“Mums arī eksistē paaugstinātas maksas pakalpojumi, un, ja mēs uz šādu numuru piezvanām, tad mēs tur dzirdam parasti balsi par to, ka jūs esat piezvanījis uz paaugstinātas maksas tālruni. Un, ja konkrētajā valstī nav šāda regulējuma, tad attiecīgi cilvēks, vienkārši atzvanot uz šādu numuru, izmanto šo pakalpojumu un attiecīgi viņam par to tiek piestādīts rēķins,” paskaidro Valsts policijas Kibernoziegumu nodaļas vadītāja vietnieks Mārtiņš Brižs.
Valstis no kurām zvana visbiežāk un to sakaru līniju starptautiskie kodi
Valsts Starptautiskie kodi
Saoma +685
Dienvidsudāna +211
Somālija +252
Kongo Demokrātiskā Republika +243
Libērija +231
Baltkrievija +375
Tā kā katrai valstij ir konkrēts tālruņa kods, tos ir vērts ievērot un atcerēties, lai zinātu, ka uz šiem numuriem atpakaļ zvanīt nevajadzētu.
Tomēr ir cilvēki, kuri šai viltībai ir uzķērušies. Tā gadījās Ievai Ādamsonei, kurai darba specifikas dēļ zvani no ārzemēm ir pierasta lieta.
“Atzvanīju, un nu jā.. tā kā tur atskanēja automātiskais atbildētājs, man jau tā kā likās, ka kaut kas nav “riktīgi”.
Un tajā pirmajā brīdī, kad es atzvanīju, es nepiefiksēju, kas tad tas bija par kodu, un vēlāk apskatoties, kas tad ir šis kods, tā ir neliela Pārdaugavas lieluma saliņa,” saka Ādamsone.
Pēc tam, kad viņa atzvanīja, viņai īsā laika posmā sāka zvanīt numuri arī no citām valstīm. Šie zvani bija tik īsi, ka uz tiem nevarēja paspēt atbildēt. “Sekoja šis numurs, uz ko nav iespējams atzvanīt, tas ir Latvijas, tad ir kaut kāds nezināms, un tad sekoja Baltkrievija,” viņa stāsta.
Ievai 16 sekunžu garā saruna izmaksāja 1,70 eiro.
Maksa par zvanu veidojas tikai tad, ja uz numuru atzvana, nevis atbild uz zvanu. Šobrīd mobilo sakaru operatori konkrētos numurus fiksē un tos bloķē, lai uz tiem nevarētu piezvanīt.
“Šobrīd mēs esam saņēmuši apmēram 50 mūsu klientu sūdzību,” atzīst “TELE2” pārstāve Rita Šteinberga. “Mēs klientiem iesakām pašiem bloķēt šos ienākošos zvanus, lai viņiem nevar piezvanīt. Tas nozīmē šos numurus ielikt melnajā sarakstā savā tālrunī,” skaidro Šteinberga.
“Tele2” pārstāvji uzskata, ka numuri, visticamāk, ģenerēti automātiski un tam neesot saistības ar datu noplūdi. Pagaidām arī Valsts policija nav saņēmusi iesniegumus saistībā ar šādiem zvaniem. Taču, ja saņems, veiks pārbaudi, lai noskaidrotu, kas ir zvanītāji.