Sākot ar Brīvības bulvāri Vecrīgā un pārtopot gatvē aiz Gaisa tilta līdz pat Rīgas robežai, Brīvības iela cauri Centra rajonam un Vidzemes priekšpilsētai stiepjas vairāk nekā 12 kilometru garumā. Autovadītāji, it īpaši taksisti, kas pa ielu pārvietojas ikdienā, par tās stāvokli lielākoties izsakās kritiski – nelīdzens un bedrains segums, daudz jātērē mašīnu rezerves daļām.
"Bedrains un rievains – iebraukāts ar trolejbusiem un autobusiem. Ļoti bedrains un nelīdzens ceļš! Radio dzirdēju, ka būšot kapitālais remonts," stāstīja kāds šoferis.
Kapitālo remontu jeb rekonstrukciju Brīvības iela gan nepiedzīvos. Kā skaidro Rīgas domes Satiksmes departamenta pārstāve Ilze Dimante, kopumā iela paliks tikpat plata un ar tādu pašu satiksmes organizāciju. Plānos ir noņemt veco brauktuvju un ietvju segumu, uzklājot vietā jaunu.
"Gandrīz visā garumā atjaunosim segumu, izņemot posmu no Lāčplēša ielas līdz VEF tiltam, kur nopietnus būvdarbus – komunikāciju nomaiņu – veiks uzņēmums "Rīgas ūdens". Šajā posmā segumu atjaunosim nākamgad," stāsta Dimante.
Pārējā ielā "Rīgas ūdens" un citi uzņēmumi, kam pazemē pieder komunikācijas, tās mainīt neesot plānojuši. "Protams, mēs nevaram būt pasargāti no avārijas darbiem, jo komunikācijas, kas atrodas pazemē, nevaram redzēt. Tomēr, ja seguma atjaunošanas laikā būvnieki pamanīs, ka ir kādi ievērojami bojājumi vai izskalojumi, ziņosim komunikāciju valdītājiem, lai viņi pārbauda, vai nepieciešami kādi uzlabojumi," skaidro Satiksmes departamenta pārstāve.
Tikmēr Rīgas Tehniskās universitātes Būvzinātnes centra vadošais pētnieks Viktors Haritonovs stāsta, ka pilnībā nomainītam segumam vajadzētu kalpot vismaz nākamos 12 gadus. Taču par tik ilgu mūžu viņš šaubās, jo ielu izbūvē Rīga lieto tās pašas specifikācijas, ko valsts ceļos ārpus pilsētas.
"Uz galvaspilsētas ceļiem transporta slodze ir agresīvāka mazā kustības ātruma un biežās bremzēšanas un kustības sākšanas dēļ. Es domāju, ka tik ilgi iela nenokalpos. Risinājums būtu, ja Rīga izstrādātu savas specifikācijas un pielāgotu apstākļiem, lai sasniegtu desmit un padsmit gadu mūžu. Kontekstā būtu jādomā arī par komunikāciju nomaiņu," vērtē pētnieks.
Kā vienu no risinājumiem pētnieks Haritonovs Rīgai piedāvā arī izvērtēt iespēju, vai, piemēram, ielu krustojumos neizvēlēties bruģēšanas metodi, tādējādi atslogojot segumu.
Piecus miljonus eiro vērtajiem Brīvības ielas seguma atjaunošanas darbiem konkursu Rīga vēl nav izsludinājusi, bet plānojot to darīt tuvākajā laikā, norāda Satiksmes departamentā.