Vairāki cilvēki "ReTV" atzina, ka drošības jostu lietošana automašīnā ir pašsaprotama lieta, taču novērojumi rāda, ka piesprādzēšanās autobusos gan ne visai iecienīta.
Valmieriete Liene: "Neesmu nekad redzējusi, ka kāds būtu licis. Vienmēr iesēžas, un tas arī ir viss. Uzliek somu virsū, nekā cita vairāk nav. Ir bijis, ka autobusos nemaz neredzu tās drošības jostas, bet pati arī nelietoju, jo zinu, ka drīz ātri jākāpj ārā un viss. Cenšos arī sēdēt vairāk priekšā."
Autobusa pasažiere: "Pa retam [lietoju drošības jostu], teiksim tā. Automašīnā ir citādāk – tur šoferis pasaka, piesprādzējies, paziņa vai radinieks. Diemžēl lielajos autobusos ir tā, kā ir. Neesam pieraduši varbūt, varbūt šoferīšiem vajag vairāk uzstāt, kaut gan ir daži šoferi, kas uzstāj."
"Reiss Valmiera–Valka. Lūdzam piesprādzēties, ceļi var būt slideni. Drošu braucienu," viens no aktīvākajiem uzņēmuma "VTU Valmiera" autobusa vadītājiem, kurš mudina pirms došanās ceļā piesprādzēties, ir Edgars Zaķis.
"Cilvēki nesprādzējās, un vēl vairāk, arī pat pēc uzaicinājuma, kad es mikrofonā aicinu piesprādzēties, arī tad es bieži vien jūtu, ka nu nav cilvēku skaitam atbilstoši tie klikšķi.
Un, kad kādreiz apskrienas dūša, tad tiešām pieturā pieceļos un eju skatīties," stāstīja autobusa vadītājs.
Zaķis dažādus transporta līdzekļus, tostarp autobusu vada jau aptuveni 30 gadus. Viņš novērojis, ka citreiz cilvēki nelieto drošības jostas, jo kautrējas no citiem pasažieriem. "Iedomājas vēl, ka tas autobuss ir kā milzīgs cietoksnis, kuram ir trīsmetrīgas sienas, un, ja kaut kas notiks, ar mani jau nekas. Man ir grūti teikt."
Pēc pēdējā laika traģiskajām avārijām arī Autotransporta direkcijā pievērsa uzmanību drošībai autobusos.
"Šobrīd reģionālajos autobusos, starptautiskajos autobusos, jaunajos – visos sēdekļi ir aprīkoti atbilstoši Eiropas prasībām ar drošības jostām. Protams, ir tikai viens vienīgs iemesls, kāpēc tie ir aprīkoti. Tāpēc, lai pasažieri tomēr varētu nodrošināt paši savu drošību," sacīja Autotransporta direkcijas pārstāvis Viktors Zaķis.
Straujas bremzēšanas vai avārijas gadījumā piesprādzēšanās var būt izšķiroša – var glābt dzīvību un samazināt traumu skaitu un smagumu.
"Ir sanācis arī tā, ka pašam ir bijis negadījums ar strauju bremzēšanu. Es biju burtiski piecus kilometrus pirms šī negadījuma lūdzis arī pēdējo, kas iekāpa, lai piesprādzējas. Maniem pasažieriem nebija nevienam nekāda vaina, bet es zinu, ka citiem tas tā nav paveicies," atzina "VTU Valmiera" autobusa vadītājs.
Stāstot par riskiem, pārvadātāji arī aicina pasažierus pievērst uzmanību atstarotāju lietošanai, jo citkārt neapgaismotajās pieturās nākas strauji bremzēt, jo cilvēks, kurš gaida autobusu, ir pamanāms vien pēdējā brīdī.