Izmaiņas skolēnu vērtēšanas kārtībā stāsies spēkā 2024. gada septembrī

Izmaiņas vērtēšanas kārtībā pamata un vispārējās izglītības posmā stāsies spēkā no 2024. gada 1. septembra, paredz otrdien, 22. augustā, valdībā apstiprinātie Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sagatavotie noteikumu grozījumi.

Līdz šim bija paredzēts, ka izmaiņas vērtēšanas kārtībā stāsies spēkā šī mācību gada sākumā, tomēr, kā norādījusi IZM, ir jānodrošina pedagogu, skolēnu un vecāku labāka sagatavošanās vērtēšanas pieejas izmaiņām.

IZM ieskatā jaunā vērtēšanas kārtība nodrošinās "taisnīgāku snieguma novērtējumu ikvienam skolēnam un audzēknim".

Šobrīd 1.–3. klasē vērtējums tiek izteikts apguves līmeņos – sācis apgūt, turpina apgūt, apguvis un apguvis padziļināti, bet 4.–12. klasēs vērtējums tiek izteikts 10 ballu skalā, kuru izmantojot ir iespējams noteikt detalizētāku skolēna sniegumu.

Savukārt jaunā sistēma paredz četrus vērtēšanas veidus. 

Formatīvā vērtēšana ir nepārtraukta ikdienas mācību procesa sastāvdaļa un nodrošina skolēnam un pedagogam atgriezenisko saiti par skolēna tā brīža sniegumu attiecībā pret plānotajiem sasniedzamajiem rezultātiem. "Šis vērtējums neietekmē semestra vai mācību gada noslēguma vērtējumu. Formatīvo vērtējumu ir iespēja dokumentēt dažādos veidos – ar punktiem, procentiem, ieskaitīts/neieskaitīts," skaidroja IZM.

Diagnosticējošā vērtēšana palīdz skolotājam izvērtēt skolēna mācīšanās stiprās un vājās puses. Tā paredzēta izmantošanai mācību satura apguves procesā, lai izvērtētu nepieciešamo atbalstu (gan klases, gan individuālā līmenī).

Monitoringa vērtēšana – sistemātiska zināšanu un prasmju novērtēšana noteiktos vecumposmos (plānota pirmsskolā, 3., 6.klasē), kuras mērķis ir novērtēt kopējo izglītojamo zināšanu un prasmju līmeni, lai atbilstoši iegūtajiem rezultātiem izvērtētu nepieciešamības metodiskā atbalsta sniegšanā pedagogiem vai izvērtētu mācību satura pilnveides iespējas vai atbalsta materiālu izstrādi skolēnu vajadzībām.

Summatīvā vērtēšana – tiek organizēta mācīšanās posma (piemēram, temata, mācību gada, izglītības pakāpes) noslēgumā, lai novērtētu un dokumentētu skolēna mācīšanās rezultātu. "Skolēna sniegums tiek atspoguļots, izmantojot 1.–3. klases apguves līmeņus (sācis apgūt, turpina apgūt, apguvis, apguvis padziļināti), bet 4.–12. klasē – 10 ballu skalu," skaidroja IZM.

Lai vērtēšanas pieejas maiņa notiktu veiksmīgi, IZM plāno dažādus atbalsta pasākumus – pedagogu profesionālās pilnveides pasākumus, metodisko atbalstu, izglītības iestāžu vadības komandu konsultācijas, vērtēšanas sistēmas pilnveides risinājumu attīstību sadarbībā ar skolvadības programmām.

KONTEKSTS:

2022. gada septembrī valdība apstiprināja grozījumus noteikumos, kas nosaka vērtēšanas pieeju izmaiņas gan pamata, gan vispārējās vidējās izglītības posmā.

Izglītības un zinātnes ministrija skaidroja, ka izmaiņas noteikumos veiktas, jo līdz šim spēkā esošie noteikumi nenoteica izvērstu mācību snieguma vērtēšanas sistēmiskuma principa skaidrojumu, tāpēc izveidojās situācija, ka esošie teorētiskie vērtēšanas principi nesaskan ar praktiskiem paņēmieniem, kas tiek īstenoti skolās.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti