Situāciju uz Latvijas ceļiem lieliski raksturo slimnīcās redzētais. Gaiļezers, Traumatoloģijas klīnika. 1. palāta. No pieciem gulošajiem divi cietuši satiksmes negadījumos. Satiksmes negadījumā cietušo Gunāru Dzalbu notrieca pēc riteņbraukšanas treniņa. Vainīgais vadītājs aizbēga un joprojām nav pieteicies policijā. "Mēs esam 50 procenti slepkavas un 50 procenti upuri, kad esam uz brauktuves," atzina Gunārs. Viņš strādā Norvēģijā un notiekošo uz Latvijas ceļiem saista arī ar dzīves līmeni un savstarpējo cieņu. "Tās agresijas, ka bakstām, uzbļaujam, tur ir daudz mazāk," saka Gunārs.
Savukārt Jānis Straupenieks Kastrānes ielā Rīgā zem trolejbusa principā pakāpa pats, dodot ceļu ragaviņu braucējam. "Sniedziņš sniga, kapuce uzlikta galvā, viens bērns aizķērās, [domāju] - atkāpšos, nokāpu no trotuāra malas, sitiens, un es gar zemi... Gūžas kauls [lauzts], atslēgas kauls, trolejbusa šoferis bremzēja," atminas Jānis. Cietušais norādīja, ka īsti nezina, kam varētu par negadījumu pārmest, jo netīrīto ielu dēļ grūti ir arī šoferiem. Viņš pats kā galveno avāriju iemeslu min necieņu un augstprātību uz ceļa.
"Ar smago mašīnu braukāju. Ir daudz nepieklājīgu šoferu, kas riteņbraucēju uzskata par nulli. Tīšām tā nobrauc garām, lai vēja vilnis būtu. Tāpat kā ar kājāmgājējiem. Šoferis neuzskata pārējos par satiksmes dalībniekiem!" tā Jānis.
Traumatoloģijas klīnikas vadītājs Andris Vikmanis tikmēr atzīst - kas sevi pats nesargā, to nesargās neviens. "Cilvēki nenovērtē izmaiņas, kas notiek uz ceļa. Nenovērtē, ka ir sniegs, ka ir pakusis, ka pa nakti ir piesalis, un brauc savā manierē, kā brauca iepriekšējā dienā. Nenovērtē situāciju," spriež Vikmanis.
Gunārs un Jānis ir divi no tiem 500 cilvēkiem, kas šī gada janvārī un februārī cietuši ceļu satiksmes negadījumos. Salīdzinot ar pagājušo gadu, šogad cietušo ir par 110 mazāk. Cerīgs gada sākums un te - trīs nāves brīvdienās, avārijā Voleros. Analizējot avārijas, ir skaidrs, ka ir trīs lietas, bez kurām droša braukšana nav iespējama - cilvēciskais faktors, auto tehniskais stāvoklis un labi, kvalitatīvi ceļi.
"Trim pozīcijām jādarbojas vienlaicīgi – jāmaina sabiedrības apziņa, attieksme pret drošību, jābūt transportlīdzekļiem labā tehniskā stāvoklī un labai infrastruktūrai," uzskata Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis.
Gunārs savukārt atzīst, ka arī pats mīl nospiest ātruma pedāli, bet pēc negadījuma attieksmi nāksies koriģēt. "Man ir skaidrs, ka es ar to savu mašīnu varu tik vieglā veidā nodarīt tādu postu! Pat ne vienam, arī diviem un vairākiem!" tā Gunārs.