Pieturoties siltiem un labvēlīgiem laika apstākļiem, šobrīd daudzviet norit intensīvi bedru labošanas darbi. Ģeopolitiskās situācijas dēļ sadārdzinājums izejmateriāliem ir audzis par 15% un vairāk. Ceļu būvētāji uzskata – pašvaldībām šī ceļu uzturēšanas ziņā būs finansiāli sarežģīta sezona.
"Iespējams, ka tām būs jāpārskata uzturēšanas darbu izmaksas, budžetēšana un jādod kaut kāda papildu nauda," teica biedrība "Latvijas Ceļu būvētājs" valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš.
Līdzīgi par šīs sezonas remontēšanas darbiem izteicās Jelgavā. Tā kā līgums par bedrīšu remontu šogad slēgts jau pirms gada, ir jāveic pārrēķini.
"Līguma darbības laikā ir paredzēts, ka tikai vienu reizi varam izskatīt izpildītāja iesniegumu par pakalpojuma izcenojuma maiņu. Līdz ar to pavasarī, sākoties ģeopolitiskai nepatīkamajai situācijai un karadarbībai, ļoti daudzi uzņēmēji patiesībā sūtīja vēstules ar pakalpojumu izcenojumu izmaiņām," teica Jelgavas valstspilsētas pašvaldības iestādes "Pilsētsaimniecība" pārstāve Kristīne Lazdiņa.
Šogad bedru lāpīšanai pašvaldība bija ieplānojusi tērēt gandrīz 175 000 eiro, izlietoti jau ir teju 128 000 eiro. Taču, ņemot vērā to, ka darbi vēl turpinās, finansējumu plānots palielināt par 10%.
Nedaudz citādāka situācija ir Valmierā. Tur iepirkums veikts nesen pēc faktiskajām tirgus cenām, tādēļ pārsteigumu nav un izmaiņas tikpat kā nav jāveic.
"Mums iepirkums notika pavasarī, kad ģeopolitiskā situācija bija tāda, kāda viņa jau ir, un uzņēmēju piedāvātās cenas tieši tam, ar kuru slēdzām līgumu, būtiski neatšķīrās no pagājušā gada cenām. Cenu atšķirība diezgan niecīga, 5% robežās," skaidroja Valmieras novada pašvaldības pārstāve, ceļu būvinženiere Inese Kokenberga.
Iepriekšējos gados pašvaldība bedru lāpīšanai atvēlēja 80 000–100 000 eiro; šogad būs vairāk, jo bedrītes veidojas ne tikai ziemā, bet visa gada laikā.
Latvijas Pašvaldību savienībā (LPS) nepieļāva situāciju, ka sadārdzinājumu dēļ bedres paliks nesalabotas.
"Pašlaik, man ir informācija, neviens no ielu apsaimniekotājiem nav sadārdzinājuma dēļ atteicies no līgumiem, cits stāsts ir par lieliem remontiem.
Pašvaldības joprojām pret šo savu funkciju izturas pietiekami atbildīgi, jo pat tad, ja to nedarīs, sabiedrības spiediens būs pietiekami liels, vismaz bedrīšu sadaļā," teica LPS pārstāvis Aino Salmiņš.
Tagad daudziem nāksies savilkt jostas un no kaut kā atteikties, taču par ietaupīšanu ceļu labošanas darbos būvētāji sacīja, ka tādējādi, ilgtermiņā skatoties, var iedzīvoties vēl lielākos zaudējumos, ja mēģinās ietaupīt uz kvalitātes rēķina.