Par braukšanu dzērumā aizturēto autovadītāju spēkratu autostāvvietā Rīgā, Gaujas ielā, katru dienu ir aptuveni 150 mašīnu. Tā ir trešā daļa no šādiem konfiscētajiem auto visā Latvijā. Agrāk šādi stāvparki bija teju katrā pilsētā, bet tagad tikai reģionu centros, jo neatmaksājas to uzturēšana, un, piemēram, Ventspilī par sēšanos pie stūres alkohola reibumā aizturēta vadītāja mašīnu ved uz Talsiem.
„Autoparku skaits ir samazināts taupības nolūkos, jo autoparkā ir jābūt apsargam 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā, katru dienu, tam ir jābūt nožogotam, ir jātur kārtībā, ir jātērē elektrība, līdz ar to bija ļoti daudzas firmas, kas sākumā it kā ļoti labprāt to uzņēmās darīt mazajās pilsētiņās, bet, ja Limbažos, piemēram, mēneša laikā ir tikai septiņas astoņas mašīnas, tas ir ļoti neizdevīgi šai firmai,” stāsta Iekšlietu ministrijas vecākā referente Ieva Rekšņa.
Nereti lielo summu par auto evakuāciju un uzglabāšanu veido ne tikai lielie transportēšanas izdevumi. Daļa vainīgo šoferu, kuri zaudējuši tiesības un bieži vien arī sasituši mašīnu, izlemj par auto aizmirst, neiedomājoties, ka stāvvietas rēķins turpina augt katru dienu. Rekordists ir kāds automobilis, kurš autoparkā Rīgā, Krustpils ielā, stāv jau no 2006. gada. Nodrošinājuma valsts aģentūra, kas atbild par atsavināto auto glabāšanu, maksu par šo auto vairs necer piedzīt, tomēr uzsver – mašīnu nevar tā vienkārši aizmirst, jāraksta iesniegums par atsacīšanos no automobiļa, tad par turpmākiem stāvvietas pakalpojumiem jāmaksā nebūs. Diemžēl ir gadījumi, kad auto īpašnieks nemaz nezina, kur un kāpēc viņa auto nonācis. Policijā norāda - tāda situācija nav pieļaujama.
„Lielākoties sodi tiek samaksāti un transportlīdzekļi tiek izņemti, jo īpašniekam jebkurā gadījumā ir jāzina, kas vadīja šo automašīnu, un tad lai viņš vēršas pie tā vadītāja ar prasību šo naudas sodu apmaksāt,” stāsta Valsts policijas Uzraudzības biroja priekšnieka vietnieks Andris Locs.
Līdzīgu viedokli pauž arī Saeima atbildes vēstulē Satversmes tiesai, kas ierosinājusi lietu pēc kādas sievietes sūdzības par to, ka, konfiscējot viņai piederošu auto, ar kuru reibumā braucis vīrs, tiek pārkāptas viņas īpašumtiesības. Likumdevējs ir pārliecināts, ka mašīnas īpašniekam jārēķinās ar apdraudējumu, ko automašīna var radīt, un tāpēc rūpīgi jāizvērtē, kam auto uzticēt un kam nē. To gan acīmredzami nav darījis kāda Mersedesa īpašnieks, kura auto atsavināto spēkratu stāvvietā dažādu dzērājšoferu dēļ pabijis jau veselas septiņas reizes.