Dienas ziņas

Izstrādā mobilo lietotni "PASYFO"

Dienas ziņas

Iedzīvotāji nevēlas izmaiņas

Autobusu šoferi pieprasa jaunu nolikumu

Bauskas autobusu šoferi prasa lielākas algas; uzņēmums tās gatavs paaugstināt

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Bauskā pie autoostas notika autobusu šoferu pikets pret zemajām algām un darba apstākļiem Igaunijas firmai “Hansabuss” piederošajā uzņēmumā SIA „AIPS”. Protestu rīkoja Latvijas sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība LAKRS, un tajā piedalījās aptuveni 50 cilvēku. Uzņēmumā sola algas paaugstināt, tomēr ne tādā apmērā, kā prasījusi arodbiedrība.

Ceturtdien, 5. aprīlī, piketētāji pie Bauskas autoostas turēja plakātus ar dažādiem uzrakstiem, piemēram „Cienīga alga – cienīgs darbs”, „Pienācīgu atpūtu šoferiem” un „Autobusa vadītājs, apkopējs, konduktors – trīs vienā”. Šoferus sadusmojuši darba apstākļi uzņēmumā SIA „AIPS”, kas pēc īpašnieka maiņas krietni pasliktinājušies.

Piketā šoferi prasīja, lai algas mainīgās daļas vietā būtu likme par stundu septiņi eiro pirms nodokļu nomaksas. Tāpat ir jāpārdomā darba stundu skaits. "Agrāk, pie iepriekšējā īpašnieka, bija viss apmaksāts – gan gatavošanās darbam, gan darba nobeigums, viss bija ņemts vērā," saka Valērijs.

"Tagad stundu likme ir samazināta līdz minimumam, darba stundu skaits – līdz minimumam. Par 21 nostrādātu dienu, reāli 12 – 15 stundas pavadot darbā, saņemt bišķi pāri 500 eiro… Rēķiniem sanāk, līdz darbam atbraukt sanāk, bet tas ir viss," norādīja Valērijs.

 Autovadītājiem jau līdz šim pašiem bija gan jāstūrē spēkrats, gan jāizsniedz braukšanas biļetes, bet kopš pagājušā gada nogales pievienota arī autobusu  tīrīšana. Lielākā sāpe esot atpūtas stundas maršruta galapunktā. “[Atpūtas stundās] es esmu darbā būtībā. Kases aparātu es izslēgt nedrīkstu, pēc tā viņš redz, kur es atrodos un ko es daru ar autobusu. Naudas kasi sabērt kabatā un kaut kur iet, es arī nevaru. No vienas puses, es nevaru nekur iet, bet no otras, viņš saka – tas ir tavs brīvais laiks,” stāsta SIA “Aips” autovadītāju arodbiedrības vadītājs Juris Dubinskis.

Piketētāji prasa izstrādāt jaunu un saprotamu  darba samaksas nolikumu, kā arī gaidīšanas laika apmaksu ne mazāk kā 4,50 eiro stundā.

Uzņēmuma vietējais valdes loceklis Jānis Kļaviņš pie piketētājiem ārā neiznāca, jo, pēc viņa teiktā, “normāli cilvēki šādas diskusijas uz ielas nerīkojot”. Kļaviņš pastāstīja, ka prasības par algu palielināšanu arodbiedrība likusi izpildīt dažu nedēļu laikā, ko uzņēmums nav varējis paspēt izdarīt. Tādēļ situācija nonākusi līdz publiskam piketam.

Tomēr uzņēmums piedāvā palielināt atalgojumu līdz 950 eiro pirms nodokļu nomaksas , kas ir par 100 eiro vairāk nekā šobrīd, taču par apmēram 250 eiro mazāk, nekā prasa šoferi. Kļaviņš gan akcentē, ka 950 eiro alga “uz papīra” būtu šajā sektorā viena no lielākajām valstī.

Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība gan iepriekš neslēpa uzskatu, ka valsts, plānojot dotācijas, par sociālajām garantijām nedomā par šoferiem, jo nauda “aiziet” autobusiem, degvielai un Eiropas Savienības prasību izpildei.

Arodbiedrības vadītājs Jānis Kalniņš stāsta, ka garās stundas šoferus pamatīgi nogurdina, tādēļ prasīts atgriezties pie darba grafika, kurā divām darba dienām seko divas atpūtas dienas. Arodbiedrība prasa arī palielināt darba algu līdz 7 eiro stundā jeb aptuveni 1120 eiro mēnesī. "Mēs nerunājam par darba samaksu. Mēs vēlamies, lai tiktu atceltas dažādas piemaksas – prēmijas, kaut kādas izdomātas piemaksas par kaut kādām kategorijām. Autobusu vadītāji vēlas, lai tiktu palielināta garantētā alga," norādīja Kalniņš.

Tiesa, Igaunijas īpašnieku pārstāvis Sergejs Vahickis iepriekš laikrakstam “Bauskas Dzīve” norādījis - ja celtu algas kā prasa šoferi, tad kāptu pašizmaksa. Turklāt šoferu prasības attiecībā uz algām vispār ir nesamērīgas pret situāciju nozarē gan Latvijā, gan Igaunijā. Laikraksts arī noskaidrojis, ka pērn reģionālajos autopārvadātājos vidējā alga “uz papīra” bija 812 eiro. Savukārt SIA “Aips” tā esot lielāka par vidējo nozarē.

Bauskas šoferi un pasažieri jau iepriekš neslēpa neapmierinātību par pārmaiņām pēc pārvadājumu nonākšanas Igaunijas rokās. Proti, šoferi sūdzējās par papildu pienākumiem, bet pasažierus neapmierināja autoostas atstāšana bez apsardzes.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti