Sarežģījumi pārmaksāto nodokļu automātiskai atgūšanai – dati par attaisnotajiem izdevumiem

Lai gan Valsts ieņēmumu dienestā (VID) atzinīgi vērtē sabiedrības iniciatīvu portālā „Manabalss.lv” iesniegto ieceri par pārmaksāto nodokļu automātisku izmaksāšanu, tomēr vairāku iemeslu dēļ nevar pilnībā automatizēt šo procesu. Piemēram, VID nav pilnas informācijas par attaisnotajiem izdevumiem.

Sarežģījumi pārmaksāto nodokļu automātiskai atgūšanai – dati par attaisnotajiem izdevumiemAnnija Petrova

    Pieredze atšķirīga

    Gada ienākumu deklarācijas iesniegšanā kāds nesaskata problēmas, bet cits pēc palīdzības iet pie grāmatveža vai tuviniekiem. Kāds tikmēr deklarāciju pat nav mēģinājis iesniegt. Ar dažādu pieredzi pārmaksāto nodokļu atgūšanā ar Latvijas Radio dalījās uzrunātie rīdzinieki.

    „Nē, nav nācies. Es nezinu.”

    “Jā, es iesniedzu. Viss kārtībā, viss viegli, saprotams, ērti, labi un ātri. [Iesniedzu] internetā, EDS sistēmā.”

    „Es agrāk neiesniedzu deklarāciju. Pēdējos piecus gadus pastāvīgi iesniedzu un redzu, ka tas ir vērtīgi. Vienmēr atgūstu naudu. Problēmu nav bijis. Iesniedzu elektroniski. Man palīdz to izdarīt.”

    „Pēdējā pieredze nebija veiksmīga. Pildot deklarāciju, tas process bija tik sarežģīts, ka, manuprāt, tādam jau zinošam lietotājam varbūt vienkārši, bet man tas sagādāja grūtības.”

    „Es to pirmo reizi darīju. Es pajautāju grāmatvedei, lai man palīdz. Es nevarēju saprast tās ailes, kur man uzrādījās, ka kaut kas nepareizi aizpildīts.”

    Rosina automātiski atmaksāt

    Kā būtu, ja pārmaksātos nodokļus izmaksātu automātiski? Šādu iniciatīvu portālā „Manabalss.lv” pērnā gada nogalē iesniedza pirmsskolas skolotāja Ludmila Andrejeva.

    Ideja radusies, kad pati aizpildījusi gada ienākumu deklarāciju un palīdzēja to darīt mammai: „Skatoties it īpaši uz savu mammu, man ienāca prāta, ka tas nav tik viegli, kā varētu likties. Mēs skatāmies uz cilvēkiem, kas strādā un maksā nodokļus, un liekas, ka varbūt tā prasība pārzināt nodokļu sistēmu un datoru kā tādu ir obligāta.”

    Vai tiešām katram vajadzētu zināt, kā to izdarīt, vaicā Ludmila. „Man ienāca vienkārši prātā, ka būtu taisnīgi, ja tas notiktu bez mūsu pūlēm un centieniem, ka tas notiktu automātiski. Ja jau mums kaut kas pienākas, tad jau pienākas.”

    VID atbalsta, bet arī saskata šķēršļus

    VID atzinīgi vērtē sabiedrības iesaisti šajā jautājumā. Dienestā nemitīgi vērtējot, ko varētu uzlabot un vienkāršot deklarācijas iesniegšanā.

    Tomēr ir virkne iemeslu, kāpēc nevarētu pilnībā automatizēt līdzekļu atmaksu. Piemēram, dienestam nav pilnas informācijas par attaisnotajiem izdevumiem.

    „Tie ir šie čeki par ārstu vizītēm, operācijām, zobārstniecību. Tad ir izglītības pulciņi, kas ir nākuši klāt. Bet informācija Valsts ieņēmumu dienestam nav pieejama elektroniski. Un Valsts ieņēmumu dienests, saņemot šos dokumentus, manuāli pārbauda informāciju. Un, protams, arī ne vienmēr Valsts ieņēmumu dienestam arī uz deklarācijas iesniegšanas brīdi ir informācija par ienākumiem, kuri ir saņemti ārvalstīs,” skaidro Nodokļu pārvaldes direktora vietniece Ilze Jankova.

    Esot jāteicas atteikties no attaisnoto izdevumu dokumentu iesniegšanas Valsts ieņēmumu dienestā. Tas gan nebūs iespējams tuvāka gada laikā. Jāveic pasākumi, lai dienestam elektroniski būtu pieejama informācija. „Tā ir tā pati e-veselības attīstība,” norāda Jankova.

    Arī par interešu pulciņiem šobrīd informācija elektroniski nav pieejama: „Protams, ir virkne [lietu], kur mums noteikti ir jāstrādā un jādomā, kā varētu tajos gadījumos, kad patiešām personai ir tikai nodokļu pārmaksa atkarībā uz neapliekamo piemērošanu, kur nav attaisnotie dokumenti. Bet mēs nevienā brīdī nevaram zināt, vai personai nav vēlmes iesniegt šos attaisnotos dokumentus.”

    Tikmēr Ludmila, kuras iniciatīva par automātisku pārmaksāto nodokļu izmaksāšanu portālā „Manabalss.lv” jau savākusi vajadzīgos 10 000 parakstus, neizprot – vai tad būtu neiespējami likt iestādēm nodot šādas ziņas Valsts ieņēmumu dienestam.

    „Tas neizklausās nekas ārkārtīgi sarežģīts kā datubāze, kas ir šos pakalpojumus saņēmuši un to informāciju nodot. Nu labi, mums jau ar tām „e-lietām” tik raiti varbūt neiet, kā gribētos, gan veselības ziņā, gan arī šajā. Bet es vismaz neko neiespējamu tur nesaskatu,” saka Ludmila.

    Kopš marta VID saņēma aptuveni 517 tūkstošus deklarāciju. Tas ir par 10% vairāk nekā pērn. Dienestā to saista ar iedzīvotāju uzrunāšanu iesniegt deklarācijas. Par 37% audzis elektroniski iesniegto deklarāciju skaits. Līdz šim brīdim cilvēkiem atmaksāti apmēram 59 miljoni eiro.

    KONTEKSTS:

    Šī gada janvārī nu jau mūžībā aizgājusī VID vadītāja Ilze Cīrule atzina, ka tiek vērtēta iespēja nākotnē iedzīvotāju pārmaksātos nodokļus atmaksāt automātiski uz viņu kontiem, negaidot viņu iesniegumus par to. Viņa teica, ka VID izveidota darba grupa, kura izsver visas ar šādu iespēju saistītās grūtības.

    Automātiski VID varētu atmaksāt iedzīvotāju pārmaksātos nodokļus, piemēram, gadījumos, kad nav savlaicīgi piemērots kāds atvieglojums, mainījies neapliekamais minimums utt.   

    5 komentāri
    Anonīms lietotājs 22953
    Ā, nu ja, mums jau tas ir par sarežģītu. Pārmaksāto nodokli, kas pienākas cilvēkam pārskaitīt automātiski un ja šim cilvēkam ir čeki, tos pievieno un naudu par viņiem saņem pēctam..?!
    Anonīms lietotājs 22861
    "Tikmēr Ludmila, kuras iniciatīva par automātisku pārmaksāto nodokļu izmaksāšanu portālā „Manabalss.lv” jau savākusi vajadzīgos 10 000 parakstus, neizprot – vai tad būtu neiespējami likt iestādēm nodot šādas ziņas Valsts ieņēmumu dienestam." ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Acīm redzot, Ludmilai nav ne jausmas, kā šī lietas dzīvē notiek. Zobārsts izsit parasto kases čeku un iedod kvīti uz kuras uzraksta ar roku rekvizītus. Čeks un kvīts paliek pacientam. Vienīgā informācija, kas paliek zobārstam ir fakts par darījumu - bez personas datiem. Tas ir viens. Otrs, vai tiek saprasts par kādiem datu apjomiem ir runa, ko jebkurai privātpraksei būtu pienākums sniegt VID? To vienkārši nevar izdarīt ar esošo tehnoloģisko aprīkojumu. Lai kaut kas tāds būtu iespējams,būtu patiesībā EKA vietā jāizmanto E-veselība.
    Anonīms lietotājs 22861
    Nav runa par to, ka Tas būtu neiespējami. Runa ir par to, ka tas nebūs tik ātri un tas prasīs daudz ieguldījumu. Un runa ir par to, ka tas jādara pareizi, pārmērīgi nenoslogojot mazās klīnikas ar lieku darbu. Darījuma reģistrēšanai e-veslībā ir jābūt ātrai un ērtai. Tā nedrīkt līdzināties čeka datu ievadei excell tabulās. Jā, latvijā IT, nez kāpēc, ir ļoti zemā līmenī. EDS savos pirmsākumos bija murgs. E-veselība joprojām ir. Bet ir potenciāls, kuru Latvija galīgi nemāk izmantot.
    Artūrs Savickis
    Kapēc tad visās Rietumeiropas valstīs tas strādā, bet pie mums tas ir “neiespējami”? Varbūt tādēļ, ka e-veselību un vairumu VID sistēmu ir taisījuši pilnīgi idioti, ar novecojušām tehnoloģijām, un absolūti nekompetentiem sistēmas ieviesējiem priekšgalā?
    Anonīms lietotājs 22861
    Ja pārietu uz sistēmu, kur tiek gan izsists EKA čeks, gan darījums reģistrēts E-veselībā, tad tas būtu nesamērīgi liels slogs privātpraksēm. Darījuma reģistrēšana ir pašsaprotama lieta, bet ne jau 2x.
    Pievienot komentāru
    Komentēt vari ar kādu no saviem sociālajiem profiliem
    Ekonomika
    Ziņas
    Jaunākie
    Populārākie
    Interesanti