Izglītības satura centrs: Šogad centralizēto eksāmenu sesija bija izaicinājums visiem

2022./2023. mācību gada eksāmenu sesija noteikti ir izaicinājums visām iesaistītajām pusēm, norādīja Valsts izglītības satura centrā (VISC).

Izglītības satura centrs: Šogad centralizēto eksāmenu sesija bija izaicinājums visiem
00:00 / 04:07
Lejuplādēt

Jūnijs ir izlaidumu laiks. Arī trešdien daudzās Latvijas skolās gan 9. klašu, gan 12. klašu skolēniem ir izlaidumi. Visi centralizētie eksāmeni ir uzrakstīti – citi rezultātus jau noskaidrojuši, citi tādus vēl gaida.

21. jūnijā sertifikāti tiek gatavoti un ievietoti valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā, taču ar to radušies sarežģījumi. Eksāmenu sesija ir noslēgusies, un tagad ar nepacietību gaida šos rezultātus. Sertifikāti par vispārējo vidējo izglītību elektroniskā formātā būs pieejami 11. jūlijā.

Lai iegūtu apliecinājumu par vispārējās vidējās izglītības apguvi, šogad bija jānokārto latviešu valodas, matemātikas un svešvalodas eksāmens vismaz optimālajā līmenī un divi eksāmeni no 14 piedāvātajiem augstākajā līmenī. 

Sandija šogad absolvē Bauskas Valsts ģimnāzijas 12. klasi. Beidzot 11. klasi, viņa optimālajā līmenī nokārtoja eksāmenu matemātikā, savukārt šogad padziļinātajā līmenī – latviešu valodas un angļu valodas eksāmenus.

"Kopumā tieši šī gada eksāmeni, es domāju, ka bija samērā viegli, priekš tā, ka tie bija padziļinātā līmeņa eksāmeni. Protams, ka mēs kā "izmēģinājuma trusīši" nezinājām, kā un kas būs, bet es domāju, ka kopumā par visu es varētu likt kādas astoņas no desmit ballēm – tieši par to eksāmenu uzbūvi," sacīja jauniete.

Līdzīgās domās par šī gada eksāmeniem ir arī Sandijas klasesbiedri, meitene stāstīja: "Es zinu par matemātiku, ka daudzi bija sašutuši un daudziem likās ļoti sarežģīti. Par latviešu valodu un angļu valodu, cik es no klasesbiedriem uzzināju – likās salīdzinoši viegls, neteiksim, ka bija ļoti grūts, un neteiksim, ka bija ļoti viegls, – bija savi knifiņi, bet nebija tā, ka izej ārā raudādams, ar saķertu galvu par to, ka tu šaubies vispār, ko tu esi 12 gadu laikā iemācījies, – tik traki nebija."

VISC atzina, ka šī mācību gada eksāmenu sesija noteikti ir izaicinājums visām iesaistītajām pusēm, jo tik būtiskas izmaiņas ierastajā kārtībā ir ne tikai ārkārtīgi grūti ieviešamas, bet arī daudz resursu prasošas. 

Saistībā ar jautājumu par nopludinātām eksāmenu atbildēm, kas vienmēr ir aktuāls, VISC pārstāve Liene Bērziņa norādīja, ka šajā mācību gadā ir bijis salīdzinoši mierīgi, ja neskaita pāris gadījumus, kad, piemēram, internetā tika ievietoti matemātikas eksāmena uzdevumi ar atbildēm, bet pēc pārbaudes secināts, ka tā nav patiesa informācija, jo uzdevumi vēl skolām nebija nodoti. Tāpat kāds skolēns ir ievietojis eksāmena laikā uzdevumus internetā, meklējot atbalstu, lai saņemtu palīdzību to izpildei. Konstatēti arī nelieli pārkāpumi, kad eksāmena laikā skolēni mēģinājuši norakstīt.

Bez ierastā eksāmenu kārtošanas formāta šajā mācību gadā vidusskolēni kārtoja arī trīs centralizētos eksāmenus tiešsaistē – programmēšanā, ģeogrāfijā, kultūrā un mākslā.

Rīgas Valsts 3. ģimnāzijas direktors Andris Priekulis uzsvēra, ka ir prieks, ka var pāriet uz tiešsaistes eksāmeniem, jo tas atvieglo administratīvo slogu, proti, skolēni paši elektroniski piesakās eksāmeniem, kā arī skolai vairs nav jāiet agri no rīta pakaļ visiem eksāmena darbiem un pēc tam tie jānes atpakaļ.

"Trīs eksāmeni, kuros samazinās administratīvais slogs, par to tiešām ir gandarījums. Mēs administrējām labi – mums pietika gan interneta jaudas, gan pārraides ātruma, gan tehnika bija pietiekami moderna, lai skolēniem nerastos šeit problēmas, lai viņi varētu vairāk domāt par saturu, nevis uztraukties, ja uzkaras tehnoloģijas," sacīja Priekulis.  

Direktors gan norādīja, ka ir arī mēģināts veikt sava veida "informācijas tehnoloģiju ekspertīzi", lai noskaidrotu, vai pati skola ir spējīga nodrošināt kvalitatīvu interneta savienojumu, lai skola būt pārliecināta, ka tehnisku traucējumu gadījumā skolas pusē nav problēmu.

VISC pārstāve Bērziņa norādīja, ka problēmsituācijas izvērtēs, lai pieņemtu lēmumu par to, kādi eksāmeni nākamajā gadā būs jākārto tiešsaistē.

"Ja runājam par to tiešsaistes eksāmenu norisi, kas šajā mācību gadā notika Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā, tad uz noslēdzošo tiešsaistes eksāmenu bija daļa izglītības iestāžu, kurām vajadzēja eksāmena sākumu atlikt par divām stundām, proti, ja eksāmena sākums bija plānots 10.00, tad eksāmens sākās 12.00, un tur ir identificētas tehniskās problēmas, jo eksaminācijas procesu apkalpo vairāki serveri, un attiecīgi ar vienu no šiem serveriem bija radusies problēma, bet tā tika tūlītēji atrisināta – 15 minūšu laikā, bet, lai nodrošinātos pret tālākiem riskiem, šis sākuma laiks tika pārlikts par divām stundām," klāstīja Bērziņa.

KONTEKSTS:

No 2022./2023. mācību gada notiek pakāpeniska pāreja uz augstākā līmeņa valsts pārbaudes darbu īstenošanu tiešsaistē. Šajā mācību gadā vidusskolēniem bija paredzēti trīs eksāmeni tiešsaistē – programmēšanā (17. maijā), ģeogrāfijā (22. un 23. maijā) un kultūrā un mākslā (14. jūnijā).

Pērn novembrī augstākā līmeņa eksāmena izmēģinājums angļu valodā bija pirmais solis, lai virzītos uz šo noteikumu praktisko realizāciju. Tiesa, daudzās skolās skolēni netika pie pirmā tiešsaistes eksāmena izmēģināšanas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti