Panorāma

Konference par Ziemassvētku kaujām

Panorāma

Neapmierinātā vidusšķira un populisma vilnis

Degvielas cenu šogad prognozē ap 1,2 eiro par litru

Degvielas cenu kāpumā vaino naftas sadārdzināšanos pasaulē

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Akcīzes nodokļa palielinājums degvielai nav bijis, bet mazumtirdzniecības cenas atkal kāpj. Degvielas tirgotāji taisnojas, ka peļņas daļu mazumtirdzniecības cenā nav cēluši un kārtējo reizi norāda uz naftas cenu pieaugumu pasaules tirgos.

Nesenās pasaules tendences energoresursu tirgos atspoguļojas arī degvielas mazumtirdzniecības cenās Latvijā. Ja paraugās uz "Brent" naftas cenām aģentūras "Bloomberg" apkopotajos datos, tad redzams, ka zemāko līmeni tās sasniedza pagājušā gada janvāra vidū, kad barels naftas maksāja tikai 28 dolārus.

Vēl vasarā un rudens sākumā par dīzeļdegvielu uzpildes stacijās maksājām zem eiro par litru, bet par benzīnu nedaudz virs eiro, taču pēdējos mēnešos cena kāpusi par vairāk nekā 10 centiem litrā.

Pēc ziņu aģentūras BNS degvielas cenu apskata datiem, kopš pērnā gada sākuma cenas augušas visās Baltijas valstu galvaspilsētu “Statoil" tīkla degvielas uzpildes stacijās.

Ja pērn dīzeļdegvielas cena bija robežās no 93 līdz 95 centiem par litru, tad tagad tā maksā no 1,16 eiro par litru Viļņā līdz 1,21 eiro par litru Tallinā.

Līdzīgi kāpusi benzīna cena. Pagājušā gada janvārī benzīna cena svārstījās no 99 centiem līdz vienam eiro un deviņiem centiem par litru. Tagad dārgākais benzīns ir Tallinā un Rīgā, kur cena ir ap 1,2 eiro par litru, bet zemākā Viļņā, kur tas maksā 1,16 eiro.

Pērn beigās pieņemtais OPEC lēmums par ieguves apjomu samazināšanu deva jaunu grūdienu pieaugumam. Tagad nafta maksā 56 dolārus par barelu.

"Šobrīd naftas un degvielas tirgos valda augšupejoša tendence. OPEC spēja saņemties un ierobežot naftas ieguvi ir strukturāli mainījusi tirgu un spēles noteikumus. Pirms tam tirgus strādāja ugusdzēšanas režīmā. Cenas krita, visi audzēja ražošanu un viss kļuva pat sliktāk. Tagad cenas ir normalizējušās un sācies tāds tirgus normalizēšanās process," skaidroja "CLB Asset Management" valdes loceklis Zigurds Vaikulis.

Līdzīgi kāpušas arī pārstrādes produktu cenas. Piemēram tonna dīzeļdegvielas pērn ap šo laiku maksāja 247 dolārus tonnā, savukārt šobrīd tās cena ir teju dubultojusies līdz 498 dolāriem par tonnu.

Benzīna cenu izmaiņas bijušas vēl krasākas – ja pērnā gada janvāra vidū tas maksāja nepilnus 90 dolārus tonnā, tad straujš lēciens tika piedzīvots jau martā, kam sekoja lēzenāka izaugsme. Tagad tonna benzīna biržās maksā 163 dolārus par tonnu.

Eksperti uzsver – līdz šim naftas cenu zemu turēja tās pārprodukcija un nepietiekamās pārstrādes jaudas.

Latvijas degvielas tirgotāji cenu pieaugumā vaino cenu palielināšanos biržā kotētajai gatavajai degvielai. Tiesa, informāciju, kādas ir peļņas maržas pašiem, mazumtirgotāji neatklāj.

"Degvielas mazumtirgotājiem ir izdevīgāk, ja cena pašam produktam ir zemāka, jo cilvēki pērk vairāk litru. Ienākums un peļna ir no litru skaita, nevis no cenas – vai tā ir 50 centi par litru vai eiro, vai pusotrs eiro. Par pusotru eiro degvielu pirks mazāk," teica Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas vadītājs Mārtiņš Stirāns.

Speciālisti prognozē, ka šogad kopumā degvielas cenas turēsies pašlaik esošajā līmenī. Savukārt 2013. gada scenārijs, kad litrs degvielas mazumtirdzniecībā maksāja no 1,4 līdz 1,5 eiro, neatkārtosies. Iemesls – ASV slānekļa naftas nozare, kas nav pārstāvēta OPEC. Ja naftas cena tuvosies 60 dolāru atzīmei par barelu, ASV iedarbinās savas ieguves jaudas, spiežot uz leju cenu globālajos tirgos.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti