Latgales reģionā esošais uzņēmums “Latgales stabu konstrukcijas” (LSK) peļņu galvenokārt gūst no eksporta. Uzņēmuma saražotie apgaismes stabi, masti un konsoles starptautiskajā tirgū jau ir atzīta prece.
„Eksporta peļņa no uzņēmuma apgrozījuma sastāda aptuveni 90%. Ļoti mazs procents iet uz vietējo tirgu. Tas vairāk ir saistīts ar apjomīgākiem pasūtījumiem, ko var piedāvāt mūsu partneri, un tas ir galvenais iemesls. Pagājušogad mēs eksportējām aptuveni 200-300 stabus uz šī gada olimpisko spēļu norises vietu Sočos,” stāsta Mārtiņs Silickis, SIA “LSK” tirdzniecības vadītājs.
Uzņēmuma vadība atzīst, ar Ukrainas krīzes sākšanos eksports uz šīs valsts tirgu tika pārtraukts, tomēr tas kļuva par stimulu jaunu sadarbības partneru un eksporta līniju meklēšanai.
„Pagājušogad 70% no uzņēmuma produkcijas tika eksportēta uz Krieviju. Šajā gada pa pieciem mēnešiem tas ir nedaudz izlīdzinājies, un mēs jau sākam vairāk eksportēt uz Rietumeiropu. Ar šo gadu mēs atklājam trīs jaunus eksporta tirgus – tā ir Lielbritānija, Vācija un Beļģija,” informē Silickis.
Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka šogad, salīdzinot ar pērnā gada pirmo ceturksni, metālapstrādes nozarē eksporta apjoms uz Ukrainu jau ir sarucis līdz pat 34%, tomēr par katastrofālu situāciju nosaukt nevar. Arī Latvijas Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības asociācijas prezidents Vilnis Rantiņš uzsver, ka šajā rūpniecības nozarē, salīdzinot ar citām, situācija vēl nav tik kritiska.
Bet Latvijas tirdzniecības un rūpniecības kameras valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš norāda:
„Kopējais eksporta apjoms uz Ukrainu nu visai Latvijas ekonomikai varbūt nav pārāk būtisks, tas ir zem procenta. Tur liela problemātika ir tajā aspektā, ka viss saistītais ar šo konfliktu skar jau Krievijas zonu. Mēs aicinām gan valdības institūcijas darīt visu, lai atbalstītu eksporta iespējas citos tirgos, gan paši kā organizācija aktivizējam savu sadarbību tieši tajā virzienā, lai atrastu jaunas eksporta iespējas.”
Šobrīd uzņēmums “Latgales stabu konstrukcijas” turpina paplašināt ražotās produkcijas sortimentu, lai pēc iespējas ātrāk iekarotu Eiropas tirgu.