Influenceru komercprakses pārbaudēs PTAC konstatē deviņus pārkāpumus

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) no pērnā gada 27. oktobra līdz 27. novembrim pārbaudīja influenceru jeb satura veidotāju komercpraksi sociālajos medijos, galveno uzmanību pievēršot sniegtās komerciālās informācijas nošķiršanai. Veikta 21 influencera pārbaude, un pārkāpumi konstatēti deviņos gadījumos, informēja PTAC.

PTAC pārbaudes veica, iesaistoties Eiropas Komisijas (EK) organizētajās "Sweep" aktivitātēs. Projekta galvenais mērķis bija apzināt sociālajos medijos publiskoto informāciju, kas varētu tikt atzīta par maldinošu patērētājiem, saskaņā ar EK instrukcijā norādītajiem kritērijiem, tai skaitā influenceru popularitāti un sekotāju skaitu,

PTAC izvēlējās 21 pārbaudāmo influenceri. Pārbaudes tika veiktas sociālajos medijos "Instagram", "Facebook", "TikTok" un "YouTube". 

Pārkāpumi konstatēti deviņos gadījumos – influenceri sociālajos medijos publiskoja informāciju, kas uzskatāma par patērētājiem adresētu reklāmu, tomēr attiecīgā informācija netika papildināta ar norādēm par tās komerciālo raksturu. Influenceru publiskotajai informācijai, kas uzskatāma par reklāmu, netika izmantoti atbilstoši tēmturi, piemēram, #reklāma, #reklāmraksts, #sponsorēts, #apmaksāts, #apmaksātasadarbība u.c.

Šiem influenceriem nosūtīts PTAC aicinājums savā darbībā nodrošināt komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām, pie komerciāla satura publikācijām izvēloties skaidri, uzskatāmi un nepārprotami informēt patērētājus par reklāmas paziņojumu komerciālo raksturu.

Izmanto neatbilstošas norādes

Vienlaikus konstatēts, ka 14 gadījumos influenceri izmanto norādes, kas nav uzskatāmas par atbilstošām, piemēram: 

  • 7 influenceri "Instagram" profilā, lai nošķirtu komerciālā rakstura informāciju, izmantoja norādi #ad, kas ir angļu valodas vārda advertisement saīsinājums un nav pietiekoši labi pamanāma un saprotama Latvijas patērētājiem;
  • 4 influenceri "Instagram" profilā, lai nošķirtu komerciālā rakstura informāciju, izmantoja norādi #promoting, kas nav uzskatāma par Latvijas patērētājiem skaidru norādi;
  • 6 influenceri "Instagram" profilā, lai nošķirtu komerciālā rakstura informāciju, izmantoja norādi #Collab, #Collaboration/sadarbība, kas var nebūt saprotama Latvijas patērētājiem un skaidri nenorāda, ka attiecīgā sadarbība saistīta ar komerciāliem mērķiem.

PTAC skaidroja, ka influenceru pienākums sociālajos medijos ir skaidri un nepārprotami norādīt saturu, kam ir komerciāls raksturs, piemēram, izmantot tādus tēmturus kā #reklāma, #apmaksāts_saturs, #sponsorētssaturs vai iespēju robežās izmantot sociālo mediju piedāvātās iespējas, ja tās ir pieejamas, piemēram, "Instagram" nodrošināto "Paid partnership" ("Apmaksāta sadarbība") norādi.

Tādu tēmturu izmantošana kā #sadarbība, #ad, #promoting, #collab, #collaboration un ražotāju, tirgotāju, produktu vai dažādu tirdzniecības veicināšanas pasākumu nosaukumu izmantošana bez papildu norādēm pati par sevi nav pietiekoša,

lai patērētājiem nodrošinātu nepārprotamu un atbilstoši sniegtu informāciju par konkrētās publikācijas komerciālo raksturu, norādīja PTAC.

Tāpat PTAC uzsvēra, ka tikai deviņos gadījumos konstatēts, ka influenceri, kuri uzskatāmi par komercprakses īstenotājiem, sociālā medija "Instagram" profilā norādījuši savu kontaktinformāciju, piemēram, e-pasta adresi. 

Vienlaikus PTAC secinājis, ka tirgus situācija šajā jomā ir uzlabojusies, jo daudzi influenceri sociālajos medijos komerciāla satura publikācijās cenšas izmantot vai izmanto reklāmas norādes.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti