Ceļu būvētāji liek izšķirties - koku aleja vai moderns ceļš

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Šādas dilemmas priekšā šobrīd, kad sācies vērienīgs ceļu remonts no Lietuvas pierobežas Medumos līdz Daugavpilij, nonākuši ceļu būvnieki, pašvaldības pārstāvji un dabas aizsardzības aktīvisti.

Lai pilnībā ar Eiropas Savienības Kohēzijas fonda atbalstu veiktu šī ceļa posmu rekonstrukciju, ir jālikvidē aleja - ap 200 koku - papeles un liepas, dažas no kurām sasniegušas dižkoka statusu vai kurās mīt aizsargājami kukaiņi. Speciālisti šobrīd izvērtē radušos situāciju - vai pilnībā likvidēt aleju, ko dēvē arī par zaļajiem vārtiem uz Daugavpili un kura savulaik bijusi iekļauta kultūras mantojuma sarakstā ''Pasta ceļš Varšava-Pēterburga'', vai alejai ceļa modrnizācijas gaitā rast iespēju stādīt jaunus kokus.

Ceļš posmā no Medumiem Daugavpils novadā ir pirmais, pa kuru mūsu valstī iebrauc gan kaimiņvalsts Lietuvas, gan citu valstu ceļotāji vai kravu pārvadātāji. Tas ir valsts nozīmes ceļš, kurš jau pirms vairākiem gadiem ir iekļauts Latvijas ceļu rekonstrukcijas kartē, taču dažādu iemeslu dēļ tā arī netika remontēts. Nu kārta tam pienākusi, taču ar problēmām, jo ceļa kvalitātes dēļ jāziedo senu koku aleja teju divu kilometru garumā. Par to satraukta ir bioloģe un arī autovadītāja Jolanta Bāra:

''Projekts ir tāds, ka tiek remontēta liela šoseja – no Lietuvas uz Daugavpili un tālāk uz Krieviju. Šis divu kilometru posmiņš tiks rekonstruēts. Es jau astoto gadu katru dienu šai alejai braucu cauri divas reizes, redzu to dažādos gadalaikos, dažādos apstākļos. Ļoti skaisti šie vecie koki – ap 180 liepas, vēl papeles, dažas no tām dižkoku apmērā. Liepas ir ap 100 gadu vecas.''

VAS “Latvijas Valsts ceļi” Daugavpils nodaļas vadītājs Gunārs Hmeļņickis sarunā ar Latvijas Radio saka, ka ceļinieki šajā posmā - alejā - gan vairāk saredz problēmas nekā skaistumu, savukārt dabas aizsardzības aktīvistus satrauc tas, ka ceļu remontu dēļ Daugavpils novada dome ar steigu mainījusi šīs alejas statusu.

''Daugavpils novada dome atcēla šim ceļam kultūras pieminekļa statusu, kas saucās ''Pasta ceļš Varšava-Pēterburga'', bet iepriekšējos dokumentos tā bija saukta par aleju, un tad nu neskaidrības – tā kā bija, kā nebija... Ir tāda pēkšņa sajūta – vajag būvēt ceļu, tad kultūras piemineklis vairs nav vērtība...'' saka Jolanta Bāra.

Hmeļņickis pārliecināts, ka pirmkārt, ceļam jākalpo satiksmes dalībnieku drošībai. Šis ceļš ir ļoti intensīvs – vidēji 3000 mašīnu diennaktī, turklāt tā ir Eiropas nauda, ko būtu vēlams apgūt, kamēr tā pieejama un negaidīt vēl vairākus desmitus gadus šī ceļa posma remontam

Var saglabāt kokus, var ceļu remontēt, varianti ir, jārod saprātīgākais, saka Daugavpils novada domes priekšsēdējas vietnieks Arvīds Kucins, izstāstot ceļinieku vīziju par alejas koku nākotni:

''Viena papele varētu pretendēt uz dižkoka statusu – tai apkārtmērs 5,1 metrs, četros kokos ir caurspīdīgās sarkanās skudras ieviesušās. Es uzdodu jautājumu – tās skudras sekmē koka labsajūtu? Ne, nesekmē. Tur ir trupe. Mēs piedāvājam jaunu aleju; šos kokus izņemam, skudrām izgriežam tos stumbrus un aizvedam uz citu vietu, kur tās kādu zināmu laiku dzīvos.''

Viss, kas ir skaists, tas ir vajadzīgs un svarīgs dzīvei, galvenais, ko saka speciālisti, kas izvērtē šo projektu, saka aptaujātie šoferi, kuri vairumā ir par to, lai koku aleja saglabātos: „Mēs esam pret alejas izciršanu, tā ir skaista, jo citādi tas ceļš kļūs pliks. Mēs labāk braucot šodien baudām dabu, nevis braucam pa tukšu lauku un gaidām, kad izaugs jauni koki.”

Diezin vai šīs alejas likvidācija atvieglos kopējo satiksmes kustību pa šo ceļu līdz Daugavpilij, jo tālāk seko šauras un līkumainas pilsētas ielas, uzsver Jolanta Bāra. Turklāt viens no ceļu būves speciālistu argumentiem par labu alejas izciršanai ir pēc dažiem gadiem plānotais lielā Sventes tilta pār Daugavu remonts, un tāpēc liela daļa satiksmes, tostarp smagie pārvadātāji – fūres - nonāks tieši uz Medumu ceļa ar šo slaveno koku aleju.

Risinājumu šai problēmai un attiecīgi koku alejas nākotnei un modernizēta ceļa būvei plānots rast jau līdz nākamajai nedēļai.


 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti