Asu kritiku izpelnās iecere par jaunu mācību priekšmetu Dzīvesziņa

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Neskatoties uz to, ka izglītības sistēma cīnās ar līdzekļu trūkumu un ir spiesta uzklausīt asu kritiku par izglītības kvalitāti, Valsts izglītības satura centrs sācis darbu pie jauna mācību priekšmeta - Dzīvesziņa - ieviešanas profesionālajās izglītības iestādēs. Iecere jau ir izpelnījusies neviennozīmīgu attieksmi sabiedrībā, jo priekšmeta saturs potenciāli var tikt izmantots arī atsevišķu politisko ideju popularizēšanai sabiedrībā.

Mācīt morāli, stiprināt valstiskās un kultūrvēsturiskās piederības sajūtu un patriotismu, kā arī mācīt veidot cieņpilnas attiecības ģimenē – šādus cēlus mērķus izglītības politikas veidotāji izvirzījuši topošajam priekšmetam Dzīvesziņa. Par tā satura izstrādi jau ir izsludināts konkurss.

Tomēr ir fakts, ka izglītības satura veidotāju darba kārtībā šis jautājums ir nonācis, pateicoties Nacionālās apvienības aktivitātēm. Iepirkuma dokumenti, kas, cita starpā, paredz arī teologu dalību priekšmeta izstrādē, ir izraisījuši bažas sabiedrībā par to, kāds būs priekšmeta saturs.

Priekšmetā skartie jautājumi ir svarīgi, tomēr nozīmīgāks ir tas, kādas idejas tiks ieliktas tajā, norāda „Providus” pētniece Linda Curika.

„Nevar teikt viennozīmīgi, ka tās lietas nebūtu tādas, kas jauniešiem jāzina. Protams, šeit ir gan dzimumu līdztiesība, gan atbildība, paaudžu un dzimumu atšķirības, personas drošība, tai skaitā, garīgā un fiziskā veselība, pilsoniskā līdzdalība. Tur ir lietas, kas ir daļa no mācību satura skolās dažādos mācību priekšmetos. Bet jautājums, kā būs izstrādāts šis mācību priekšmets, atkarīgs no tā, kāda organizācija to darīs un kādas idejas ieliks iekšā,” saka Curika.

Pētniece pievērš uzmanību arī faktam, ka iepirkuma konkursa termiņš ir ļoti īss: „Ir ļoti, ļoti īss termiņš iepirkumam. Parasti tādos brīžos ir nedaudz aizdomas par to, vai gadījumā šis nav iepirkums, kas ir uzrakstīts kādai konkrētai organizācijai.”

Savukārt Izglītības ministrija norāda, ka šī priekšmeta mērķis ir uzlabot vērtību izglītību, kura jau šobrīd ir iekļauta citu mācību priekšmetu saturā, tomēr ir izkliedēta. Jaunais priekšmets un tā saturs nodrošinātu šo jautājumu apguvi tiešākā veidā. „Mēs runājam par mācību saturu, kurš būtu labs atspaids vērtībizglītības jautājumu apguvē. Šāds mācību saturs ļoti palīdzētu pašreizējo ētikas, sociālo zinību skolotājiem to ieceru īstenošanā, kas ir viņu mācību priekšmetu specifika,” saka Izglītības ministrijas izglītības departamenta vadītāja vietniece Ineta Īvāne.

Izglītības ministrijā sola, ka priekšmeta satura izstrādes gaitā tiks ņemti vērā arī sabiedrisko organizāciju un citu iesaistīto pušu viedokļi. Turklāt papildus ir plānots vērtēt arī pašu satura izstrādes iepirkumu, jo ir bažas par tā neatbilstību budžeta likumam. 

Viena no šīs ieceres autorēm, Nacionālās apvienības deputāte Vineta Poriņa savukārt norāda, ka iecere par šāda priekšmeta ieviešanu jau ilgāku laiku ir tikusi apspriesta Saeimā un arī ar nevalstiskajām organizācijām, un arī guvusi daudzu organizāciju, tostarp arī klaida latviešu organizāciju, atbalstu. Viņa arī norāda - iecere par priekšmetu radusies, ņemot vērā to, ka šobrīd izglītība par jautājumiem, kas skar ētiku un veselību, ir izkliedēta starp dažādiem mācību priekšmetiem

Nacionālās apvienības deputāte arī uzsver, ka mācību priekšmeta izstrāde bijusi balstīta uz vērtībām, kuras ir nostiprinātas Satversmē. Pēc viņas domām, šobrīd izskanošās bažas par mācību priekšmetu Dzīvesziņa var salīdzināt ar diskusijām par Saeimas preambulu, pret kuru daudzi iebildumi un priekšlikumi no nevalstiskajām organizācijām, pēc viņas domām, arī izskanēja jau pārāk vēlu - diskusiju beigu posmā.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti