Patērētāju tiesību sargi: Iepirkties sociālo tīklu vietnēs var būt riskanti

Iepērkoties sociālo tīklu vietnēs, patērētājiem nereti rodas problēmas, piemēram, prece netiek piegādāta vai neatbilst solītajam, informēja Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), kas kopā ar Eiropas Patērētāju informēšanas centru ("ECC Latvia") sācis kampaņu, lai informētu par riskiem.

Patērētāju tiesību aizstāvji pastāstīja, ka pērn "ECC Latvia" saņēmis gandrīz 10 sūdzības, bet PTAC sniedzis aptuveni 100 konsultācijas un saņēmis vairāk nekā 30 sūdzības par gadījumiem, kad patērētāji Latvijā vai citā Eiropas Savienības (ES) valstī iegādājušies sociālo mediju vietnēs piedāvātās preces, tiešajā pastā sazinoties ar pārdevēju, tās arī apmaksājuši, taču preces nav saņēmuši vai to izskats ir bijis tālu no solītā izvietotajos foto.

PTAC direktore Baiba Vītoliņa norādīja – tas, ka sūdzību skaits neveiksmīgiem pirkumiem sociālo mediju vietnēs nav ļoti liels, nenozīmē, ka patērētājiem nav problēmu ar komersantiem, tajos iepērkoties. Liela daļa saprot, ka ir kļūdījušies un nonākuši bezpalīdzīgā situācijā, un ar to samierinās.

Galvenā problēma, ar ko saskaras patērētāji – prece apmaksāta, bet netiek piegādāta.

Kā rāda "ECC Latvia" dati, tās ir dažādas preces un pakalpojumi – ļoti bieži apģērbs, apavi, kosmētika, pat pirmā iemaksa dzīvoklim, kreditēšanas pakalpojumi ar veiktām iemaksām u.c.

Patērētāju tiesību aizstāvji skaidroja, ka scenārijs parasti ir līdzīgs – prece vai pakalpojums tiek vilinoši piedāvāts kādā no populārākajām sociālo mediju vietnēm, to pārdevējs ļoti bieži ir fiziska persona, arī apmaksa ļoti bieži tiek veikta uz fiziskas personas kontu, taču prece tā arī netiek atsūtīta vai pakalpojums netiek sniegts.

Arī 2020. gadā PTAC veikto pārbaužu rezultāti sociālo mediju vietnēs liecina, ka 44% gadījumu netika sniegta informācija par preces tirgotāju vai pakalpojumu sniedzēju. 90% tirgotāji nav norādījuši preces apmaksas, piegādes vai saņemšanas noteikumus, kā arī atteikuma tiesības.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC)

Pircējus aicina:

Izpētīt pārdevēju/pakalpojuma sniedzēju

  • Pārliecināties, vai tā ir juridiska persona, ir norādīta uzņēmuma adrese, reģistrācijas numurs un saziņas iespējas;
  • izpētīt jau esošās atsauksmes vairākos avotos;
  • ja gadījies sastapties ar negodīgiem pārdevējiem/pakalpojuma sniedzējiem, ziņot vietnes uzturētājiem, lai novērstu, ka cieš arī citi patērētāji.

Izvairīties pirkt no privātpersonām

  • Pērkot no privātpersonām, nedarbojas patērētāju tiesības;
  • nav 14 dienu atteikuma tiesību;
  • nav divu gadu termiņa, lai pieteiktu pretenziju par preces/pakalpojuma  kvalitāti.

Nereti gan "ECC Latvia", gan PTAC vēršas patērētāji, kuri iegādājušies preces vai pakalpojumus no privātpersonas, tādēļ patērētāju tiesību aizstāvji aicina ņemt vērā, ka tie izskata tikai to patērētāju iesniegumus, kuri preces vai pakalpojumus iegādājušies no juridiskas personas vai personas, kas reģistrējusi savu saimniecisko darbību Valsts ieņēmumu dienestā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt