Jaunie satiksmes noteikumi – lielāks atļautais ātrums kravas auto, stingrākas prasības gājējiem

Stingrākas prasības gājējiem, lielāks maksimāli pieļaujamais ātrums kravas auto, bet traktori ar piekabi drīkstēs braukt ar ātrumu līdz 60 km/h, turklāt visu gadu bez ierobežojumiem. Tādus un vēl citus jauninājumus pēc Satiksmes ministrijas (SM) ierosinājuma otrdien, 16. janvārī, akceptēja valdība. 

SM norādījusi, ka augstākajām ceļu satiksmes drošības prasībām un aktuālajai situācijai pašlaik neatbilst vairākas normas attiecībā uz velosipēdu un elektroskrejriteņu vadītājiem, gājējiem, invalīdu stāvvietu kartes izmantošanu un traktortehniku. Tāpat Ceļu satiksmes noteikumos nav prasību, kas jāievēro, pārvietojoties pa ātrgaitas ceļiem.

ĪSUMĀ:

Kravas auto un autobusi varēs braukt līdz 90 km/h

Patlaban Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka ārpus apdzīvotām vietām motociklu, triciklu, kvadriciklu, vieglo automobiļu, kravas automobiļu, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 t, un autobusu braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 90 km/h. Savukārt automobiļiem un autobusiem, velkot piekabi, un kravas automo­biļiem, kuru pilna masa pārsniedz 7,5 t, – 80 km/h.

SM rosināja izlīdzināt atļauto braukšanas ātrumu, lai "sinhronizētu satiksmes plūsmu un mazinātu apdzīšanas nepieciešamību".

Tādēļ turpmāk gan kravas auto, kuru masa pārsniedz 7,5 tonnu, gan autobusi un automašīnas, kas velk piekabi, varēs tāpat kā citi transportlīdzekļi braukt ar ātrumu līdz 90 km/h.

Traktori ar piekabi var braukt ne ātrāk par 60 km/h, piekabes vilkt – visu gadu

Līdz šim Ceļu satiksmes noteikumi neparedzēja maksimālo traktortehnikas braukšanas ātrumu ārpus apdzīvotām vietām. Ir tādi traktori, kuri var braukt ar līdz pat 90 km/h lielu ātrumu.

Tagad noteikts, ka traktortehnikas ar piekabi maksimālais braukšanas ātrums būs 60 km/h. Šāds slieksnis izvēlēts, ņemot vērā Eiropas Savienības noteikumus, kā arī to, ka kopumā traktortehnikas maksimālais braukšanas ātrums nepārsniedz 60 km/h.

Tāpat paredzēts, ka turpmāk traktoriem vairs nebūs ierobežojumu attiecībā uz velkamo piekabes asu skaitu un to, kuros mēnešos un kādā diennakts laikā drīkst vai nedrīkst ar traktoru vilkt divas piekabes. 

Patlaban noteikts, ka traktortehnikai, kas smagāka par 4000 kg, no 1. aprīļa līdz 1. oktobrim atļauts vilkt divas ar bremzēm aprīkotas divasu vai trīsasu piekabes. Bet no 1. oktobra līdz 1. novembrim – tikai diennakts gaišajā laikā. 

Šāds ierobežojums lauksaimniekiem liedz vienlaicīgi vilkt divas vienasu piekabes vai divas piekabes, no kurām viena ir vienasu piekabe. Tāpat tas liedz vilkt divas piekabes vienlaicīgi arī tumšajā laikā no 1. oktobra līdz 1. novembrim un no 2. novembra līdz 31. martam – jebkurā laikā.

"Vedot produkciju ar vienu piekabi, tiek radīti nevajadzīgi finansiālie un laika zaudējumi, jo vienu braucienu vietā ar divām piekabēm ir jāveic divi braucieni ar vienu piekabi, kā rezultātā traktors ceļa segumam rada divkāršu noslogojumu. Braucot traktoram ar divām piekabēm vienlaikus, tiktu ekonomēts laiks, degviela un ceļa noslogojums," izmaiņu nepieciešamību skaidrojusi SM.

Ministrija arī uzsvērusi, ka savulaik ierobežojumus ieviesa, jo rudenī diennakts tumšajā laikā krasi samazinās redzamība biežo klimatisko apstākļu maiņas dēļ. Taču pēdējo 10 gadu laikā traktortehnikas un tās piekabju ražošanas standarti un normatīvie akti ir būtiski mainījušies, lai to lietošana būtu maksimāli droša.

Lai traktorus tumsā varētu redzēt, tiem būs obligāti jāiededz mirgojoša oranža (dzeltena) bākuguns, ja tie vilks divas piekabes. 

Traktoriem, kas smagāki par 4000 kg, būs atļauts vilkt divas piekabes, bet katrai jābūt darba bremzēm. Tām jābūt aprīkotām arī ar dažādiem atstarotājiem un gaismām.

Stingrākas prasības gājējiem

Attiecībā uz gājēju drošības uzlabošanu paredzēts, ka uz ceļiem, kur atļautais braukšanas ātrums nepārsniedz 30 km/h un ja uz tā nav ietves, gājēju ceļa, velosipēdu ceļa vai nomales, gājēji var pārvietoties pa brauktuves malu  vairāk nekā vienā rindā, bet nepārsniedzot trīs rindas.

Pārvietoties pa ietvi, gājēju ceļu, gājēju un velosipēdu ceļu, kopīgu gājēju un velosipēdu ceļu vai nomali, izmantojot skrituļslidas, skrituļdēļus un tamlīdzīgu inventāru, atļauts, ja tas netraucē citus ceļu satiksmes dalībniekus.

Šķērsot brauktuvi ar skrituļslidām, skrituļdēli un tamlīdzīgu inventāru atļauts ar ātrumu, kas nepārsniedz gājēju pārvietošanās ātrumu.

Precizēts arī tas, kā organizētas cilvēku grupas drīkst pārvietoties ceļu satiksmē. Piemēram, ekskursijas, gājieni drīkst pārvietoties tikai pa ceļa labo pusi transportlīdzekļu braukšanas virzienā grupā ne vairāk par četriem cilvēkiem rindā.

Organizētās cilvēku grupas priekšā kreisajā pusē un aizmugurē kreisajā pusē jāatrodas personām speciālā augstas redzamības apģērbā ar gaismu atstarojošiem elementiem, bet diennakts tumšajā laikā un nepietiekamas redzamības apstākļos – papildus arī ar iedegtiem lukturiem. Nav vairs prasības izmantot sarkanus karodziņus.

Noteikts, ka gājējiem brauktuve jāšķērso pa gājēju pārejām (pazemes vai virszemes), bet, ja to nav, – krustojumos pa ietvju vai nomaļu iedomāto turpinājumu.

Ja gājēja redzamības zonā gājēju pārejas vai krustojuma nav, brauktuvi atļauts šķērsot taisnā leņķī attiecībā pret brauktuves malu, iepriekš pārliecinoties, ka netuvojas transportlīdzekļi.

Noteikts arī, ka gājēji nedrīkst šķērsot ielu ārpus gājēju pārejas, ja brauktuvei ir četras vai vairāk braukšanas joslas un nav sadalošās joslas. Tāpat nedrīkst pārvietoties pa ātrgaitas ceļiem. Nedrīkst šķērsot ielu arī vietās, kur uzstādīti nožogojumi, izņemot, ja tie speciāli ierīkoti šim mērķim.

Nosaka satiksmes prasības uz ātrgaitas ceļiem

Latvijā līdz 2040. gadam paredzēts izveidot automaģistrāles. 2022. gadā jau sākta vides novērtēšana uz autoceļiem A4 un A5, lai tos pārveidotu par ātrgaitas ceļiem. Tādēļ jāizstrādā noteikumi, kā uz šādiem ceļiem jāpārvietojas. Par piemēru ņemta Igaunija un Vācija.

Paredzēts, ka Latvijā uz ātrgaitas ceļiem atļautais braukšanas ātrums motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem un kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 t, būs 120 km/h, autobusiem – 110 km/h. Izņēmums gan būs ziemas sezona – no 1. decembra līdz 1. martam vieglās automašīnas varēs braukt uz 110 km/h, bet pārējie transportlīdzekļi – 100 km/h.

Ātrgaitas ceļu lietošana būs aizliegta gājējiem, velosipēdu, elektroskrejriteņu, mopēdu, traktortehnikas, pajūgu un transportlīdzekļu, kuri nevar braukt ar lielāku ātrumu par 60 km/h, vadītājiem.

Tāpat būs aizliegts pārvietot dzīvniekus ārpus transportlīdzekļa. 

Ja nepieciešama piespiedu apstāšanās uz ātrgaitas ceļa, transportlīdzekļa vadītājam tas jānovieto uz nomales vai speciāli šim gadījumam paredzētā apstāšanās vietā. Tāpat šādā gadījumā transportlīdzekļa vadītājam nekavējoties jāiededz avārijas gaismas signalizācija un transportlīdzekļa aizmugurē attālumā, kas ir ne mazāks par 100 m, jāizliek avārijas zīme.

Uz ātrgaitas ceļa būs aizliegts apstāties un stāvēt, apgriezties braukšanai pretējā virzienā, braukt atpakaļgaitā un to šķērsot.

Precizē autopārvadājumu prasības

Izmaiņas skars arī autopārvadājumus, lai vienādotu pārvadātāju iespējas, paaugstinātu Latvijas autopārvadātāju spējas konkurencē ar Ziemeļvalstu pārvadātājiem un samazinātu izmešus.

Noteikts, ka, veicot lielgabarīta un smagsvara pārvadājumus, atļauts vilkt divas piekabes – puspiekabi un piekabi.

Visiem lielgabarīta un smagsvara pārvadājumus veicošajiem transportlīdzekļiem vai to sastāviem būs jāsaņem lielgabarīta vai smagsvara atļauja, ja tie pārsniedz Ceļu satiksmes noteikumos atrunātos maksimālos rādītājus.

Noteikti arī jauni pieļaujamie transportlīdzekļu gabarītizmēri un masas ierobežojumi. 

Invalīdu stāvvietas izmantošanas kartes dos arī bērniem

Ņemot vērā Labklājības ministrijas iniciatīvu, invalīdu stāvvietu izmantošanas karti varēs saņemt arī tās ģimenes, kurās ir bērni ar smagu invaliditāti.

Karti varēs saņemt persona ar invaliditāti, kam ir kustību un gaitas traucējumi un kam Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija izsniegusi atzinumu par medicīniskajām indikācijām vieglā automobiļa speciālai pielāgošanai un pabalsta saņemšanai transporta izdevumu kompensēšanai.

Tāpat šo karti būs tiesības saņemt personai ar I grupas redzes invaliditāti un personai vecumā līdz 18 gadiem, kam noteikta invaliditāte un kam ārstu komisija izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību.

"Bērni ar ļoti smagu invaliditāti ir īpaši aizsargājama sabiedrības daļa, kuri smago veselības traucējumu dēļ saskaras ar papildu vajadzībām, lai uzlabotu  vai vismaz uzturētu esošajā līmenī savu veselības stāvokli. Tas savukārt nozīmē, ka ģimenes nereti saskaras ar papildu izdevumiem, lai sekmētu savu bērnu labākās intereses. Papildu valsts atbalsts šiem bērniem un viņu ģimenēm, saņemot stāvvietu karti, nodrošina mērķēta atbalsta sniegšanu invaliditātes seku mazināšanai," norādījusi ministrija.

Karti izsniegs Ceļu satiksmes drošības direkcija. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti