Informētība par eiro pieaug, atbalsts - ne

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Ja vēl pirms diviem mēnešiem 58% cilvēku jutās pietiekami zinoši par eiro, tad tagad tie ir par 7% procentiem vairāk, liecina jaunākais Finanšu ministrijas (FM) veidotā aptauja par iedzīvotāju informētību eiro jautājumā.

Tāpat ir aktualizējies cenu jautājums. Eksperti norāda, ka sabiedrības varā ir ar apzinātiem pirkumiem paust savu attieksmi pret nepamatotajām cenu svārstībām.

„65% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka ir informēti. Uzskatām, ka šis pieaugums ir adekvāts un sagaidām, ka septembrī, kad uzsāksim plašāku kampaņu, pieaugums būs vēl augstāks,” saka FM Eiro komunikācijas nodaļas vadītāja Ināra Rubene.

Kā īpaši būtiskus cilvēki uzsver praktiskos jautājumus. Daudziem vēl nav skaidrs, kā eiro ieviešana ietekmēs pensijas un algas. Būtisks kļūst arī cenu aspekts. Ekonomikas ministrijas valsts sekretārs Juris Pūce norāda, ka šobrīd dažu komersantu rīcība, apaļojot cenas, met ēnu uz pārējiem uzņēmējiem, radot priekšstatu, ka tā dara vairākums.

Šomēnes ir apritējis pusgads kopš Latvijā tiek veikts cenu monitorings, un tas liecina – cenas ir stabilas. Pūce uzsver, komersanti var mainīt preču un pakalpojumu cenas tik, cik patērētājs ir gatavs par tām maksāt. „Reālo cenu ietekmi noteiks nevis uzņēmēja lēmums, bet patērētāja izvēle par šādu cenu preci pirkt, jo patērētājs pakalpojumu ar izmainītu cenu var izvēlēties neiegādāties. Tas ir bijis ļoti noteicošs faktors, pat piespiežot komersantiem mainīt iepriekš uzlikto cenu, vienkārši konkurence piespiež,” norāda Pūce.

Pusgada rezultāti rāda, ka pārtikas produktu grupā cenas visbiežāk svārstījušās piena produktiem, augļiem un dārzeņiem. Savukārt pakalpojuma grupā cenas augušas skaistumkopšanas, ēdināšanas un viesnīcu nozarēs. Šobrīd, iedzīvotāju noskaņojuma dinamika Latvijā esot līdzīga kā citās valstīs dažus mēnešus pirms eiro ieviešanas. „Eiro ieviešana bija ļoti lielas pārmaiņas. Toreiz tā nodarbināja ikkatru igauņa prātu. Pēdējos trīs mēnešus pirms pāriešanas uz eiro nevienas sarunas neiztika bez eiro diskusijām. Bet tomēr, kad ģimenes redzēja, ka būtībā viņu dzīves nav mainījušās, skeptiķi kļuva par optimistiem. Cilvēki beidzot guva pārliecību, ka cenas nav augušas, un dzīve kļuvusi labāka,” stāsta SEB bankas valdes loceklis Indreks Julge.

Ar plašākām informētības kampaņām, kas tiks uzsāktas ja nākamajā mēnesī, iecerēts arī palielināt eiro atbalstītāju skaitu, jo pēdējos mēnešos tas nav audzis un joprojām ir 38%, kas ir tikpat daudz, cik jūnijā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti