Pusdiena

Pusdiena 19.09.2016

Pusdiena

Pēc uzlidojuma Alepo lauzts pamiers Sīrijā

Eksperti bažīgi par Latvijas gatavību gaidāmajam samitam ar Ķīnu

Eksperti bažīgi par Latvijas gatavību gaidāmajam samitam ar Ķīnu

Lai arī Latvijai ir labas iespējas pārtraukt transporta un tranzīta nozarē vērojamo lejupslīdi un ielikt pamatus tam, lai nākotnē kravas no Krievijas aizstātu Ķīnas kravas, nozare, šķiet, tam nav gatava, norāda eksperti.

Šobrīd vērojamais dramatiskais Latvijas ostu kravu kritums, kurš astoņos mēnešos sasniedzis jau 13%, nav pārsteigums ne nozares ekspertiem, ne Ārlietu ministrijai, jo Krievija jau vairākus gadus ziņo par plāniem vairāk kravu novirzīt uz savām ostām.

Ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs („Vienotība”) uzsver, ka starpvalstu attiecību līmenī šobrīd ir izveidots labs pamats tam, lai tranzīta nozare varētu uzsākt kravu piesaisti no Ķīnas. Tomēr bažas raisa tas, ka līdz šim gan ostas, gan dzelzceļš vēl nav sagatavojuši vienotu un skaidru piedāvājumu potenciālajiem kravu īpašniekiem.

„Jau pirms vairākiem gadiem pirms tā bēdīgi slavenā notikuma ar Krimas aneksiju un sankcijām bija pilnīgi skaidrs, ka Krievija, izbūvējot savas ostas, novirzīs daļu no naftas un citu produktu tranzīta no Baltijas valstīm uz savām ostām,” pauž ārlietu ministrs. „Par to mēs un Satiksmes ministrija tika brīdināta 2011., 2012.gadā.

Šobrīd mēs redzam, ka mums ir labas iespējas gan Ķīnas un Centrāleiropas valstu tikšanās kontekstā, gan sarunās ar Baltkrieviju un Kazahstānu izskanējušie priekšlikumi rāda, ka mums ir iespēja diversificēt [tranzītu]. Bet tam ir nepieciešams vienots piedāvājums, jo ostai ir vieni tarifi, dzelzceļam ir citi tarifi, mēs pat Baltijas valstu konkurencē iepaliekam,” saka Rinkēvičs.

Arī biedrības „Baltijas asociācija – transports un loģistika” vadītāja Inga Antāne uzsver, ka novembrī gaidāmais samits var izrādīties viena no pēdējām iespējām nozarē, bet diemžēl atlikušais laiks nozares un politikas veidotājiem apspriest, ko Latvija ir gatava piedāvāt partneriem no Ķīnas, ir pavisam īss.

„Mums tā ir fundamentāla iespēja sagatavoties un maksimālā līmenī sevi prezentēt ar vienoto piedāvājumu. Respektīvi, vienoto Latvijas koridoru, kurā ietilpst gan Latvijas ostas, gan loģistikas centri – ar konkrētu cenu, ar konkrētiem pārvadājumiem, laikiem un jaudiem,” bilst Antāne.

„Tagad ir septembra otra puse, un es neesmu redzējusi šo piedāvājumu, un tas mani padara bažīgu,” norāda Antāne.

Tāpat būtiskas bažas nozares uzņēmumu vidū ir par to, cik veiksmīgi tiek pārvaldītas Latvijas ostas, un, piemēram, uzņēmums "„Ventspils nafta" termināls” (VNT) kravu kritumu Ventspils ostā saista arī ar ostas administrācijas un pašvaldības īstenoto politiku.  

„Ventspilī jau ilgāku laiku pastāv ievērojama problēma – Ventspils pašvaldība un brīvostas pārvalde neatbalsta "„Ventspils nafta" termināla” ieceri uzstādīt tvaiku savākšanas iekārtu, kas būtiski paaugstinātu pilsētas vides standartus un biznesa iespējas,” norāda uzņēmuma pārstāve Janīna Biteniece. „Šāda atbalsta trūkuma dēļ kravas aiziet uz citām ostām, un būtiskus finansiālus zaudējumus cieš gan VNT, gan visa valsts. Situācija, kas ir Ventspilī – to nevar racionāli izskaidrot un saprātīgi pamatot, kā tas būtu sagaidāms ekonomiski attīstītās valstīs,” pauž Biteniece.

Antāne, kuras vadītā biedrība esošajai situācijai pievērsusi arī valsts augstāko amatpersonu uzmanību, pieļauj, ka Latvijas valsts institūcijām kopā ar Krieviju, Baltkrieviju un Kazahstānu jau ir piedāvājums Ķīnai. Tomēr uzņēmēji to nav redzējuši un šādu piedāvājumu ir grūti izstrādāt bez uzņēmēju – infrastruktūras īpašnieku un pakalpojumu sniedzēju - līdzdalības.

Tā saucamais 16+1 samits, kurā piedalīsies 16 Eiropas valstu un Ķīnas vadītāji, notiks Rīgā novembra sākumā. Latvija cer, ka Krievijas tranzīta kravu samazinājumu izdosies aizstāt ar Ķīnas, Baltkrievijas un Kazahstānas kravām, tomēr eksperti par Latvijas iespējām kļūt par daļu no jaunā Zīda ceļa ir piesardzīgi un uzsver, ka Latvija pati nav izpildījusi savu mājasdarbu – proti, izstrādājusi vienoto piedāvājumu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti