Pēc būtības tas nozīmētu samazināt oglekļa dioksīda emisijas robežu, kam jau varētu piemērot nodokli. Nozare tādu dokumentu sauc par brāķi, savukārt Finanšu ministrijā norāda, ka tas ir tikai darba materiāls un ka nodokļu celšana pagaidām nav gaidāma.
Kā vēsta ziņu aģentūra LETA, zemāko auto nodokļa likmi Finanšu ministrijas dokumentā ieteikts mainīt no 120 gramiem CO2 uz kilometru līdz 95 gramiem. Tāpat rosināts turpmāk nodokļa likmi pārskatīt reizi trijos līdz piecos gados, ņemot vērā sasniegto progresu vieglo automobiļu dzinēju efektivitātē. Plānots arī pārskatīt zemākās nodokļa likmes apmēru, ņemot vērā inflācijas pieaugumu. Nodoklis jāpalielina arī jaudīgākiem braucamajiem, jo tādiem ir ne tikai lielāki ekspluatēšanas izdevumi, bet arī lielāks darbinieku ieguvums no darba devēja automašīnas izmantošanas.
Esot jāpārskata arī reģistrācijas nodokļa likmes, kuras tiek noteiktas, ņemot vērā vieglā automobiļa vecumu un motora tilpumu atbilstoši inflācijas pieaugumam un noapaļojot uz augšu ar soli pieci eiro.
Attiecībā uz dabas resursu nodokli eksperti aicinājuši noteikt diferencētas likmes transportlīdzekļiem, ņemot vērā to masu jeb kategorijas transportlīdzekļiem, to paaugstinot, bet motocikliem un tricikliem to samazinot vai saglabājot pašreizējā līmenī.
„Ir tapis darba materiāls, lai mēs iegūtu kopēju ainu, kādi vispār nodokļi tiek piemēroti vieglajiem auto Latvijā. Viens no analītiskā apskata secinājumu punktiem ir vērsts uz jautājumiem, kas varētu tikt skatīti, gatavojot nodokļu politikas pamatnostādnes 2017. – 2021. gadam. Tur nav nekādu lēmumu par kādu nodokļu palielināšanu,” tā tapušo dokumentu komentē Finanšu ministrijas Netiešo nodokļu departamenta direktore Solvita Āmare-Pilka.
Tikmēr Latvijas Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš par Finanšu ministrijas pētījumu ir kritisks.
„Pirmkārt pārskatu par pētījumu diezgan grūti saukt. Tas ir pasekls, neprofesionāls, bieži vien ar kļūdainiem novērojumiem un bez nekādas vēlmes apskatīt auto nodokļu sistēmu no kvalitatīvās puses,” vērtē Rūtiņš.
Tāpēc arī nav iespējams īsti izvērtēt, kā ministrijas ieceres varētu ietekmēt auto īpašniekus, saka Rūtiņš.
Finanšu ministrijā gan norāda, ka līdz lēmumiem par nodokļu palielināšanu vai plašāku piemērošanu vēl tāls ceļš ejams, jo pašlaik tikai sāktas diskusijas ar nozari un sabiedrību.