Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Reģioni Krustpunktā

Biomasas koģenerācija, šķelda un saulespuķu sēklu granulas – Kurzemē gatavojas ziemai

Reģioni Krustpunktā

Tumšo un ilgo apkures sezonu gaida ar bažām

Bezmaksas autobusi laukos dažkārt vienīgā iespēja kā nokļūt līdz centram

Bezmaksas sabiedriskais transports reģionos jau gadu: dažkārt – vienīgā iespēja nokļūt līdz centram

1. oktobrī aprit gads, kopš vairākos Latvijas reģionālajos maršrutos sāka kursēt bezmaksas sabiedriskā transporta reisi, proti, pasažieriem par braukšanu nav jāmaksā, to simtprocentīgi finansē valsts. Šobrīd iedzīvotāji 68 reģionālajos autobusu reisos var braukt bez maksas. Lielākā daļa – tieši Latgalē. Šī dažkārt iedzīvotājiem ir vienīgā iespēja, kā nokļūt līdz centram, piemēram, uz skolu, darbu vai veikalu.

ĪSUMĀ:

Ar bezmaksas autobusu uz skolu, darbu, veikalu 

Balvu autoosta. Piektdienas pēcpusdiena. Pulkstenis rāda piecpadsmit minūtes pāri trijiem. Autobusa maršruts Balvi–Upetnieki–Rugāji–Balvi. Autobusā iekāpj divi pasažieri. Lai arī par braucienu nav jāmaksā, pasažieri, tāpat kā maksas reisos, pasaka savu galamērķi, un šoferis izsniedz biļeti. Uz tās redzama piemērotā atlaide. Šis ir viens no diviem bezmaksas reisiem, kurus izpilda pasažieru pārvadājumu uzņēmums SIA "Balvu autotransports".

Sabiedriskais transports reģionos

Pasažieres, kas iekāpj Balvu autoostā, ar šo reisu brauc regulāri un iespēju braukt bez maksas vērtē pozitīvi: "Es izmantoju šo autobusu arī iepriekš, taču, kad ir bezmaksas – ideāli. Manā gadījumā tas varbūt nav tik svarīgi, bet tie, kas ir pensionāri – noteikti, jo tur dzīvo arī cilvēki, kas ir pensijas vecumā, viņi te bieži braukā. Viņiem noteikti ir ekonomija, jā."

Arī kāda 7. klases skolniece ar bezmaksas autobusu dodas gan uz skolu, gan atpakaļ uz mājām, jo reiss ir gan no rīta, gan pēcpusdienā. Reiss mācību laikā tiek izpildīts katru darba dienu, taču skolēnu brīvlaikā pirmdienās un piektdienās. 

Izbraucot no Balviem, jābrauc pa grants seguma ceļu. Un tāds tas ir teju visu maršrutu. 

"Šobrīd viņš kaut cik sakarīgā stāvoklī. Bet parasti ir baigā trepe, kad sauss vasarā. Tādi tie mūsu ceļi," saka autobusa šoferis Aldis Kaļva.

Autobusa šoferis Aldis Kaļva

Lielākoties pa ceļam apkārt redzami lauki, vietām arī pa kādai dzīvojamai mājai.
Lai gan abām pasažierēm viena pietura, katrai autobuss apstājas tuvāk pie mājām. Šoferis atzīst, ka pasažierus šajā reisā jau iepazinis un zina, kur katram tuvāk un ērtāk. Kādu laiku Latvijas Radio brauc ar šoferi divatā. Pasažieru plūsmu šajos reisos ir grūti prognozēt.

Šoferis: Var vienā dienā visi aizbraukt. Var katru dienu savs.

Latvijas Radio: Bet jūt, kad ir pensijas, algas dienas? 

Šoferis: Jā, to jūt, kad mēnesis uz beigām, tad cilvēki mazāk brauc.

Taču tālāk, nelielā apdzīvotā vietā ar nosaukumu Strazdiņi, iekāpj divi pasažieri. 

Latvijas Radio: Uz kurieni braucat? 

Pasažiere: Uz Rugājiem, uz veikalu, jo mums citas izvēles nav. Ļoti labi, ka mums ir tāds autobuss.

Latvijas Radio: Strazdiņos nav veikala? 

Pasažiere: Sen jau vairs nav.

Ar bezmaksas autobusu sanākot braukt reizi nedēļā vai arī biežāk, atzīst sieviete. Bezmaksas reisi dod iespēju nedaudz ieekonomēt līdzekļus, kuru, dzīvojot laukos, bez pastāvīga un oficiāla darba, nav daudz. 

Rugājos autobuss stāv piecas minūtes, taču palūdzot šoferim, lai nedaudz uzgaida ilgāk, pasažieriem ir iespēja ātri iepirkties veikalā un paspēt ar to pašu autobusu braukt atpakaļ. Tā darīs šoreiz arī cilvēki no Strazdiņiem.

Sabiedriskais transports reģionos

Pasažieri stāsta:

"Šoferīši ļoti pozitīvi, palūdzam, pagaida. Savādāk mēs atpakaļ netiekam, tad kājām vienīgi. Laicīgi viss jāizdomā, tad ātri veikalā un ātri autobusā atpakaļ."

"Ātri ieskriesim veikalā, ar šoferīti jāparunā, lai pagaida, ja gadās rinda, bet pārsvarā ātri tiekam galā, veikals turpat, daži soļi."

Savukārt Rugājos pasažieru kļūst jau krietni vairāk. Iekāpj gan skolēni, gan pieaugušie. Kopumā septiņi pasažieri. 

Kāds pasažieris saka: "Vismaz kaut kāda kustība notiek pa lauku tukšajiem ceļiem. Ir mašīnas, bet mašīnas reizēm salūst un autobuss arī noder."

Vīrietis brauc kopā ar meitu. Ar šo pašu autobusa reisu ir braucis pats uz skolu, maksājot par braucienu vien desmit santīmus, tagad būtu jāmaksā 85 centi. Vīrietis atzīst, ka viņa ģimenei autobuss nepieciešams bērniem: "Parasti es ar mašīnu braucu uz Upetniekiem. Man šis reiss ir izdevīgs, jo kad bērni brauc, viņi tiek izlaisti ceļa galā, un bērniem piecas minūtes, lai aizietu uz mājām."

Bezmaksas autobusu reisi pilda vairāk sociālu funkciju

Lai gan bezmaksas reisi tika ieviesti pirms gada, uzņēmums SIA "Balvu autotransports" pārvadājumus atsāka veikt kopš šā gada aprīļa, tai skaitā arī bezmaksas reisus. Uzņēmuma valdes loceklis Valdis Ančs atzīst, ka šajos reisos nekad nav prognozējams, cik daudz būs pasažieru. Reisos tiekot lielākoties sūtīti nelieli autobusi ar deviņpadsmit vietām. 

Sabiedriskais transports reģionos

Ančs norāda: "Jebkurā gadījumā, lai arī šis cilvēku blīvums šajos bezmaksas reisu apvidos nav tik liels, bet esošie pasažieri joprojām brauc. Nepieciešamās lietas kārto gan pilsētā, gan brauc šobrīd uz purviem, mežiem ogot, sēņot. Šobrīd attiecībā uz Upetniekiem ir pārvadāti 1035 pasažieri. Cilvēkiem finansiālais stāvoklis nav nemaz tik spīdošs lauku apvidos. Ja palīdz nokļūt bez maksas uz pilsētām, lauku apvidi nepaliek tik tukši, ja ir tas sabiedriskais transports; jo, ja nebūs iespēja nokļūt līdz sabiedriskajam centram, tad cilvēki domās, ka varbūt izdevīgāk ir pārvākties kaut kur tuvāk pilsētai, un lauki paliks tukšāki nekā līdz šim."

Nedaudz palielinājies pasažieru skaits bezmaksas reisos

Šobrīd Latvijā 16 autobusu maršrutos ieviesti 68 bezmaksas reisi. Pirms gada tie ieviesti mazāk apdzīvotās vietās, lai paaugstinātu sabiedriskā transporta pieejamību un veicinātu iedzīvotāju pārvietošanos ar reģionālo maršrutu autobusiem. Kā norāda Autotransporta direkcijā, deviņu mēnešu laikā kopumā šajos bezmaksas autobusu reisos pārvadāti teju 27 tūkstoši pasažieru, un, lai arī neliels, vērojams pasažieru skaita pieaugums. 

Sabiedriskais transports reģionos

Situāciju raksturo Autotransporta direkcijas pārstāvis Viktors Zaķis: "Nevar teikt, ka tas ir liels, bet kāpums tomēr ir. Izņemot piecus reisus atsevišķos maršrutos, kuros ir vērojams arī kritums. Bet jāuzsver, ka no 68 reisiem tikai piecos ir vērojams kritums, pārējos kaut nedaudz, bet tomēr ir kāpums. Kritums ir maršrutos, kas iet Rugāju, Jaunauces, Vecumu un Blontu pagastā, pārējos visos ir uz augšu. Protams, ir tādi, kas vairāk izceļas. Vislielākais pieaugums maršrutā, kas iet Ludza–Zilupe, Smiltene–Trikāta–Ēvele."

Ņemot vērā, ka bezmaksas autobusu reisi ieviesti vietās, kur iedzīvotāju blīvums un pasažieru skaits ir ļoti mazs, vienā reizē šādā reisā var doties vien daži cilvēki. 

"Mēs jau raugāmies uz tiem reisiem, kuros, kā ierasts, pārvadāto pasažieru skaits ir ļoti niecīgs. Līdz ar to pārvadāto pasažieru skaits vienā reisā svārstās no diviem līdz pieciem vai nedaudz vairāk pasažieriem. Mēs nevaram runāt par kaut kādu ārkārtīgi lielu pieaugumu. Bet kopumā, visticamāk, mērķis, kāpēc tika ieviests, lai cilvēkiem mazos reģionos, kur tiešām ir maza apdzīvotība, kur nav arī citu alternatīvu, cilvēkiem [būtu iespēja] tomēr pārvietoties. Šis mērķis kaut kādā mērā, mēs redzam, tomēr tiek sasniegts. Cilvēki pārvietojas tajā sabiedriskajā transportā," stāsta Zaķis.

Gadā vidēji valsts pārvadātājiem kompensē ap 17 tūkstošiem eiro negūto ienākumu par nepārdotajām biļetēm, respektīvi – tā ir summa, ko iedzīvotāji būtu samaksājuši par autobusu biļetēm. 

Pārvadātājiem tiek kompensēti arī citi izdevumi, norāda Autotransporta direkcijas pārstāvis Zaķis: "Cik vispār izmaksā šādi maršruti un reisu apkalpošana, tās, protams, ir citas izmaksas. Tā parastā aritmētika ir kāda – tātad ir kaut kādas izmaksas par kilometru un mīnusojas tas, ko pasažieris samaksā biļetē. Bet, tā kā šajā gadījumā no biļetēm ienākumu nekādu nav, tad tā summa simtprocentīgi jāsamaksā par kilometru. Pa vienu ceturksni, konkrēti par šiem reisiem apmēram ir 76,5 tūkstoši eiro."

Atkārtoti bezmaksas sabiedriskā transporta reisus vērtēs nākamgad 

Pārskatot pirmā pusgada rezultātus, šī gada pavasarī Sabiedriskā transporta padome lēma ieviest vēl vienu papildu bezmaksas autobusu reisu maršrutā Ludza–Blonti–Degļeva. Apritot gadam, drīzumā padome skatīs jau gada rezultātus un lems par izmaiņām, ja tādas būs nepieciešamas. 

Sabiedriskā transporta padomes priekšsēdētājs un Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dins Merirands skaidro: "Es teiktu, ka ideja sevi ir attaisnojusi. Droši vien ne tādā ziņā, ka tur cilvēku ir palicis vairāk, bet vismaz tie, kas tur dzīvo, ka viņi sabiedrisko transportu izmanto vairāk, nekā viņi to darīja līdz šim. Un tas faktiski arī bija šīs iniciatīvas mērķis, nenoņemot sabiedrisko transportu, balstoties tīri uz komerciāliem aprēķiniem un ekonomiskiem apsvērumiem, panākt to, ka cilvēki tur aizvien turpina dzīvot, un ka sabiedriskais transports ir pieejams. Ja mēs skatāmies uz tālāku nākotni, tad tagad jau tas būs 2023. gada 1. aprīlis, kad Autotransporta direkcijai ir jārealizē uzraudzība un jānāk uz nākamā gada pavasari ar atkārtoti invertējumu par reisiem, kas jau šobrīd darbojas, un tad jāskatās, vai atbilstoši kritērijiem ir iespēja atvērt vēl papildus šādus reisus."

Sabiedriskais transports reģionos

Bezmaksas reizi var tikt ieviesti, skatot to, cik daudz konkrētajā teritorijā dzīvo iedzīvotāju un cik liela ir pasažieru plūsma sabiedriskajā transportā.

Tāpat bezmaksas sabiedriskais transports tiek ieviests maršrutos, kuros valsts dotāciju īpatsvars maršruta uzturēšanai pārsniedz 85%, kā arī ieņēmumi no pārdotajām biļetēm ir mazāki par 15%. 

KONTEKSTS:

Lai paaugstinātu sabiedriskā transporta pieejamību un veicinātu iedzīvotāju pārvietošanos ar reģionālo maršrutu autobusiem, pērnā gada oktobrī 15 maršrutos un 60 reisos tika ieviests bezmaksas sabiedriskais transports. Pēdējā pusgada laikā visos bezmaksas reisos pasažieru skaits ir palielinājies – maršrutos, kur atsevišķi reisi tiek nodrošināti bez maksas, pasažieru skaits pieaudzis par 9%, bet maršrutos, kuros visi reisi ir bez maksas, – par 16%. 

Bezmaksas sabiedriskais transports tiek ieviests maršrutos, kas atbilst noteiktajiem rentabilitātes rādītājiem – valsts dotāciju īpatsvars maršruta uzturēšanai pārsniedz 85%, kā arī ieņēmumi no pārdotajām biļetēm ir mazāki par 15%. Nozīmīgs ir arī apdzīvotības blīvums.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti