvedušies un dažiem, visticamāk, iebraukšana tiks liegta. Domes Satiksmes departamentā cer, ka šādi pakāpeniski izdosies izskaust bandītiskos riepu dūrējus. „Pārvadātāji, kas pārkāpj sabiedriskās kārtības noteikumus, parasti pārkāpj arī citus noteikumu, un viņi var būt šajā sarakstā, kam var draudēt atļaujas anulēšana,” saka Rīgas domes Satiksmes departamenta Pasažieru pārvadājumu pārvaldes priekšniece Jeļena Dzikeviča
Domē atzīst, ka ar šiem pasākumiem gan ir par maz, lai nodrošinātu, ka visi pārvadātāji ir likumpaklausīgi: nekaro ar citiem un galvenais - maksā nodokļus. Dome sadarbībā ar Satiksmes ministriju cer panākt tiesības gan izsolīt savā teritorijā esošas taksometru stāvvietas, gan izvēlēties kādiem standartiem jāatbilst automašīnām un, iespējams, arī tiesības regulēt „takšu” skaitu un minimālos tarifus par kādiem tie strādā.
Lielākie pārvadātāji principā tam neiebilsts, taču atgādina, ka labi nodomi bieži paliek tikai uz papīra. „Mēs tagad stāvam stāvvietās pie viesnīcām, ko esam izsolījuši, bet blakus stāv taksometri tādā pašā krāsā, kas piedāvā pavisam citu cenu. Mēs tad nevaram pierādīt neapmierinātiem klientiem, ka tie nebijām mēs. Vajag, lai būtu kontrole. Nevar ieviest kaut kādu mehānismu, kas nestrādā,” saka Rīgas taksometru parka” komercdirektore Anita Pakalniece.
Firmas, kas maksā nodokļus, arī sagaida, ka konkurenti no pelēkās zonas tiks piespiesti to darīt. Ekonomikas ministrija piedāvā ieviest „takšiem” patentmaksu, tam gan nepiekrīt Finanšu ministrija. Pārvadātāji aicina strīdos nepazudināt ideju. „Taksometru nodeva vai nodoklis - sauc, kā gribi, bet lai ir noteikta summa, ko nodokļos, ko avansā samaksā uz dzelteno „šilti”,” norāda „Baltic Taxi” vadītājs Jānis Naglis.
Šobrīd apspriežamās idejas taksometru tirgus sakārtošanā varētu tik apkopotas līdz vasarai. Pārvadātāji uzskata, ka optimāli būtu pieprasīt, lai šādus pakalpojumus sniegtu ar jauniem auto, kam ir zems izmešu līmenis. Tarifam būtu jābūt vismaz 35 centiem par kilometru.
Jārunā arī par taksometru skaitu Rīgā, kur pašlaik esošie 2000 „takši” esot par daudz. Pasažieriem savukārt jāsamierinās, ka cenas augs, toties mazinātos iespēja tik apkrāptam vai piedzīvot izvēlētā takša konkurentu uzbrukumu.