Asociācijas ģenerālsekretārs Zenons Buivīds uzsver, ka Lietuvā šī ir trešā lielākā nozare pēc valsts budžetā samaksāto nodokļu apjoma un īpaši sarežģīta situācija jau labu laiku izveidojusies mazajos un vidējos uzņēmumos.
Balansē uz izdzīvošanas robežas
Kā piektdien žurnālistiem pastāstīja Lietuvas nacionālās autopārvadātāju asociācijas “Linava” ģenerālsekretārs Buivīds, nelabvēlīgās biznesa vides dēļ aizvien vairāk uzņēmumu cenšas pārcelties uz Poliju, Vāciju, Nīderlandi, Beļģiju, bet pēdējā laikā arī uz Latviju.
“Mūsu nozare ir patiešām sarežģītā un saspringtā situācijā, tā pasliktinājusies no kritiskas līdz galējai. Lietuvas transporta uzņēmumi piedzīvo arvien lielākas ekonomiskās grūtības, ciešot desmitiem miljonu eiro zaudējumus.
Kritiskais līmenis jau ir sasniegts tālbraucēju šoferu trūkuma dēļ, kravas automašīnas kļūst arvien tukšākas, loģistikas ķēde ir apstājusies, un klienti arvien biežāk lauž līgumus ar pārvadātājiem, pieprasot naudas sodus par līgumsaistību kavēšanos.”
Pēc viņa teiktā, īpaši sarežģīta situācija ir mazajos un vidējos uzņēmumos, kuros strādā līdz pussimtam darbinieku. Buivīds skaidrojis, ka jau ilgu laiku uzņēmumi balansē uz izdzīvošanas robežas un sāk skatīties uz Latvijas pusi, kur ir labvēlīgāka uzņēmējdarbības vide un tiek pieņemti darbā šoferi no trešajām valstīm.
Latvija kā iespēju zeme
Buivīds spriež, ka Latvija ir vēl neatrastu iespēju zeme, kur ir labvēlīgāki apstākļi izdzīvošanai un attīstībai. Savukārt Lietuvas nacionālās autopārvadātāju asociācijas viceprezidents Vīts Bučinsks atzinis, ka vispievilcīgākā valsts pārvadātājiem joprojām ir Polija.
Uzņēmums “Savesta Consulting” palīdz pārvadātājiem nostiprināties Polijā. Uzņēmuma valdes loceklis Ignass Volbiks norādījis, ka šogad Polijā tiek dibināti gandrīz 500 transporta uzņēmumi.
Tomēr arī Lietuvas nacionālās autopārvadātāju asociācijas viceprezidents norādījis, ka aizvien vairāk uzņēmumu raugās uz Latvijas tirgu, kur nav kvotu sistēmas autovadītāju pieņemšanai darbā un nav arī noteikta dienas naudas koeficientu sistēma.
250 uzņēmumi jau bankrotējuši
Bučinsks minējis, ka saskaņā ar jaunākajiem datiem kopš pandēmijas sākuma 250 mazie un vidējie uzņēmumi jau ir bankrotējuši un arī tuvākā nākotne nesola neko spožu.
Proti, būs vairāk darba meklētāju, kuriem būs jāmaksā pabalsti, jo daži paliks bez darba, kad uzņēmumi pārtrauks uzņēmējdarbību vai pārcelsies uz ārzemēm.
Kā aģentūrai BNS skaidrojis ekonomists Marjus Dubņikovs, Polijā un Latvijā autopārvadātājiem strādāt ir vieglāk, jo reinvestējamā peļņa netiek aplikta ar nodokli. Viņš aicinājis Lietuvu radīt labākus apstākļus autopārvadājumu nozarei, kuras darbību regulē arī Mobilitātes noteikumi, kas paredz, ka automašīnām regulāri jāatgriežas izcelsmes valstī.
Ekonomists arī vērsis uzmanību uz to, ka pārvadātāji veido nozīmīgu Lietuvas ekonomikas daļu, tāpēc vienas vai otras nozares izslēgšana var radīt ievērojamus izaicinājumus.