Sadaļas Sadaļas

Ārstēties «pa lēto» pie topošajiem zobārstiem cilvēki stāv rindā

Jau vairāk nekā 40 gadus Latvijā ir iespēja labot zobus pie studentiem. Mainījušās tehnoloģijas un materiāli, taču darbs ar pacientiem joprojām ir obligāts.

Ārstēties «pa lēto» pie topošajiem zobārstiem cilvēki stāv rindāDārta Dindune

Latvijas Radio uzrunātie ļaudis gan ir piesardzīgi par ārstēšanos pie studentiem.

“Tas ir mazliet riskanti, jo tiešām nav pārliecības par viņu kvalifikāciju. Es saprotu, ka viņiem ir jāmācās, bet tomēr es labāk izvēlētos ārstu ar nelielu pieredzi,” saka kāda dāma.

Kā iemeslus cilvēki min arī sliktu ārstēšanu un nespēju tikt galā ar sarežģītākām problēmām.

Taču citi, tāpat kā Kristīne, labprāt ārstētos pie studentiem.

“Ļoti pozitīvi. Es domāju, ka tas būs lētāk, viņiem prakse. Kad vēl jauni taisa, viņiem vēl nav tā apnicība un viņi [strādā] tā ļoti rūpīgi,” norāda Kristīne.

Kvalitatīvu darbu uzteic arī Rīgas Stradiņa universitātes Stomatoloģijas institūta Terapeitiskās stomatoloģijas klīnikas vadītāja Anda Brinkmane. “Arī bērniem, arī pieaugušajiem daudz vairāk patīk, nekā aiziet vienkārši pie zobārsta, kur ir limitēts laiks, kur ir ātri kaut kas jāizdara,” stāsta Brinkmane. “Īpaši bērnu zobārstniecībā - studenti ar bērniem var parunāt, parādīt visu, paskaidrot, pierunāt, un to visu dara pieredzējušu pasniedzēju uzraudzībā. Tā kā nekas slikts nevar notikt,” pauž klīnikas vadītāja.

Ar pacientiem sāk strādāt studiju trešajā gadā. Sākumā ir vienkāršāki darbi - veic tikai zobu higiēnu un liek plombas.

“Pirmais pacients - tas bija ļoti bailīgi, jo izrādās, ka cilvēkiem sāp, un tad tur ir mēle, un tur ir siekalas,”  stāsta Natālija Šilova, zobārstniecības ceturtā kursa studente.

Pacientus grūtāk bijis atrast sākumā. Tad talkā nāca ne vien draugi un radi, bet arī sociālais portāls “Facebook”. Studente tomēr uzsver, ka galvenais, lai pacients ir gatavs sadarboties un nebaidās, ka praktikants pieļaus kļūdu.

“Šobrīd nodarbībās ir tā sajūta, ka tu esi ārsts, kuram vajag nelielu palīdzību dažreiz,” neslēpj Šilova.

Taču pasniedzējs pārbauda katru darbību un tikai pēc visa saskaņošanas ārstēšanu var turpināt.

“Paņemam to pacientu, pajautājam, par ko viņš sūdzas, paņemam slimību anamnēzi, paskatāmies, kas viņam jādara. Tad pasaucam pasniedzēju, viņš to pašu vēlreiz pārjautā, paskatās, vai mēs visu pareizi pierakstījām, tad pats apskatās, vai mēs pareizi sarakstījām visu zobu stāvokli. Tad es pasaku, ka es gribu šodien ārstēt to un to zobu un paskaidroju, kāpēc tieši to. Un tad pasniedzējs saka: “Okey, labi, sāc!”,” klāsta Šilova.

“Studenti strādā pāros, un pasniedzējam vienlaicīgi jāuzmana vairāki pacienti. Tāpēc šīs mācību vizītes var būt ilgākas nekā profesionāla zobārsta apmeklējums, tomēr ir interese un izveidota pat gaidītāju rinda,” saka Brinkmane. “Semestris sāksies tikai februārī, un jau tagad es dzirdu, ka katru dienu [pacienti] zvana, un tad mēs pierakstām gaidīšanas rindā – mēs jums zvanīsim!” skaidro Brinkmane.

Kā vienu no galvenajiem iemesliem profesore min cenu, jo vizītei pie studenta ir 75% atlaide.

Pērn studenti ārstējuši pat vairāk nekā 3000 pacientu. “Tie, kuri nāk pie studentiem, tie jau zina, pie kā viņi nāk. Ļoti daudz ir vecākā gadagājuma cilvēku, kuriem patīk, ka ar viņiem laipni parunājas, pačubina,” norāda Brinkmane.

Arī studente Natālija novērtē iespēju strādāt ar cilvēkiem, jo tieši tas sagatavo darbam pēc augstskolas. “Ja tādas iespējas nebūtu, tad mēs piecus gadus nomācītos teorētiski vai ar mulāžām. Tad mēs atnāktu jau kā ārsti, un ar mums rēķinās kā ar profesionāliem ārstiem, bet mēs nemākam ne komunicēt ar dzīvu cilvēku, ne ārstēt dzīvu zobu, jo ir ļoti atšķirīgi - īsts zobs vai plastmasas zobs,” atzīst Šilova.

Lai gan šobrīd pacientu pietiek, studentu ir arvien vairāk, tāpēc arī jauni pacienti būs vajadzīgi.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt