Panorāma

Drīzumā varētu ievēlēt jaunu CVK sastāvu

Panorāma

Panorāma

Vērtē TV kanālā “Doždj” izteikto atbalstu Krievijas armijai

Drošības dienests sāk pārbaudi par izteikumiem TV «Doždj» raidījumā; NEPLP piemēro 10 000 eiro sodu

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) piemērojusi 10 000 eiro sodu Krievijas neatkarīgajai televīzijas programmai "TV Rain" ("Дождь"/"Doždj"), tviterī informēja NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš. Tāpat ierosināta administratīvā pārkāpuma lieta par aicinājumu palīdzēt Krievijas armijai, un pārbaudi sācis Valsts drošības dienests.

ĪSUMĀ:

  • Krievijā dibinātais telekanāls "Doždj" kopš 2022. gada atrodas Latvijā.
  • NEPLP piemēroja telekanālam 10 000 eiro sodu.
  • Sods ir par karti, kurā Krima iezīmēta kā Krievijas teritorija, un par Krievijas armijas saukšanu par "mūsu armija".
  • Tāpat ierosināta administratīvā pārkāpuma lieta.
  • "Doždj" ēterā bija par palīdzību Krievijas karavīriem "ar aprīkojumu un elementāru ērtību nodrošināšanu".
  • Telekanāls pārtrauc sadarbību ar žurnālistu, kurš izteicis šo frāzi.
  • Pārbaudi par izteikumiem telekanālā sācis Valsts drošības dienests.
  • Dienests arī atgādina – Krievijas mediju darbības pārcelšana uz Latviju saistīta ar riskiem.

Sods par karti un izteikumu

NEPLP sodījusi "TV Rain" par to, ka rādīta karte, kurā okupētā Krima iezīmēta kā Krievijas teritorija, un par Krievijas armijas saukšanu par "naša armija" jeb "mūsu armija".

Sodu kanāls vēl var pārsūdzēt.

Mediju uzraugs norādīja, ka šis ir otrais būtiskais "TV Rain" pārkāpums pēdējo mēnešu laikā. Savukārt par trīs būtisku pārkāpumu izdarīšanu NEPLP ir tiesīga anulēt kanāla apraides atļauju, norādīja Āboliņš.

"Es arī atgādinu, ka "TV Rain" par identisku pārkāpumu – Krimas attēlošanu kartē kā Krievijas teritoriju – savulaik tika aizliegts Ukrainā. Šeit mēs redzam, ka Latvijā ir noticis tieši tas pats. Turklāt sistēmiski esam konstatējuši, ka Krievijas armija "TV Rain" ēterā tiek dēvēta par "mūsu" armiju. Pirms vairākām nedēļām "TV Rain" tika piemērots 4000 eiro liels naudas sods par valodas celiņa latviešu valodā nenodrošināšanu, ko viņi paši savas darbības pamatnosacījumos ir ierakstījuši, ka nodrošinās, un ko viņi mums solīja, ienākot Latvijā," Latvijas Radio sacīja Āboliņš.

NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš
00:00 / 00:39
Lejuplādēt

Pārkāpuma lieta, un žurnālista atlaišana

Turklāt par sižetu, kurā runāts par iespējamu atbalstu Krievijas armijai, pret "TV Rain" ierosināta administratīvā pārkāpuma lieta.

Savukārt "TV Rain" skaidroja, ka administratīvā pārkāpuma lieta ir saistīta ar telekanāla aicinājumu skatītājiem dalīties ar informāciju par Krievijā mobilizējamo cilvēku tiesību pārkāpumiem. Tāpat raidījuma vadītājs ēterā paudis šādu frāzi: "Mēs ceram, ka daudziem karavīriem spējām palīdzēt, piemēram, ar aprīkojumu un vienkārši ar elementārām ērtībām frontē."

Lai mēģinātu novērst teiktā sekas,

kanāls ēterā paziņoja par žurnālista Alekseja Korosteļeva atlaišanu.

Tieši viņš izteica iepriekš minēto repliku par palīdzību Krievijas armijai.

"Doždj" galvenais redaktors Tihons Dzjadko atzina, ka izskanējusī frāze rada iespaidu, ka telekanāls palīdz Krievijas armijai. Taču viņš uzsvēra, ka "Doždj" "nav nodarbojies, nenodarbojas un nenodarbosies ar palīdzību Krievijas armijas apgādē frontē vai ārpus tās".

Savukārt e-pasta adrese "[email protected]" ir paredzēta, lai vāktu liecības par Krievijas armijas noziegumiem Ukrainā un par "noziedzīgas un bezjēdzīgas" mobilizācijas pārkāpumiem Krievijā. To publikācija esot ar mērķi plašā auditorijā atmodināt izpratni par Krievijas vadības noziedzīgo raksturu, skaidroja Dzjadko.

"Tā kā ēterā izskanējusī frāze maldina mūsu skatītājus, mēs esam nolēmuši nekavējoties to dzēst no atkārtojumiem un ētera ieraksta. Mēs atvainojamies mūsu skatītājiem," raksta Dzjadko.

Tikmēr no Āboliņa paustā ziņu aģentūrai LETA noprotams, ka šis var kļūt par trešo būtisko "Doždj" pārkāpumu pēdējo mēnešu laikā.  Lieta ierosināta pēc raidījumā "Zģes i seičas" ("Здесь и сейчас"/"Te un Tagad") izskanējušā aicinājuma sniegt informāciju par mobilizēto Krievijas armijas karavīru dienestu frontē.

Drošības dienests pārbauda 

Pārbaudi saistībā ar "TV Rain" ziņu raidījumā paustiem izteikumiem, kas rada aizdomas par šī televīzijas kanāla sniegtu palīdzību Krievijas okupācijas spēku karavīriem, uzsācis Valsts drošības dienests (VDD).

Dienests informēja, ka izteikumi konstatēti šā gada 1. decembrī televīzijas kanālā "TV Rain" demonstrētajā ziņu raidījumā "Šeit un tagad". Raidījuma laikā tā vadītājs aicina skatītājus sniegt informāciju par mobilizēto Krievijas pilsoņu apstākļiem frontē un pauž cerību, ka televīzijas kanāls daudziem Krievijas karavīriem jau spējis palīdzēt "ar aprīkojumu un elementāru ērtību nodrošināšanu".

VDD brīdina, ka, ņemot vērā Krievijas okupācijas spēku veiktos noziegumus pret Ukrainu un tās tautu, nekāda veida atbalsta sniegšana agresorvalstij Krievijai nav pieļaujama.

VDD atgādina, ka par jebkādā veidā iegūtu finanšu līdzekļu vai citas mantas tiešu vai netiešu vākšanu vai nodošanu ārpus Latvijas notiekošā bruņotā konfliktā iesaistītai pusei, kuras darbība ir vērsta pret kādas valsts teritoriālo neaizskaramību vai politisko neatkarību vai citādi ir pretrunā ar Latvijas Republikai saistošām starptautiskajām tiesībām, ir paredzēta kriminālatbildība (Krimināllikuma 77.2 pants).

VDD jau vairākkārt ir brīdinājis par lēmumu pieņemšanu atbildīgās institūcijas un amatpersonas, ka Krievijas tā dēvēto neatkarīgo mediju darbības pārcelšana uz Latviju ir saistīta ar dažādiem riskiem. Pirmkārt, no agresorvalsts ieceļojušie mediju pārstāvji rada izlūkošanas riskus. Tā kā šie mediju uzņēmumi un žurnālisti ilgstoši ir strādājuši agresorvalstī, nav izslēdzamas atsevišķu Latvijā darbību uzsākušo mediju vai to pārstāvju saites ar Krievijas specdienestiem. Tāpat iespējama pastiprināta Krievijas specdienestu interese par emigrējušo mediju darbībām Latvijā.

Otrkārt, Krievijas mediju pārstāvju darbība Latvijā ir saistīta ar riskiem Latvijas informatīvās telpas drošībai, norādīja VDD.

Krievija gadiem ilgi ir īstenojusi mērķtiecīgus un sistemātiskus pasākumus sabiedriskās domas ietekmēšanai atbilstoši Krievijas interesēm, līdz ar to pastāv risks, ka atsevišķu mediju veidotajā saturā var tikt iekļauti pret rietumvalstīm, tajā skaitā Latviju, vērsti vēstījumi.

Aicina atņemt apraides atļauju

"TV Rain" gadījums izpelnījies plašu rezonansi sociālajos tīklos Latvijā. Daļa cilvēku aicina "Doždj" atņemt apraides atļauju un anulēt žurnālistu uzturēšanās atļaujas Latvijā.

Starp aicinājumu izteikušajiem cilvēkiem ir arī aizsardzības ministrs Artis Pabriks ("Attīstībai/Par"): "Ir pilnīgi skaidrs, ka, ja Latvijā atrodas ziņu aģentūras, televīzijas vai kāda cita medija pārstāvji, kas šeit ir lūguši nosacīti uzturēšanās atļaujas vai patvērumu no Krievijas puses, un šai mirklī, kara apstākļos, kur Krievija ir totalitārs agresors pret Ukrainu, iestājas par Krievijas pozīciju, reklamē šo pozīciju un vēl var uzskatīt, ka atbalsta pat Krievijas bruņotos spēkus, tas, protams, nav savienojams manā izpratnē ar uzturēšanās atļauju un vispār uzturēšanos Latvijas teritorijā. Līdz ar to es uzskatu, ka šāda veida licences viņiem ir jāatņem. Un es domāju, ka šī uzturēšanās atļauja viņiem ir jāanulē."

KONTEKSTS:

"Doždj" ir 2008. gadā Krievijā dibināts neatkarīgs diennakts televīzijas kanāls, kam šogad Krievijā nācās izbeigt raidīšanu, ņemot vērā stingrākus cenzūras noteikumus šajā agresorvalstī. Kanāls studiju pārcēla uz Latviju.

Krievijā telekanāls pērn tika pasludināts par "ārvalstu aģentu", bet šoruden par "ārvalstu aģentiem" pasludināja "Doždj" ģenerāldirektori Natāliju Sindejevu un divus viņas kolēģus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti