1.aprīlī apritēs gads, kopš Rēzeknē ieviests bezmaksas transports lielākajai daļai pilsētas iedzīvotāju. Sākotnēji Rēzekne gribēja pārvadājumus dotēt visiem, pret to iebilda domes opozīcija, saistot to ar pašvaldību vēlēšanu tuvumu. Pretenzijas izteica arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, tāpēc Rēzekne atlaižu noteikumus uzlaboja. Tagad Rēzeknē bez maksas var braukt ikviens pilsētnieks, kura alga nav lielāka par 90% no vidējās valstī.
"Braucēju skaits palielinājies gandrīz par 40%-50%, ja vērtē pārvadāto pasažieru skaitu. Diezgan aktīvi šo iespēju sāka izmantot skolnieki un studenti," stāsta Rēzeknes vicemērs Andrejs Rešetņikovs ("Saskaņa"). Viņš atzīst, ka gadā tas izmaksā 320 000 -340 000 eiro.
Tādējādi kopējās gada dotācijas uzņēmumam «Rēzeknes satiksme» pārsniedz miljonu eiro, jo ap 800 000 eiro no pašvaldības maka kompānija saņēma jau līdz tam par pensionāru un citu pasažieru grupu pārvadāšanu, ja tām pienākas atlaides, vai kā zaudējumu kompensāciju.
Tagad līdzīgu un vēl dāsnāku atbalstu saviem iedzīvotājiem izdomājusi Jūrmalas dome. Bet atšķirībā no Rēzeknes, kam saskaņā ar Finanšu ministrijas ziņām ar 4,5 miljoniem eiro gadā saimniecību palīdz uzturēt citas pašvaldības, Jūrmala vairāk nekā 12 miljonus eiro iemaksā finanšu izlīdzināšanas fondā un ir pieskaitāma turīgo pašvaldību pulciņam.
No Jūrmalas pilsētas budžeta iecere uzsaukt sabiedrisko transportu visiem jūrmalniekiem izmaksātu ap 600 000 eiro, saka Transporta un mājokļu komitejas priekšsēdētāja Larisa Loskutova ("Saskaņa").
Loskutova ideju sauc par senu, lai gan pirms pērn notikušajām pašvaldību vēlēšanām neviena no Jūrmalā startējošajām partijām bezmaksas transportu nesolīja pat priekšvēlēšanu programmās.
Iespējams, ideja ir rūpīgi apsverama, tomēr tai vēl nav pienācis laiks un tā vairāk izskatās pēc mēģinājuma nopirkt jūrmalniekus par autobusa biļeti pirms Saeimas vēlēšanām. Tā izsakās Jūrmalas domes opozīcijas deputāts Uldis Kronblūms no apvienotā «Tev, Jūrmalai» un Jaunās konservatīvās partijas saraksta.
"Jau šobrīd mēs ar vairāk nekā miljonu kompensējam bezmaksas braukšanu skolēniem un pensionāriem, kas, protams, ir attaisnojams. Taču tanī pašā laikā pilsētai ir ļoti daudz nepadarītu darbu," piebilst Kronblūms.
Deputāts Kronblūms norāda, ka jau pašlaik pārvadātājs nespēj nodrošināt pietiekami daudz tiešo reisu uz centru Priedaines iedzīvotājiem. Cilvēkiem nākas pārsēsties, pieturā salstot līdz nākamā autobusa pienākšanai. Tāpat Eiropas regulas nosaka – ja pašvaldība dotē ne savu uzņēmumu, autobusu tam nedrīkst būt vairāk par 23, bet gada dotācijas nedrīkst pārsniegt divus miljonus eiro.
Par komitejā apspriesto ceturtdien, 15.martā, lems Jūrmalas dome.