Panorāma

RNP, visticamāk, būs jāstāv PNB kreditoru rindā

Panorāma

Panorāma

PTAC soda SIA «Latvijas Hipotēka»

Patērētāju sargs par negodīgu komercpraksi uzliek «Latvijas Hipotēkai» 50 000 eiro sodu

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) sodījis nebanku kreditētāju "Latvijas Hipotēka", piemērojot tam 50 tūkstošu eiro soda naudu, kā arī uzlicis par pienākumu izbeigt konstatēto negodīgo komercpraksi. Uzņēmums "Latvijas Hipotēka" vairākus gadus nodarbojās ar iedzīvotāju kreditēšanu un tā saukto reverso nomu. Tās rezultātā vairāki klienti zaudējuši vērtīgus īpašumus.

ĪSUMĀ:

  • PTAC sodījis "Latvijas Hipotēku" un aizliedzis tai nodarboties ar tā saukto reverso nomu līdzšinējā veidā.
  • Vairāki uzņēmuma klienti par nelieliem parādiem zaudēja vērtīgus īpašumus.
  • Uzņēmuma vadība atteicās sniegt komentārus.
  • "Re:Baltica" norāda, ka uzņēmums negodīgo praksi piekopa gadiem, bet dienesti nereaģēja.
  • PTAC saka, ka uzreiz nav varējuši konstatēt pārkāpumu, jo pakalpojums bijis sarežģīts, juridiski labi noformēts.

Medmāsai Vijai Mengotei, nonākot finanšu grūtībās, par nepieciešamību aizņemties bija neērti teikt radiem. Abi ar vīru nolēma vērsties pie nebanku kreditētāja.

"Latvijas Hipotēka" ir nebanku kreditētājs, kura vizuālais tēls un nosaukums var maldināt par saistību ar savulaik valstij piederējušo "Hipotēku un zemes banku". Šis nebanku kreditētājs nodarbojas gan ar hipotekāro kreditēšanu, gan tā saukto reverso nomu.

Piekrītot aizņemties naudu, Vija bija pārliecināta, ka savu dzīvokli ieķīlā, taču vēlāk izrādījās, ka viņa to pārdod aizdevējam un it kā nomā dzīvošanai. Kredīta atdošanas gadījumā dzīvoklis tiek atpirkts. Strīds ar aizdevēju sākās brīdī, kad Vija bija sapratusi, ka var zaudēt īpašumu un vēlējās atdot visu parāda summu uzreiz.

Vija Mengote ar biezo dokumentu mapi

"Līdz ar to arī sākās viss. Man vilka garumā, atsūtīja viņu juristu, viņu notāru, man liekas, tā pareizāk teikt, ka viņi mani pārtrauc līgumus, ka to dzīvokli viņiem esmu pārdevusi un ka viņiem tiesības ir mani izlikt. Es varu pateikt, ka mani piekrāpa - divus vecus pensionārus apmuļķoja, un tas ir viss," stāsta Vija.

"Latvijas Hipotēkas" īpašnieki Edgars Tālums un Ņikita Gončars atteicās sniegt komentārus, pat nenoklausoties jautājumus.

LTV: Labdien! Ņikita Gončars? Jums zvana no Latvijas Televīzijas "Panorāmas" žurnāliste Zanda Ozola-Balode. 

Gončars: Nē, paldies, laikam nebūs interesanti. 

LTV: Kas tieši nebūs interesanti? 

Gončars: Dot komentārus. 

LTV: Jūs jau nezināt par ko. 

Gončars: He, he, laikam zinu.


Vijai ar radu juridisko atbalstu izdevās atgūt īpašumu, taču daudziem "Latvijas Hipotēkas" klientiem pieredze ir vēl rūgtāka. Vairāki klienti neliela kredīta dēļ zaudējuši vērtīgus īpašumus. Daudzi vērsušies Valsts policijā, Juridiskās palīdzības administrācijā, Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, arī tiesā. Valsts policija, atsaucoties uz nevainīguma prezumpciju un ziņām, kas aizskar arī fizisko un juridisko personu godu un cieņu, norāda, ka neizpaudīs pat informāciju par sūdzībām pret uzņēmumu un uzsāktajiem kriminālprocesiem.

Pētnieciskās žurnālistikas centrs "Re:Baltica", kas atklāja šo shēmu, kā iedzīvotāji, kas nonākuši finansiālās grūtībās, zaudē savus īpašumus, uzsver – uzņēmums šādu praksi piekopis vairākus gadus, vismaz sākot no 2013. gada. Tikmēr valsts iestādēs saņēma sūdzības. To bija daudz, taču nesekoja atbilstoša rīcība, lai iedzīvotājus brīdinātu.

"Tas laiks ir diezgan ievērojams, lai atbildīgās iestādes reaģētu. Tās sūdzības tiešām ir bijušas daudz gan Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, gan policijā, gan tiesās un vairāku gadu garumā. Un, ja kaut viena no šīm iestādēm būtu reaģējusi uzreiz kaut vai ar informēšanas kampaņu, varbūt tik daudzi cilvēki nebūtu zaudējuši savus īpašumus vai pārmaksājuši," uzsvēra "Re:Baltica" žurnāliste Liene Barisa-Sermule.

PTAC vadītāja Baiba Vītoliņa norāda – pakalpojums ir sarežģīts, juridiski labi noformēts. Uzreiz pēc pirmajām sūdzībām neesot varējuši konstatēt, ka "Latvijas Hipotēkas" rīcība ar reversās nomas pakalpojumu ir negodīga.

PTAC nule pieņemtais lēmums uzņēmumam liek maksāt 50 tūkstošu eiro sodu. Taču kopš pirmo sūdzību saņemšanas pagājuši vairāki gadi.

"Vērtējot vairāku gadu laikā saņemtās patērētāju sūdzības par reversās nomas pakalpojumu, esam pieņēmuši lēmumu, ka šāda veida pakalpojums, kādu piedāvā "Latvijas Hipotēka", nav labs patērētājiem, un esam atzinuši šo praksi par negodīgu komercpraksi," komentēja Vītoliņa.

Tikmēr daudziem iedzīvotājiem priekšā tiesas procesi, bet vairāki īpašumus zaudējuši neatgriezeniski. 

KONTEKSTS:

Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centrs "Re:Baltica" izpētījis shēmu, kurā cilvēki domāja, ka dodas pret ķīlu aizņemties no "Latvijas Hipotēkas", bet, kā izrādās, rezultātā pārdeva savu īpašumu. "Latvijas Hipotēkas" bizness bija ienesīgs - uzņēmuma apgrozījums pērn sasniedzis 1,7 miljonus eiro, bet peļņa – 234 tūkstošus eiro, rāda gada pārskats. Pēdējos trīs gadus viss ir gājis tikai augšup. Uz uzņēmuma kā turētāja vārda reģistrēti arī divi jauni un dārgi auto – 2014. gada "Mercedes Benz" un 2015. gada "Land Rover Range Rover Sport". "Re:Baltica" izpētīja arī to, kā attīstījās "Latvijas Hipotēkas" bizness un kā tas strādāja.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti