Jelgava. Izpostīta karā, bet tagad ar jaunu izrāvienu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Jelgavas iedzīvotāji ir ilgstoši Zaļo un Zemnieku savienības (ZZS) atbalstītāji. Pilsētas mērs Andris Rāviņš (ZZS) domi kūrē kopš 2000. gadu sākuma. Atsevišķi deputāti pašvaldību mēdz dēvēt par iestādi ar autoritatīvas iekārtas iezīmēm. Iecerēto projektu virzība varot notikt vien tā, kā patīk koalīcijai. Pilsēta cenšas atgūt pazaudēto mašīnbūves tēlu. Jelgava atdzimst, pateicoties labiekārtošanas darbiem, tomēr vislielākās neskaidrības ir transporta jomā.

Jelgavnieki atzīst, ka viņiem patīk jaunais Mītavas gājēju tilts, atjaunotais Trīsvienības baznīcas tornis. Varētu mazāk cirst kokus ielu paplašināšanai. Sastaptie vērtē vizuāli uzlabotos objektus, bet politiskie notikumi šķiet kā cieto riekstu uzdevumi matemātikas grāmatā. Mēru pazīst, bet grūtības sagādā nosaukt kādu citu deputātu.

„Ekskluzīvs” ielu bruģis

Rāviņš lepojas ar Amatu vidusskolu, kur dažādas profesijas var apgūt pēc vismodernajām tehnoloģijām. Gandarīts par jauno tiltu, kuru slīpo konstrukciju dēļ sabiedrība dēvē par „Rāviņa līko”. Tajā pašā laikā veikto būvdarbu kopējās izmaksas teritorijā rada aizdomas - vai tas bijis vajadzīgs, jo blakus jau ir viens tilts.

Būvdarbus kritizē atsevišķi opozīcijas deputāti. Piemēram, Dainis Liepiņš (LPP/LC) un Sergejs Ņevoļskis ("Saskaņas centrs"), jo domē dažkārt valdot autoritatīvs darba stils: esot ļoti tendenciozi iepirkumu iznākumi. Uzvar limitēts kompāniju skaits.

Periodiski to aizrāda laikraksts „Zemgalas Ziņas”. Žurnālists Edgars Kupčs. „Ielu remontos uzvar viena kompānija. Tā ir ceļu būvniecības sabiedrība „Igate”, kas ir galvenā Jelgavas asfaltētāja un bruģētāja,” saka Kupčs. „Ir kārtējais iepirkums par Čakstes bulvāra būvniecības turpinājumu. Prasa ar metāla lodītēm apstrādātu bruģi, ko ražo tikai šī kompānija. Tiek atbalstīts konkrēts uzņēmējs, ar kuru kopā pavada arī brīvo laiku,” saka Kupčs.

Uzticība Zaļo un Zemnieku savienībai

Ar mēru priekšgalā pie varas atrodas ZZS, ko atbalsta „Jaunais laiks” (JL) un bijušais ekonomikas ministrs Jurijs Strods no „Visu Latvijai”. Pie opozīcijas pieskaitāmi PCTVL, „Šlesera partija” jeb LPP/LC un arī „Saskaņas centrs” (SC). Tomēr par SC kā par domes pretiniekiem var runāt tikai teorētiski. Divi „saskaņieši” - Andrejs Eihvalds un Ludmila Gineite - neformāli pieslējušies Rāviņa idejām. Eihvalds sapratis, ka būt opozīcijā nav jēgas: tā kā mamma strādā izglītības jomā, mērķis bija uzlabot skolotāju darbu un vidi. Viņš domā, ka Rāviņš esot labs pilsētas saimnieks un, strādājot domē, Eihvalds bez konkursa ieguvis komercdirektora amatu "Jelgavas ūdenī".

Savukārt Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) vēstījis, ka JL deputāts, Jelgavas slimnīcas valdes loceklis Andris Ķipurs, vienlaikus domes deputāts, iespējams, ņēmis kukuļus. Nauda esot atradusies starp bukletiem slimnīcā, bet pats Ķipurs par to neko nezinājis. Rāviņš atstādinājis savu kolēģi, tomēr neraugoties uz KNAB iesniegtajiem dokumentiem tiesai par deputāta kriminālvajāšanu, Rāviņš atjaunojis viņu slimnīcas valdē. „Ir lietas un projekti, kurus viņš ir iesācis virzīt, un nākošais projekts ir pilnā sparā. Tam ir vajadzīgs vadītājs, kas vada,” teic Rāviņš

Transporta nozare. Īpaša ar daudziem neskaidriem jautājumiem

Domē lepojas, ka uzņēmums „Amo Plant” Jelgavu atgriež kādreizējā mašīnbūves pilsētas statusā. Tas komplektē autobusus un cer uz ārvalstu pasūtījumiem. Iedzīvotājiem patīk jaunie auto, bet sūdzas par to grabēšanu, biļešu cenām, jo viens brauciens gluži kā galvaspilsētā maksā 50 santīmu. Grūtības sagādā arī īsais kursēšanas laiks - vien līdz deviņiem vakarā.

Domei kopumā daudz nācies skaidrot tieši šīs nozares aspektus. Pirmkārt, pašam Rāviņam bijusi ķibele ar auto novietošanu invalīdu stāvvietā. Sākumā teicis, ka tā neesot taisnība, vēlāk vainu atzinis.

Otrkārt, apšaubīta mēra auto iegāde. Rāviņš iegādājies savu dienesta “Volvo” un tas noticis manāmi lēti. “Providus” korupcijas pētnieks Valts Kalniņš sacīja - būtu grūti pierādīt, ka firma apzināti uzpirkusi mēru. KNAB interešu konfliktu nekonstatējis.

Treškārt, nerīkojot atklātu konkursu, no “Amo Plant” Jelgavas autobusu parks izvēlējies pirkt autobusus ar uzņēmuma “Ferrus” starpniecību, kurā par komercdirektoru strādā Rāviņa dēls Rihards Rāviņš. Dēls izteicies, ka viņa loma šajā notikumā nav bijusi nekāda.

Ceturtais transporta nozares aspekts ir diskusiju rosinošākais. Septiņus gadus Jelgavas autobusu parks (JAP) pārskaitījis lielas naudas summas autobusu apkopes uzņēmumam “Intransserviss”. Pastāvot aizdomas par interešu konfliktu. Viena no uzņēmuma dibinātājām un akcionārēm Viktorija Ļubļinska reizē ir arī JAP komercdirektore.

KNAB nesen publiskojis naudas summas, kuras JAP ik gadu pārskaitījis uzņēmumam “Intransserviss”. Ja Ministru kabineta noteiktā līgumcenu robeža, piemēram, bija 270 000 latu, tad JAP “Intransservisam” aizpērn pārskaitīja gandrīz vienu miljonu 400 000 latu. 2009.gadā pārskaitītā summa sasniedza gandrīz divus miljonus latu. JAP pārskaitījumus dēvē par pamatotiem, bet Iepirkumu uzraudzības birojs norādījis, ka par pakalpojumu pirkšanu obligāti bija jārīko konkurss

„Neskatoties uz to, ka pilsētas galva ir arī kapitāldaļu pārstāvis šajā uzņēmumā, reālas revīzijas nav notikušas, un viss turpinās”, teic deputāts Liepiņš.

Varbūt būs arī koncertzāle

Priekšsēdētājs ir paškritisks: nav izdevies pārvietot autoostu, uzbūvēt bibliotēku. Jelgavas tehnikums joprojām nav moderna mācību iestāde. Arī lidlauka attīstība bremzējas. Tomēr secināts, ka vēl pilsētā ir liela vēlme pēc koncertzāles. Kā viens no veiksmīgiem ārvalstu naudas piesaistes projektiem ir Krievijas mašīnbūves kompānijas “UralVagonZavod” ienākšana pilsētā, kas varētu ražot lielizmēra kravas vagonus, norāda mērs.

Rāviņš neiebilst, ka pašvaldībās par atsevišķiem jautājumiem varētu rīkot referendumus, tostarp par vadības atlaišanu. Tomēr nedomā, ka bijis iemesls līdz šim atlaist domi.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti