Latvijas Radio pabija skaistumkopšanas salonā "BB Binnija". Un tur pirmdienas rītā friziera krēsls tukšs bijis vien brīdi, kad ar svaigu sasuku un smaidu sejā aizgāja viens klients un darba vieta tika sagatavota, proti, dezinficētas virsmas un izvēdināta telpa, lai varētu pieņemt nākamo klientu.
Salona īpašniece Binnija Ārberga pastāstīja, ka sajūtas ir pacilājošas. Viņa jūtas tā, it kā būtu 1. septembris un pašai jādodas uz skolu ar puķu pušķi rokās. Divu mēnešu dīkstāve nav bijusi viegls laiks, bet salons to ir izturējis un šodien durvis atvēris.
Ārberga atzina, ka drošības prasības, kas ir jāievēro, nav nekas neizdarāms. Lielu daļu salonā ievēroja jau pirms pandēmijas, piemēram, dezinficēja virsmas un meistara darba instrumentus. Jaunums ir temperatūras mērīšana ikvienam, kurš sper soli pāri salona slieksnim. Tāpat klientiem jādezinficē rokas uzreiz pēc ienākšanas salonā.
Salonā nemitīgi zvana arī telefons, un klienti piesaka savu vizīti tuvākajām dienām un nedēļām. Ārberga norādīja, ka darba ir daudz un vismaz sākuma posmā meistari strādās no agra rīta līdz vēlam vakaram.
Latvijas Radio par darba atsākšanu aptaujāja vēl vairāk nekā desmit dažādas frizētavas Rīgā un reģionos. Trijās no tām uz telefona zvaniem neatbildēja, dažās ātrākais pieraksta laiks pie friziera bija iespējams šajā trešdienā, bet kopumā var nākties gaidīt pat 10 dienas. Dažas frizieres atzina, ka klientu rinda izveidojusies līdz pat jūlijam.
Lai ievērotu visus drošības noteikumus, saloniem prasa papildu ieguldījumus. Piemēram, salona "Verdant Eco SPA" īpašniece Dace Šrādere atklāja, ka, lai ievērotu prasības par klientu pieņemšanu pēc plūsmas principa, salons dienas laikā var pieņemt mazāk klientu, nekā bija iespējams, strādājot ierastā režīmā. Tāpat, lai varētu atsākt darbu un atvērt salona durvis klientiem, bija nepieciešami ieguldījumi apmēram 250 eiro apmērā. Ņemot vērā izdevumus, Šrādere pastāstīja, ka pašlaik cenas nav palielinātas, bet nākotnē tāda iespēja pastāv.
Salonu īpašnieki atzīst, ka zaudējumi, kas radušies dīkstāvē, ir lieli. Bet katram klientam atvēlot 25 kvadrātmetrus, kā tas nepieciešams, iespējams, pat būtu bijis izdevīgāk turēt durvis slēgtas.
"Mums arī šobrīd būtu izdevīgāk palikt dīkstāvē visam salonam. Te jau vairāk parādījās jautājums par to, lai saglabātu klientus un meistarus," pastāstīja salona "Rīdzene" izpilddirektore Zane Stendzeniece.
Savukārt salona “Scoffi” īpašniece Ieva Klaikalīte atklāja: “Tas dīkstāves pabalsts, kas pienāktos man kā darbiniekam – viņš aiziet, lai segtu uzņēmuma rēķinus. Tā ka sanāk, ka man viss tas laiks bija – knapi, knapi izvilkt varēja.”
Salonu darbību uzrauga vairākas iestādes – Veselības inspekcija, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, kā arī Valsts policija un pašvaldības policija. Par būtiskiem un klajiem epidemioloģisko prasību pārkāpumiem, kā arī atkārtotiem mazākiem pārkāpumiem policijai būs tiesības izteikt brīdinājumu vai uzlikt naudas sodu līdz 5000 eiro. Galvenās kārtības policijas pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis atzina, ka policijai resursu pārbaudēm pietiek. Pārbaužu mērķis gan nav pirmajās dienās sodīt par kādām nepilnībām. Tāpat kā tirdzniecības vietās policija pārbaudes veiks pēc izlases principa. Pēc Ekonomikas ministrijas aplēsēm pirmdien darbu salonos var atsāk vairāk nekā 8700 nodarbināto.
KONTEKSTS:
Valdība lēmusi, ka no 1. marta atsevišķu skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzēji – frizieri, podologi, kā arī manikīra un pedikīra speciālisti – pēc teju divu mēnešu piespiedu dīkstāves varēs atsākt darbu. Vienlaikus noteiktas papildu prasības drošai pakalpojumu sniegšanai, kā arī kontroles pasākumi.