Eksperti: «Ķēdes ierakstiem» par privātumu «Facebook» nav juridiska spēka

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

„Atbildot uz jauno «Facebook» politiku, apliecinu, ka visi mani personas dati, ilustrācijas, zīmējumi, raksti, karikatūras, bildes, fotogrāfijas, video ir manu autortiesību objekti…” šāds juridiska izskata ieraksts pēdējās nedēļās dažādās valodās aktīvi apceļo sociālā tīkla „Facebook” lietotājus. Tekstā apgalvots, ka ar tā publicēšanu lietotājs it kā pasargā savus sociālajā tīklā publicētos datus no tālākas izmantošanas. Ieraksts guvis popularitāti saistībā ar neseno „Facebook” paziņojumu par jauniem lietošanas noteikumiem. Taču eksperti aicina neuzķerties uz šī viltus „ķēdes ieraksta”, jo tam nav nekāda juridiska spēka, turklāt jaunie lietošanas noteikumi pēc būtības nemaina neko saistībā ar autortiesībām un intelektuālo īpašumu.

Ar vairāk nekā 1,3 miljardiem lietotāju ASV radītais „Facebook” pašlaik ir neapšaubāms sociālo tīklu līderis pasaulē. Arī Latvijā to ik dienu apmeklē teju puse interneta lietotāju. Teicienu, ka lielākie meli pasaulē ir „Es esmu izlasījis un piekrītu lietošanas noteikumiem”, droši vien var attiecināt arī uz vairumu „Facebook” lietotāju.

Desmit lappušu sīkā tekstā rakstītos noteikumus pirms reģistrēšanās izlasa vien retais, vēlāk paverot ceļu trauksmi raisošiem ierakstiem par datu privātumu. „Kad cilvēki noslēdz līgumu ar „Facebook” un atver savu profilu, viņi jau piekrīt „Facebook” lietošanas noteikumiem,” norāda advokātu biroja „Sorainen” jurists Andris Tauriņš, kurš specializējas intelektuālā īpašuma jautājumos. 

Pēc pašreizējiem „Facebook” lietošanas noteikumiem lietotājs jau ir piekritis izsniegt sociālajam tīklam licenci rīkoties ar savu intelektuālo īpašumu un to ierobežo pats ar saviem privātuma uzstādījumiem," norāda jurists Andris Tauriņš.

„Līdz ar to šī ķēdes vēstule par to, ka „es paziņoju, ka šie ir mani autortiesību objekti”, nedod nekādas lielākas tiesības, jo mēs jau esam noslēguši līgumu ar „Facebook” un jau daļu savu tiesību nodevuši „Facebook”,” secina jurists, piebilstot, ka ķēdes ieraksta valoda liecina par teju burtisku tulkojumu no angļu valodas un tā saturs vērtējams kā pretrunīgs.

Ierakstu ātri atmaskojuši arī juristi un tehnoloģiju blogeri daudzos ASV un Lielbritānijas portālos. Arī „Facebook” vadība reaģējusi, uzsverot, ka „jebkuram, kurš izmanto "Facebook", pieder viņa radītais un kontrolētais saturs”, un šī politika nemainīsies.

Šādi „ķēdes ieraksti” sociālajā tīklā „Facebook” izplatījās arī pirms vairākiem gadiem. Sociālo tīklu eksperts un mediju aģentūras „Inspired Digital” vadītājs Artūrs Mednis tos salīdzina ar 90.gados populārajām ķēdes vēstulēm.

„Šajā gadījumā cilvēki varbūt nav spējuši iedziļināties, padomāt un saprast, kas tad īsti ir tas, ko viņi publicē, un kāpēc. (..) Tas viss faktiski ir saistīts ar to, ka „Facebook” veic izmaiņas savos noteikumos, bet šīs konkrētās izmaiņas mums absolūti neko nemaina un neietekmē. Tur nav nekā baigi jauna, ka pēkšņi mēs tavu saturu varam pārdot kādam citam un tā tālāk. Viņi vienkārši padara noteikumus vienkāršākus un saprotamākus. Un tajā brīdī, kad viņi veic izmaiņas, kā viņi vienmēr to ir darījuši, viņi par to paziņo lietotājiem,” skaidro Mednis.

Viņš atzīst, ka vairums lietotāju ir slinki un noteikumus neizlasa vai nesalīdzina tos ar iepriekšējiem.

Pēc Latvijas Radio lūguma to izdarīja jurists Andris Tauriņš. „Es mēģināju salīdzināt noteikumus, ko viņi [„Facebook”] teica, ka ir atjauninājuši, un faktiski tās bija tiešām nebūtiskas izmaiņas attiecībā, piemēram, uz pamatnoteikumiem. Attiecībā uz intelektuālo īpašumu vispār nemainās, manuprāt, nekas; attiecībā uz datiem arī neatradu nekādas būtiskas izmaiņas, kas paplašinātu „Facebook” tiesības,” vērtē jurists.

Lai gan „Facebook” uzsver, ka lietotāju radītais saturs pieder viņiem pašiem un tā izplatīšanu katrs var kontrolēt ar privātuma iestatījumiem, tas tomēr neliedz „Facebook” apkopotā veidā ievākt datus par lietotāju paradumiem, interesēm un ar to pelnīt, ļaujot reklāmdevējiem izvietot konkrētām mērķauditorijām domātas reklāmas.

Eksperti atgādina – tāpat kā citi sociālie tīkli, „Facebook” ir bizness, un, ja vēlaties to lietot, ar to ir jārēķinās.

„Ja ļoti, ļoti negribas, lai „Facebook” vispār kaut ko redz un skatās, (..) tad atliek tikai izdzēsties no „Facebook” un to neizmantot. Var meklēt citas alternatīvas un, galu galā, vienkārši satikties ar cilvēkiem klātienē,” piebilst Artūrs Mednis.

Kaut arī popularitāti iemantojušais „Facebook” ķēdes ieraksts par datu aizsargāšanu izrādījies tikai kāda censoņa nelāgs joks, iespējams, tas vismaz liks lietotājiem vairāk aizdomāties par savu privātumu sociālajā tīklā un beidzot izlasīt noteikumus, kam piekrišana dota jau reģistrēšanās brīdī.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti