Plāno stiprināt pacientu tiesības ārstniecības procesā

Valdība, otrdien, 12. septembrī, atbalstīja Veselības ministrijas (VM) sagatavotos grozījumus Pacientu tiesību likumā, kas paredzētu uzlabot pacientu, tostarp nepilngadīgo, tiesību ievērošanu un noteiktu jaunus pienākumus gan ārstniecības iestāžu vadītājiem, gan ārstniecības personām, gan arī pacientiem. 

ĪSUMĀ:

  • Veselības ministrija ar grozījumiem Pacientu tiesību likumā vēlas uzlabot pacientu tiesību ievērošanu un ārstniecības personu izpratni.
  • Plānots, ka izvēli attiecībā uz ārstniecības veidu izdarītu pacients.
  • VM ieskatā arī nepilngadīgajiem ir tiesības saņemt informāciju par ārstniecību.
  • Konflikta gadījumā pacientam būtu pienākums vērsties ārstniecības iestādē vai Veselības inspekcijā.
  • Ārstniecības iestādei būtu pienākums informēt pacientu par plānoto veselības pakalpojumu izmaksām.

Galīgais lēmums par grozījumiem gan būs jāpieņem Saeimai.

Kā norādīja VM, plānotās izmaiņas ir vērstas uz pacientu tiesību ievērošanas stiprināšanu, ārstniecības personu izpratnes uzlabošanu par pacientu tiesībām, kā arī konfliktsituāciju efektīvu risināšanu ārstniecības iestādē.

Saistībā ar pacienta tiesībām saņemt informāciju par savu veselības stāvokli un ārstniecību likumprojekts precizē "ārstējošā ārsta" definīciju, jo ārstniecībā var būt iesaistīti dažādu specialitāšu ārsti, tādēļ viens ārsts nevar kopumā atbildēt par visām ārstniecības epizodēm un cita ārsta darbībām. Lai nodrošinātu maksimālu pacienta iesaisti ārstniecības procesā,

pacients varēs saņemt veikto diagnostisko izmeklējumu un funkcionēšanas novērtējumu rezultātus, piemēram, izrakstus, norakstus un kopijas jau pašā ārstniecības procesa laikā, paredz sagatavotie grozījumi.

Pacientam gala lēmums par ārstniecību

Likumprojekts paredz, ka gadījumos, ja ārstniecības iespējas ir ierobežotas vai pieļaujama vairāku veidu ārstniecība,

izvēli attiecībā uz ārstniecību izdara pacients, pamatojoties uz ārsta izteikto viedokli, kura pamatā ir uz pierādījumiem balstīti medicīniskie kritēriji.

VM norāda, ka šis nosacījums pastiprina pacienta autonomiju attiecībā uz lēmuma pieņemšanu par viņa ārstniecību. Pacients varēs iesaistīt arī atbalsta personu ar nosacījumu, ka tā līdzdalība netraucēs ārstniecībai un pastāv apstākļi, kad atbalsta personas klātbūtne ir pieļaujama.

Informāciju par saslimšanu tiesīgi saņemt arī nepilngadīgie

Veselības ministrijas ieskatā arī nepilngadīgiem pacientam, ņemot vērā viņa veselības stāvokli, vecumu, briedumu un pieredzi, būtu tiesības saņemt informāciju par saslimšanu un ārstniecību, ja vien viņš nav izteicis vēlmi šādu informāciju nesaņemt.

Tāpat plānots nepilngadīgiem pacientam dot tiesības izteikt savu viedokli, sūdzības, ierosinājumus par ārstniecības procesu un ārstniecības personām.

Likumprojekts paredz arī noteikt iespēju nepilngadīgā pacienta diviem likumiskajiem pārstāvjiem būt līdzās pacientam dienas laikā, savukārt nakts laikā  – vienam. Atbalsta personu brīvi izvēlēties nepilngadīgais varētu no 14 gadu vecuma.

Konflikta gadījumā – pacienta pienākums

Konfliktsituācijas gadījumā ar ārstniecības personu pacientam būs pienākums vērsties ārstniecības iestādē vai Veselības inspekcijā, paredz grozījumi. Šāda pacienta rīcība ļautu ārstniecības iestādei atrisināt situāciju pēc iespējas ātrāk, bet ārstniecības iestādei sniegtu iespēju nepieļaut līdzīgus gadījumus turpmāk.

Tāpat likumprojekts paredz pienākumu ārstniecības iestādes vadītājam izstrādāt pacientu tiesību īstenošanas plānu, kura satura elementus paredzēs vienotas vadlīnijas.

Pacientu tiesību normu izmaiņas paredz arī pienākumu

ārstniecības iestādei informēt pacientu par ārstniecības izmaksām, pirms tiek uzsākta plānotu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti